Pokud nechcete cestovat městskou hromadnou dopravou a taxikářům zkrátka nevěříte, přichází ve většině případů na řadu služba Uber, která v České republice funguje již od roku 2014. V prvních týdnech jste mohli využít luxusní varianty UberBLACK, kdy pro vás s naprostou spolehlivostí dojel zkušený řidič v obleku a maximálně 5 let starém voze, typicky značky Mercedes-Benz, Audi či BMW. Za luxusní svezení je však nutné si připlatit, přičemž UberBLACK stále patří mezi nejdražší služby společnosti Uber, které lze v České republice využít.
Nedlouho poté se zákazníci mohli seznámit s UberPOP, což je v podstatě opak služby UberBLACK. Jedná se o levnou formu cestování se zhruba polovičními náklady, i tato varianta si našla svoji oblibu. I když jsou v případě UberPOP podmínky mnohem benevolentnější, stále můžete narazit na moderní vozy a zkušené řidiče.
Srovnání cen Uber a běžného taxi
UberPOP | UberSELECT | UberBLACK | Taxi | |
---|---|---|---|---|
Nástupní sazba | 25 Kč | 30 Kč | 40 Kč | 40 Kč |
Cena za 1 km | 9,90 Kč | 13 Kč | 27 Kč | 25 Kč |
Minuta čekání | 3 Kč | 4,50 Kč | 6 Kč | 6 Kč |
Minimální jízdné | 55 Kč | 60 Kč | 150 Kč | ? |
Zlatou střední cestou, jak se tak zdá, má být nová varianta UberSELECT, která na tuzemský trh pronikla teprve na konci minulého roku, avšak pouze do Prahy. A tato situace trvá. V Brně stále existuje pouze základní UberPOP. Náklady v případě UberSELECT jsou vyšší než u UberPOP, ale zároveň podstatně nižší než u UberBLACK. Flotila automobilů je novější, většinou se setkáte s vozy Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Ford Mondeo a Mercedes-Benz třídy C, vždy ve velmi dobrém stavu. Řidiči jsou zkušenější a mají vždy výborné hodnocení, což u UberPOP není pravidlem.
Právě o zkušenosti s UberSELECT se podělíme v dnešním článku, ve kterém jsme si pro vás přichystali i rozhovor s jedním z řidičů.
Aplikace Uber
V krátkosti se zastavíme také u aplikace Uber, která před pár měsíci prošla poměrně razantní změnou. Uber se vrátil takříkajíc ke kořenům a zjednodušilo se nejen samotné prostředí, ale i možnost objednání odvozu. Vše důležité naleznete na úvodní stránce, a to jak nejzásadnější novinky ve spodním výsuvném menu, tak také možnost objednat automobil všech tří úrovní. Po zadání adresy si můžete snadno vypočítat předběžnou cenu s rozmezím několika desítek korun, stejně tak máte možnost toto rozmezí dále detailně prostudovat (částka za nástup, cestu a čekání). V tomto ohledu má Uber poměrně značný náskok před konkurencí.
V levém výsuvném menu se pak nachází zbytek důležitých položek, tedy informace o platbě, jízdách a promo akcích, nápovědu a nastavení. Zde lze nastavit adresu bydliště nebo práce, abyste při zadávání těchto obvyklých tras neztráceli čas.
Již nějakou dobu lze v aplikaci vybrat také možnost platby v hotovosti.
Již nějakou dobu (zhruba od listopadu) lze v aplikaci vybrat také možnost platby v hotovosti. Řidič na konci cesty ukáže svůj mobilní telefon, kde se zobrazí celková částka, a následně je možné platit v hotovosti. Pokud tedy nechcete platit kartou, případně nemáte dostatečné množství prostředků na bankovním účtu, i tak můžete prostřednictvím Uber cestovat.
Jak objednat?
Objednat UberSELECT je stejně snadné jako objednat UberBLACK, případně UberPOP. V aplikaci stačí naplánovat vaši trasu a z nabízených možností vybrat UberSELECT, který se zobrazuje vždy uprostřed. Už na první pohled jsou ceny vyšší než v případě základního UberPOP, ale nižší než v případě UberBLACK. Pokud ceně nerozumíte, případně se vám zdá zbytečně vysoká, můžete po rozkliknutí informačního otazníku zjistit, z čeho se cena skládá. Cena není nikdy vyčíslena naprosto přesně, ani to není technicky možné. Důvodů je hned několik.
Řidiči můžete říct, že si přejete zvolit jinou než aplikací nabízenou trasu, čímž se cena může lehce navýšit. Stejná situace platí v případě, že cestou stojíte delší dobu v zácpě. Třetí možností, jak se cena může navýšit, je cestování ve vytížených časech. O tom jste však předem informováni notifikací, která upozorní na zvýšené jízdné (typicky 1,2, 1,5, případně 2násobek standardní ceny).
Pokud se jedná o standardní cestu bez příplatků (o kterých se dozvíte před nastoupením do automobilu), většinou můžete počítat s částkou na spodní hranici rozptylu. Typicky, pokud vám aplikace vypočítala celkovou cenu na 130 až 150 Kč, s největší pravděpodobností zaplatíte 130 až 135 Kč. Odhad aplikace je dle našich zkušeností velmi přesný a ani v jednom případě jsme nezaplatili více, než jaký byl maximální odhad, což potěší.
V Praze není problém narazit na řidiče UberSELECT ani v nočních, případně ranních hodinách. Aut je celkově vzato méně než v případě UberPOP, pocitově ale více než v případě UberBLACK.
Jízda 1. – řidič Marek
Začali jsme zlehka: krátkou, tříkilometrovou jízdou přes libeňský most. Od požadavku na svezení do potvrzení jízdy řidičem uběhlo zhruba 10 vteřin, ani krátká cesta tedy řidiče nijak zvláště neodradila. Výhodou bylo to, že řidič byl nedaleko a dojel během 8 minut, kdy 3 minuty z toho ještě stál na křižovatce.
Řidič Marek řídil novou Škodu Rapid v bílé barvě ve skvělém stavu. Interiér automobilu byl očividně opečovávaný, výbava byla nadstandardní, z pohledu cestujícího tedy naprostá spokojenost. Řidič si při nástupu pouze ověřil jméno a následně se vydal na cestu. Žádný nucený hovor, stejně tak žádné zbytečné otázky. Jízda byla velmi svižná, bez záseků, řidič navigaci rozhodně nepotřeboval a na místě jsem byl v pořádku během pár minut. Na závěr šestiminutové cesty proběhlo oboustranné popřání hezkého zbytku dne a já zaplatil něco málo přes 95 Kč.
Z částky 95 Kč činilo 30 Kč nástupní sazbu, 37,44 Kč jsem zaplatil za ujetou vzdálenost a 27,75 Kč je suma za strávený čas.
Jízda 2. – řidič Jozef
Do práce a zase zpět, to je jedna z častějších cest, které cestující Uber využívají. My jsme tedy nemohli být výjimkou. Řidič Jozef zareagoval na požadavek asi během 10 vteřin, na místě byl za 5 minut. Zkrátka ideální čas, pokud někam opravdu spěcháte.
Řidič Jozef dorazil v novém automobilu Hyundai i30. Automobil byl tak nový, že měl ještě provizorní SPZ značku, interiér tomu odpovídal. Stejně jako v prvním případě si řidič při nástupu pouze ověřil jméno a následně započal cestu bez zbytečných dotazů. Oproti první jízdě byla tato trochu delší, což bylo způsobeno i kolonami aut, přesto jsem na místo dorazil v očekávaný čas. Zhruba 15minutová cesta stála 170 Kč, ujeli jsme celkem 5,7 kilometru. Jednu hvězdu srážím za zpočátku trochu strnulejší jízdu, jinak bylo vše v naprostém pořádku a i pana Jozefa bych směle doporučil.
Jízda 3. – řidič Martin
Z testovaných jízd jsme vybrali i večerní jízdu s panem Martinem. I ten přijal požadavek během pár vteřin a na místě byl zhruba do 10 minut. Na večer vcelku standard, avšak stále více než přijatelný.
Řidič Martin dorazil v novějším vozu VW a interiér byl opět velmi pohodlný, včetně opravdu příjemného prostoru na nohy. Jízda byla maximálně svižná a řidič přesně věděl, kam směřuje, ani pomoc GPS nebyla potřeba. Po prohození pár vět se řidič Martin rozmluvil a podělil se o některé své zážitky i o informaci, co ho živí když nejezdí, avšak maximálně nenucenou formou. Jízdu s panem Martinem hodnotíme zřejmě jako tu nejlepší a skvěle tak uzavřela naše testování. Doplníme, že za trasu dlouhou 5,5 kilometru jsme zaplatili zhruba 150 Kč.
