Štědrý den byl u operátorů ve znamení datových přenosů

10

Štědrý den má být dnem klidu a odpočinku, při pohledu na statistiky operátorů to však vypadá na přesný opak. Celkově klesl počet odeslaných SMS a uskutečněných hovorů, zvýšil se však počet odeslaných MMS zpráv a výrazně vzrostly také datové přenosy, u Vodafonu dokonce o více než 200 %. A jak jste si Vánoce užili vy?

Každý si svátky užívá po svém, jedno je však jisté: lidé chtějí být v kontaktu, dokazují to statistiky našich tří největších mobilních operátorů. Údaje nám poskytl jak T-Mobile, tak také O2 a Vodafone, obecně vzato z nich vyplývá to, že zatímco hovory a SMS meziročně poklesly, datové přenosy naopak poskočily, v některých případech i o více než 200 %. Na kompletní statistické údaje se podíváme nyní.

Virtuální operátoři

T-Mobile: ve znamení dat

Provoz na Štědrý den v síti T-Mobile ve srovnání s předchozím rokem opět mírně poklesl. Provoz se zřetelně přesunul od „klasických“ hovorů a textových zpráv do oblasti dat. Celkový počet uskutečněných hovorů se pohyboval na úrovni běžné soboty, a meziročně klesl o 5 % na přibližně 17 milionu. Množství textových zpráv se poprvé v historii snížilo: SMS centrum T-Mobile zpracovalo 27, 7 milionů blahopřejných zpráv, tedy o 6 % méně, než v roce 2015.

2015 2016 Změna
Hovory 17 885 220 16 976 467 - 5,08 %
SMS 29 520 030 27 743 538 - 6,02 %
MMS 495 430 561 666 + 13,37 %
Data (GB) 59 649 97 008 + 62,63 %

K růstu došlo pouze v oblasti dat a u multimediálních zpráv: MMS centrum jich přijalo 562 tisíc, tedy o 13,4 % více než vloni. Nárůst dat se oproti loňskému roku zpomalil – datový provoz vzrostl o 65,6 %.

  • Celkový počet příchozích i odchozích hovorů dosáhl necelých 17 milionů, což je o 5 % méně než v roce 2015. Rozložení hovorů v čase zůstává obdobné jako v předchozích letech: největší hlasový provoz se odehrál mezi 10:00 a 11:00, kdy bylo uskutečněno cca 1,9 milionu hovorů.
  • Celkový počet textových zpráv zpracovaných SMS centrem T-Mobile na Štědrý den poklesl o 6 % na 27,7 milionu. Nejrušnějším úsekem byl opět interval 10:15 až 11:15, kdy SMS centrum zpracovalo více než 2,7 milionu zpráv.
  • Počet multimediálních zpráv (MMS) dosáhl téměř 562 tisíc, což je o cca 13,4 % více než vloni. Nejrušnější MMS provoz vládl mezi 12:45 až 13:45; během tohoto úseku MMS centrem prošlo přes 52,6 tisíc multimediálních zpráv z mobilů, externích aplikací a internetu.
  • Datový provoz se zvýšil cca o 62,6 %. Zatímco ve 2G a 3G síti provoz klesl (o 18, resp. 33 %), v nejrychlejší 4G (LTE) síti se provoz zvýšil o plných 128 %. Lidé nejvíc datovali večer po nadílce, mezi 20:30 a 21:30.

O2: MMS nekončí

V sobotu 24. prosince spojila mobilní síť O2 14,56 milionu hovorů a přenesla více než 23 milionů SMS. Rekord letos opět padl v počtu odeslaných MMS zpráv - síť O2 jich přenesla přes 545 tisíc, což je o 60 tisíc více než loni.

