Through the Ages

Through the Ages

Seznamte se s jednou z nejlepších strategií

Jedna z nejlépe hodnocených deskových her vůbec se konečně dostává i na mobilní zařízení s Androidem a iOS. V této komplexní strategii se snažíte vybudovat celou civilizaci. To znamená zkoumání technologií, budování ekonomiky a armády, ale také vedení diplomacie.

Překvapuje vás, že podtitulek spojuje „nejlepší strategie“ a název hry, který jste pravděpodobně neslyšeli? Možná jste čekali Civilizaci, Age of Empires, Stronghold, Total War nebo podobné… videoherní strategie. Through the Ages je však původem deskovou hrou, která se dodnes drží na pozici druhé nejlepší strategické deskovky dle serveru BoardGameGeek (největší server o deskovkách). A ještě překvapivější pro vás možná bude, že za jejím vznikem stojí Češi.

Through the Ages – videorecenze

Vybuduj civilizaci

Herní designér Vladimír „Vlaada“ Chvátil má ve světě obrovský věhlas, za což mohou jeho promyšlené systémy a komplikované strategie (ačkoliv jeho nejúspěšnějším počinem je megaúspěšná párty hra Krycí jména). Through the Ages není žádnou výjimkou a méně zkušené hráče by titul mohl odradit už jen hodinovým tutoriálem. Ve hře se totiž opravdu snažíte vybudovat civilizaci – od prvních krůčků, jednoduchého farmaření a ozbrojených šarvátek až po vyspělé hospodářství a ničivé války.

Na rozdíl od počítačové Civilizace (která rovněž vychází z deskové hry, ale to je jiný příběh) se však nepohybujete po mapě, ale svůj národ budujete doslova sbíráním a vykládáním karet. Každý z hráčů před sebou vidí svou civilizaci se všemi postavenými budovami, dělníky a surovinami. Všichni však sdílí desku s novými technologiemi. Na ni se vykládají nové karty, které můžete sbírat. Ty nejstarší karty jsou levnější než ty novější. Jakmile kartu jednou seberete, nikdo jiný ji mít nebude.

Diplomacie či válčení?

A zatímco dosavadní popis možná lehce připomíná nedávno recenzovanou Minutovou říši, zde všechny podobnosti končí. Through the Ages je hra plná diplomacie, válečnictví a hlavně využívání ekonomických zdrojů k dalšímu růstu. S novými kartami se tak především snažíte zlepšovat svůj ekonomický aparát, budovat silnější armádu a rozšiřovat svůj věhlas. Nakonec vyhrává kulturně nejrozvinutější civilizace, k čemuž se dá dojít mnoha cestami.

Úvodní tutoriál je nesmírně důležitý, protože herní pravidla jsou vážně komplikovaná a v možnostech byste se mohli snadno ztratit. I když je pochopíte, stejně budete zprvu spíše prohrávat. Tutoriálem vás provede sám autor hry a musím uznat, že humornější výuku jsem snad nezažil. Titul je považován za komplikovanější i ve světě deskovek, na telefonech tak bude hravě patřit k tomu nejkomplexnějšímu. Což může být přesně to, co hledáte!

Deskovka

Pravidla jsou natolik variabilní, že umožní celou řadu různých strategií, a pokaždé tak můžete hrát zcela odlišnou hru. Průběh bude ovlivňovat náhoda při vykládání karet, náhodné pořadí připravených událostí a někdy ne zcela předvídatelné chování protihráčů. Samozřejmě můžete hrát proti počítači, dalším hráčům na jednom zařízení i online. Nechybí ani celá řada připravených scénářů a výzev. A opět tu platí, že oproti původní deskovce u jedné hry (proti počítači) nestrávíte tolik času, což nikdy není na škodu.

Jakkoliv je strategie komplexní, mnohdy jsem měl pocit, že vojensky nejslabší hráč je ostatními šikanován, z čehož se nemá tak úplně šanci dostat. Jistě, některé karty mu mohou pomoci, těch zvýhodňující silné však bude více. Válčení není úplně efektní, ve výsledku jde především o hru čísel, ale svému účelu postačí. Nakonec mám největší problém s tím, že hra stále na první pohled vypadá jako deskovka. Nijak neschovává karty, a dokonce i dělníci jsou žluté svítící žetonky. Pohled na vlastní civilizaci je již trochu zajímavější, ale v konkurenci moderních her graficky neobstojí.

Through the Ages je skvělá a komplexní strategie, kterých na telefonech prostě mnoho není. Na druhou stranu ale není příliš přívětivá k nováčkům, kteří na takto složité herní systémy nemusí být zvyklí. Tutoriál je však perfektní, ve hře nechybí čeština a za 300 Kč můžete získat hru, ve které bez problému strávíte desítky hodin. Škoda jen, že se tvůrci nepokusili více vzdálit původní deskovce, alespoň vizuálně.

Stáhnout Through the Ages

85%
  • zábavný tutoriál