Výsledky testu: UberSELECT nezklamal
Jaký je náš verdikt? UberSELECT nezklamal a oproti UberPOP se jedná o poměrně značný skok, pokud tedy samozřejmě máte v případě UberPOP tak trochu smůlu na automobily. UberSELECT zkrátka dokáže garantovat určitý stupeň komfortu, na který si cestující velmi rychle zvykne. A pokud nechcete řešit každou korunu, připlatit si se určitě vyplatí. UberSELECT tedy jako mezistupeň hodnotíme kladně a můžeme jej směle doporučit i vám.
1. jízda: Marek | 2. jízda: Jozef | 3. jízda: Martin | |
---|---|---|---|
Ujeto | 2,9 km | 5,7 km | 5,5 km |
Čas jízdy | 6 minut | 15 minut | 11 minut |
Cena | 95 Kč | 170 Kč | 151 Kč |
Skóre | 100 % | 95 % | 100 % |
Otázky na řidiče Jiřího
Musí řidič UberSELECT začít u UberPOP, případně co rozhoduje o jeho zařazení do UberSELECT?
Rozhodně ano. Řidiči služby UberSELECT musí mít určitý stupeň hodnocení a rovněž musí mít odježděný určitý počet jízd, které mu hodnocení zprostředkují. Na základě toho se lze následně dostat jako řidič i do kategorie UberSELECT. Důležité je především hodnocení a znalost místa jako celek. Další podmínky musí splňovat i automobil řidiče.
Já jsem byl jedním z prvních řidičů, který UberSELECT v České republice spouštěl, což bylo v listopadu. Za tuto příležitost jsem rád, peníze jsou rozhodně zajímavější v této střední třídě než u UberPOP, což je motivující faktor.
V platebních možnostech Uber stále figuruje i hotovost. Zažil jste i vy sám platbu v hotovosti?
Ano, mnohokrát. Cestující se často obávali toho, aby jejich platební karta nemohla být nějak zneužita, a proto Uber tuto možnost přidal i do způsobu platby. 20 až 30 % cestujících volí platbu v hotovosti. Zpočátku to nebylo jednoduché, člověk u sebe nenosí hotovost neustále, a tak si bylo potřeba i na tento způsob platby zvyknout.
Přiznám se, že osobně nerad přijímám bankovky o nominální hodnotě 2 000 Kč a vyšší, a to především z důvodu padělání bankovek. Hotovost Uber zařadil mezi platby v září loňského roku. Platba v hotovosti u společnosti Uber není zcela běžná, týká se dalších zhruba 2 až 3 zemí.
Jak by se dal ze zkušeností posledních měsíců popsat typický uživatel UberSELECT?
Objektivně se to srovnat nedá. Ve specifickém měřítku je to následovně: UberSELECT začali využívat cestující, kteří chtějí komfortnější styl cestování a ocení řidiče, který se ve městě vyzná, tudíž nepotřebuje neustále nahlížet na navigaci, případně se neptá cestujícího, jakou trasu by zvolil. Většina řidičů na UberSELECT je navíc české národnosti a cestující se tak nemusí bát jazykové bariéry.
Zákazník UberSELECT také většinou volí delší trasy, typicky 2 a více kilometrů. Zákazník UberPOP se klidně nechá svést i pár metrů, protože se mu to i tak vyplatí a volí to jako náhradu za MHD.
Co vede typického řidiče UberSELECT k tomu, aby poskytoval svoje služby zákazníkům Uber?
Baví mě řízení a mám rád i komunikaci s lidmi, rád je poznávám, ať už cizince, nebo samozřejmě také Čechy. Jako řidič si mohu i zdokonalit svoji jazykovou vybavenost, což oceňuji. Lidé platí vám a vy se zároveň učíte, což je skvělé.
Sám se samozřejmě věnuji i dalším svým projektům, konkrétně vyvíjení aplikace na sdílení automobilů. Mnoho svých projektů řeším také v automobilu přímo při ježdění pro UberSELECT.
Čas od času se stane, že i cestující mohou pomoci projektům, které řeším mimo Uber. Spojuji tedy příjemné s užitečným.
Máte i negativní zkušenosti s cestujícími UberSELECT?
Až na jeden menší incident se zahraničním cestujícím negativní zkušenost vyloženě nemám, čas od času někomu nesednete, ale to se může stát kdekoli.
Komunikujete v průběhu jízdy s cestujícím, nebo hovor necháte na něj?
Řídím se základními pravidly smluvní přepravy. Pokud se zákazník bavit nechce, do rozhovoru ho samozřejmě nenutím a cestující jsou za to rádi. Často je to i jeden z bodů pozitivního hodnocení.
Děkujeme za rozhovor.
