Každý si svátky užívá po svém, jedno je však jisté: lidé chtějí být v kontaktu, dokazují to statistiky našich tří největších mobilních operátorů. Údaje nám poskytl jak T-Mobile, tak také O2 a Vodafone, obecně vzato z nich vyplývá to, že zatímco hovory a SMS meziročně poklesly, datové přenosy naopak poskočily, v některých případech i o více než 200 %. Na kompletní statistické údaje se podíváme nyní.
T-Mobile: ve znamení dat
Provoz na Štědrý den v síti T-Mobile ve srovnání s předchozím rokem opět mírně poklesl. Provoz se zřetelně přesunul od „klasických“ hovorů a textových zpráv do oblasti dat. Celkový počet uskutečněných hovorů se pohyboval na úrovni běžné soboty, a meziročně klesl o 5 % na přibližně 17 milionu. Množství textových zpráv se poprvé v historii snížilo: SMS centrum T-Mobile zpracovalo 27, 7 milionů blahopřejných zpráv, tedy o 6 % méně, než v roce 2015.
2015 | 2016 | Změna | |
---|---|---|---|
Hovory | 17 885 220 | 16 976 467 | - 5,08 % |
SMS | 29 520 030 | 27 743 538 | - 6,02 % |
MMS | 495 430 | 561 666 | + 13,37 % |
Data (GB) | 59 649 | 97 008 | + 62,63 % |
K růstu došlo pouze v oblasti dat a u multimediálních zpráv: MMS centrum jich přijalo 562 tisíc, tedy o 13,4 % více než vloni. Nárůst dat se oproti loňskému roku zpomalil – datový provoz vzrostl o 65,6 %.
- Celkový počet příchozích i odchozích hovorů dosáhl necelých 17 milionů, což je o 5 % méně než v roce 2015. Rozložení hovorů v čase zůstává obdobné jako v předchozích letech: největší hlasový provoz se odehrál mezi 10:00 a 11:00, kdy bylo uskutečněno cca 1,9 milionu hovorů.
- Celkový počet textových zpráv zpracovaných SMS centrem T-Mobile na Štědrý den poklesl o 6 % na 27,7 milionu. Nejrušnějším úsekem byl opět interval 10:15 až 11:15, kdy SMS centrum zpracovalo více než 2,7 milionu zpráv.
- Počet multimediálních zpráv (MMS) dosáhl téměř 562 tisíc, což je o cca 13,4 % více než vloni. Nejrušnější MMS provoz vládl mezi 12:45 až 13:45; během tohoto úseku MMS centrem prošlo přes 52,6 tisíc multimediálních zpráv z mobilů, externích aplikací a internetu.
- Datový provoz se zvýšil cca o 62,6 %. Zatímco ve 2G a 3G síti provoz klesl (o 18, resp. 33 %), v nejrychlejší 4G (LTE) síti se provoz zvýšil o plných 128 %. Lidé nejvíc datovali večer po nadílce, mezi 20:30 a 21:30.
O2: MMS nekončí
V sobotu 24. prosince spojila mobilní síť O2 14,56 milionu hovorů a přenesla více než 23 milionů SMS. Rekord letos opět padl v počtu odeslaných MMS zpráv - síť O2 jich přenesla přes 545 tisíc, což je o 60 tisíc více než loni.
Statistiky ze sítě O2 ukazují, že zatímco počet odeslaných SMS a spojených hovorů klesá, roste počet lidí, kteří přání posílají přes internet. Mobilní datová síť O2 přenesla o 68 % více dat než v loňském roce „Největší nárůst jsme zaznamenali v objemu přenesených mobilních dat v síti 4G, kterou jsme celý rok rozšiřovali tak, že je nyní dostupná pro 99 % populace. Stále více lidí má také telefon s podporou této technologie,“ popisuje Lucie Pecháčková, tisková mluvčí O2, a dodává: „Zvýšený datový provoz jasně potvrzuje, že řada lidí posílá vánoční přání přes internet, tedy přes sociální sítě a e-mail.“
2015 | 2016 | Změna | |
---|---|---|---|
Hovory | 15 100 000 | 14 558 161 | - 3,90 % |
SMS | 25 079 000 | 23 281 363 | - 7,70 % |
MMS | 483 000 | 545 551 | + 12,80 % |
Data (GB) | 52 700 | 85 000 | + 68,20 % |
Nejvíce přání si lidé posílají ještě před svátečním obědem. Největší počet hovorů spojila síť O2 mezi desátou a jedenáctou hodinou dopoledne. Celkem se jednalo o 1,6 milionu hovorů. Největší počet SMS, 2,2 milionu, byl přenesen mezi 11. a 12. hodinou, kdy lidé poslali také nejvíce MMS – 51 tisíc.
Statistiky z mobilní datové sítě ukazují, že provoz na sociálních sítích narůstá už v průběhu vánočního odpoledne. „Kolem šesté hodiny, kdy lidé usedají ke štědrovečerní večeři, provoz výrazně klesá. Poté však lidé sdílí radost z dárků na sociálních sítích, kolem osmé hodiny se tak provoz vrací do odpoledních hodnot. Výjimkou je sociální síť Snapchat, u které špička nastává naopak kolem 18. hodiny,“ popisuje Lucie Pecháčková.
Vodafone: výrazný nárůst dat
I letos o Vánocích u Vodafonu extrémně vzrostlo využití datových služeb, a to především díky rozšíření LTE. V roce 2016 se pokrytí dále rozšiřovalo na současných 99 % populace.
„Počet hovorů sice stagnoval, ale došlo ke zvýšení objemu hovorového provozu o 7 %, to znamená, že hovory byly delší. SMS provoz mírně klesl. Předpokládáme, že zákazníci používali i jiné elektronické možnosti komunikace, jako jsou hovory přes internet, komunikace přes sociální sítě a instant messaging. Nejvíce se o Štědrém dni volalo na Slovensko, Ukrajinu a do Maďarska,“ uvedla Markéta Kuklová, tisková mluvčí společnosti Vodafone.
- Hovory: provolané minuty (délka hovorů) narostly, což souvisí s nárůstem počtu našich zákazníků a dalším rozšiřováním neomezených RED tarifů.
- SMS: zaznamenali jsme 5% pokles v počtu SMS, ale současně meziroční nárůst SMS z mobilů v minutové špičce o 1,3 %, která nastala v 13:13.
- Data: objem přenesených dat meziročně narostl více než dvojnásobně díky rozšíření LTE pokrytí, rozšíření telefonů podporujících LTE, zvýšení počtu zákazníků a RED datovým tarifům.
2015 | 2016 | Změna | |
---|---|---|---|
Hovory | 9 640 000 | 9 690 828 | + 0,4 % |
SMS | 16 404 000 | 15 773 647 | - 4 % |
MMS | 195 900 | 197 806 | + 1 % |
Data (GB) | 50 355 | 113 300 | + 225 % |
Závěr: MMS žijí, data vládnou
Statistické údaje poukazují na fakt, že datové přenosy rostou velmi výrazně, ostatní formy komunikace pak víceméně stagnují, či klesají, výjimku tvoří jen MMS zprávy, které i v době instant messengerů stále fungují a jsou mezi zákazníky oblíbené. A to i přesto, že MMS zprávy jsou i v neomezených tarifech účtovány samostatně, většinou částkou okolo 5 Kč. A jakým způsobem se o Vánocích se svými blízkými dorozumíváte vy?
Zdroje: Tisková zpráva