Reigns

Reigns

Středověkým králem Tinderu

Co se asi stane, když spojíte Tinder a středověk? Reigns je nápaditá hra, ve které se stanete vládcem středověkého království. Jsou to právě vaše rozhodnutí, která utváří nejen vaši budoucnost. Do cesty se vám postaví války, sňatková politika, mocenské choutky církve, proradná šlechta nebo selské bouře.

Primárním cílem při užívání Tinderu je možná najít partnera na delší či kratší dobu, ale nás dnes zajímá především ona mechanika „rozhodování“. Každého člověka reprezentuje karta, kterou můžete snadno hodit doprava nebo doleva. Tak málo stačí, abyste rozhodli o tom, zda potkáte svého životního partnera nebo ne. Co když se spletete? Co když nemáte dostatečné informace? Není cesty zpět, akce byla provedena, karta zahozena. A teď si to převeďte na středověké království.

Reigns – videorecenze

Ano nebo ne

Je vůbec možné takto jednoduchou mechaniku, založenou v podstatě jen na možnostech „ano“ / „ne“, převést na vládnutí středověkému království? Mark Watney z Marťana si s tím nevystačil. Když se o tom ale bavíme, odpověď samozřejmě bude, že to lze provést. Jako král nerozhodujete o všem sami, jste obklopeni věrnými (i nevěrnými) rádci a poddanými. Ti sami za vámi přichází s návrhy, které schvalujete nebo odmítáte.

Samozřejmě musíte počítat, že si každý hraje i trochu k sobě domů. Když s něčím přijde váš vrchní generál, samozřejmě z toho má ve výsledku profitovat hlavně armáda. To samé platí třeba i u církve, která vždy myslí na dobro království, ale pokud v něm bude mít větší moc než král, nebude se zlobit. Dokonce zjistíte, že váš nejbližší přítel je ďábel a pokusí se vás očarovat. Ač to všechno zní osudově, autoři nezapomněli ani na pořádnou porci zábavy a humoru.

Diplomacie

Vést království je těžký úkol a nemůžete vždy spoléhat jen na armádu, peníze, nebo náklonnost lidu. Nejdůležitějším prvkem jsou čtyři ukazatele v horní části displeje. Vaším cílem je držet jejich hladinu někde uprostřed. Minimum nebo maximum v kterémkoliv z nich vede ke konci hry. Vedle toho samozřejmě můžete umřít na řadu dalších příčin: nepovede se vám hon, nakazíte se nemocí nebo prostě zestárnete.

Každé rozhodnutí vám naznačí, které atributy jím ovlivníte, nikdy ale nezjistíte, jestli to bude kladně nebo záporně. A to je moc dobře. Sami musíte nad rozhodnutím přemýšlet a nikdy se mi nestalo, že by výsledek působil vyloženě nelogicky. Každé rozhodnutí také může mít vliv do budoucna. A nejde jen o nebezpečné půjčování peněz s úrokem. Dáte někomu moc? Můžete z toho benefitovat, nebo na tom také prodělat.

Smrt na každém kroku

Ačkoliv na sebe některé karty navazují, většinou se skládají poměrně náhodně, takže každá vaše vláda bude vždy jiná, i když vás potkají stejné pohromy nebo události. Karet je hodně a i po hodinách hraní stále můžete narazit na něco nového. Ty základní se ale dost opakují. Je dobré si události zapamatovat, v budoucnu nebudete muset tápat. Nejvíce jsem se bál stereotypu, který se nedostavil. Kouzlo nejistoty ale z části mizí. Jestli tvůrci v nějakých aktualizacích přidají další možnosti, bude to ještě lepší. Uvidíme.

Reigns

Vaše hry na sebe navazují a každá smrt znamená další začátek. Skvělá je i časová osa, kde se všechny hry zaznamenávají i s výraznými okamžiky. Tvoříte tak celou linii králů, ke které je radost se vracet. I během hraní se vám může narodit syn, za kterého hrajete po smrti. Svými činy rozhodujete i o přízvisku, které od lidí získáte. Při hraní pak nechybí ani několik miniher. Ať už kostky s šaškem, nebezpečné procházení kobky nebo souboj s rytířem, vždy jde o fajn oživení.

Reigns perfektně realizuje myšlenku, jak jednoduché rozhodování po vzoru Tinderu převést na strategickou hratelnost, kde každé rozhodnutí může mít katastrofické následky. Zpracování se velmi povedlo, a i když hra vyšla zároveň na počítač, na telefonu se hraje parádně. Většinou nemáte stoprocentní jistotu, co rozhodnutím způsobíte, a nejdůležitější je držet rovnováhu mezi všemi mocenskými faktory. To skvěle odpovídá realitě, i když v tomto případě s příměsí humoru.

Stáhnout Reigns

90%
  • originální nápad