Otázky na Uber
UberSELECT byl v České republice spuštěn na konci listopadu. Byla tato střední třída plánovaná, nebo Uber jen reagoval na poptávku tuzemského zákazníka?
Na každém trhu reagujeme na požadavky a podněty jak cestujících, tak partnerských řidičů. Služba UberSELECT byla spuštěna pro lidi se speciálními požadavky, např. pro byznysmeny, kteří jedou na schůzku, nebo pro speciální příležitosti, jako je rande nebo oslava narozenin.
Jaké podmínky musí splňovat řidičovo auto v případě UberSELECT?
V UberSELECT jezdí partnerští řidiči s nejvyšším hodnocením a s vozy, které nabízejí více prostoru, jako jsou novější modely Škoda Octavia nebo Volkswagen Passat. Každá jízda tak nabízí služby v nejvyšší kvalitě, čímž zajišťuje více pohodlí, ale zároveň je stále cenově dostupná.
Jaké je rozložení cestujících v rámci rodiny Uber? Využívají klienti nejčastěji UberPOP, UberSELECT, anebo UberBLACK? A kolik je aktuálně registrovaných řidičů a cestujících v České republice?
Aplikaci Uber využívá v současné době více než 1 100 partnerských řidičů. Nejvíce masově využívanou službou je jednoznačně UberPOP.
Uber jako aplikace funguje na platformě Android, iOS a částečně i skrze webové rozhraní. Jaké je zastoupení uživatelů jednotlivých platforem?
Největší zastoupení je na platformě Android, to souvisí s trendem používanosti operačního systému, který je u zhruba 70 % uživatelů.
Snaží se Uber reagovat i na podnětné návrhy cestujících? Kde může uživatel navrhnout změnu a jaká taková se naposledy aplikovala i v praxi?
Neustále reagujeme na zpětnou vazbu od cestujících, i od řidičů, kteří využívají platformu Uber. Například stále upravujeme, aby místa pro vyzvednutí byla v aplikaci co nejpřesnější.
Plánuje Uber zařadit UberSELECT a UberBLACK i v Brně? A jaké další úrovně služeb plánuje Uber spustit v Praze?
V současné chvíli se naplno věnujeme tomu, aby co nejlépe fungovala služba UberPOP, ale do budoucna určitě plánujeme rozšíření služeb, aby i obyvatelé Brna měli na výběr z více variant.
Spoléhá se aplikace Uber pouze na data z aplikace Google Mapy, nebo využívá i služeb dalších společností?
Uber v ČR spolupracuje se třemi navigačními systémy: Uber Partner (vlastní navigační sytém), Google Mapy a Waze. Řidiči, kteří využívají aplikaci Uber, si mohou vybrat, který navigační systém jim nejvíce vyhovuje.
Na jaké novinky v aplikaci se může cestující těšit? Plánuje Uber zavést plánování cest i v jiných službách, než je UberPOP?
Mohu například uvést novinku ze zahraničí. Ve Spojených státech byla v testovacím režimu spuštěna služba Uber Commute, kde se mohou zaregistrovat stávající řidiči, kteří sami dojíždějí, aby cestou mohli svézt další cestující. Služba bude k dispozici pouze ve všední dny, v průběhu dopoledne a odpoledne, tedy v době, kdy lidé dojíždějí do práce a z práce, řidiči budou omezeni na dvě cesty denně a jízdy jsou naplánovány předem.
Děkujeme za rozhovor.
Zajímavosti
- Česká republika je již třetí rok po sobě šampionem v počtu žen, které jako řidičky využívají aplikaci Uber. Praha teď nově s vydatnou pomocí řidiček v Brně hravě překoná Varšavu i Bratislavu, kde s Uber v roli řidiček spolupracuje v průměru jen 5 % žen. V Česku je to přes 15 %. Nejvíce žen pak pro Uber jezdí v USA, kde je podíl partnerských řidiček vyšší než 19 %.
- V Praze spolupracujeme se zhruba 30 neslyšícími nebo nedoslýchavými řidiči. Aplikace je uzpůsobena tak, že řidiči s cestujícími nemusí vůbec komunikovat. Naopak Uber od cestujících dostává velmi dobrou zpětnou vazbu. Oceňují, že znevýhodnění lidé na trhu práce dostávají příležitost k uplatnění a jsou velmi vstřícní a ochotní.
Jinak jsem se ze srandy zkusil zaregistrovat jako ridic a kazdy den mi chodi SMSky, ze mam dokoncit registraci, pritom nikde kuwa neni moznost jak to zrusit!!!