Statistiky ze sítě O2 ukazují, že zatímco počet odeslaných SMS a spojených hovorů klesá, roste počet lidí, kteří přání posílají přes internet. Mobilní datová síť O2 přenesla o 68 % více dat než v loňském roce „Největší nárůst jsme zaznamenali v objemu přenesených mobilních dat v síti 4G, kterou jsme celý rok rozšiřovali tak, že je nyní dostupná pro 99 % populace. Stále více lidí má také telefon s podporou této technologie,“ popisuje Lucie Pecháčková, tisková mluvčí O2, a dodává: „Zvýšený datový provoz jasně potvrzuje, že řada lidí posílá vánoční přání přes internet, tedy přes sociální sítě a e-mail.“

2015 2016 Změna
Hovory 15 100 000 14 558 161 - 3,90 %
SMS 25 079 000 23 281 363 - 7,70 %
MMS 483 000 545 551 + 12,80 %
Data (GB) 52 700 85 000 + 68,20 %

Nejvíce přání si lidé posílají ještě před svátečním obědem. Největší počet hovorů spojila síť O2 mezi desátou a jedenáctou hodinou dopoledne. Celkem se jednalo o 1,6 milionu hovorů. Největší počet SMS, 2,2 milionu, byl přenesen mezi 11. a 12. hodinou, kdy lidé poslali také nejvíce MMS – 51 tisíc.

Statistiky z mobilní datové sítě ukazují, že provoz na sociálních sítích narůstá už v průběhu vánočního odpoledne. „Kolem šesté hodiny, kdy lidé usedají ke štědrovečerní večeři, provoz výrazně klesá. Poté však lidé sdílí radost z dárků na sociálních sítích, kolem osmé hodiny se tak provoz vrací do odpoledních hodnot. Výjimkou je sociální síť Snapchat, u které špička nastává naopak kolem 18. hodiny,“ popisuje Lucie Pecháčková.

Vodafone: výrazný nárůst dat

I letos o Vánocích u Vodafonu extrémně vzrostlo využití datových služeb, a to především díky rozšíření LTE. V roce 2016 se pokrytí dále rozšiřovalo na současných 99 % populace.

„Počet hovorů sice stagnoval, ale došlo ke zvýšení objemu hovorového provozu o 7 %, to znamená, že hovory byly delší. SMS provoz mírně klesl. Předpokládáme, že zákazníci používali i jiné elektronické možnosti komunikace, jako jsou hovory přes internet, komunikace přes sociální sítě a instant messaging. Nejvíce se o Štědrém dni volalo na Slovensko, Ukrajinu a do Maďarska,“ uvedla Markéta Kuklová, tisková mluvčí společnosti Vodafone.

  • Hovory: provolané minuty (délka hovorů) narostly, což souvisí s nárůstem počtu našich zákazníků a dalším rozšiřováním neomezených RED tarifů.
  • SMS: zaznamenali jsme 5% pokles v počtu SMS, ale současně meziroční nárůst SMS z mobilů v minutové špičce o 1,3 %, která nastala v 13:13.
  • Data: objem přenesených dat meziročně narostl více než dvojnásobně díky rozšíření LTE pokrytí, rozšíření telefonů podporujících LTE, zvýšení počtu zákazníků a RED datovým tarifům.
2015 2016 Změna
Hovory 9 640 000 9 690 828 + 0,4 %
SMS 16 404 000 15 773 647 - 4 %
MMS 195 900 197 806 + 1 %
Data (GB) 50 355 113 300 + 225 %

Závěr: MMS žijí, data vládnou

Statistické údaje poukazují na fakt, že datové přenosy rostou velmi výrazně, ostatní formy komunikace pak víceméně stagnují, či klesají, výjimku tvoří jen MMS zprávy, které i v době instant messengerů stále fungují a jsou mezi zákazníky oblíbené. A to i přesto, že MMS zprávy jsou i v neomezených tarifech účtovány samostatně, většinou částkou okolo 5 Kč. A jakým způsobem se o Vánocích se svými blízkými dorozumíváte vy?

Zdroje: Tisková zpráva

Diskuze ke článku
Horák
Takhle ten počet přenesených GB dat vypadá honosně, ale když se vydělí počtem zákazníků, tak je to akorát tak pár MB na SIM kartu.
alex t.
mobilní data jsou u nás pořád v plenkách zejména díky nízkému FUP, což má za následek i to, že datový tarif má aktivní asi jen třetina zákazníků..
Pesedm
Hovory a SMS budou klesat a data porostou každý rok a to přímou úměrou: Operátor - FUP :)
Petr
U těch MMS jen kroutím hlavou, který jelito to pořád používá. Absolutně nevíte co dojde, většinou nějaký zkriplený zmenšený šíleně zkomprimovaný něco, spoustě lidem jen odkaz na prohlédnutí někde na webu, některým lidem se nezobrazí protože nemají data a nechtějí je pouštět atd a za to platit 5kč? Proboha proč?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze