Leap Day

Leap Day

Nová výzva každý den

Někdy je to jediný skok, který vás drží od vítězství nebo zkázy. Nová hra od Nitrome nabízí skákání víc než dost. A přestože na první pohled vypadá jednoduše, tak v ní najdete překvapivou hloubku. Brzy také zjistíte, že pouhá šikovnost vám nestačí, ale nad každou překážkou je třeba přemýšlet. A co je vůbec nejlepší – každý den vás čeká nové dobrodružství.

Hry od Nitrome mě neustále překvapují. Ač si tvůrci drží svůj specifický výtvarný styl, který se u každé hry opakuje, neustále střídají různé žánry a mění hratelnost. Sami se přitom ještě nezačali vykrádat a přes zdánlivou jednoduchost jejich hry nabízejí hloubku, o níž se mnohým současným titulům může jen zdát. Dosud také platilo, že jejich free-to-play model je více než spravedlivý. Pojďme se podívat, zda se totéž dá říci i o jejich novince.

Leap Day – videorecenze

Nevýrazné překvapení

Základ není úplně originální, ale v tomto případě je to jedině ku prospěchu. Titul kombinuje plošinovku s automatickou běhačkou. Ovládání je tak opravdu jednoduché – stačí se dotknout obrazovky a vaše postava (ať už je to cokoliv) skočí. A tím výčet jejích schopností téměř končí. Ještě zvládne dvojskok a skluz po stěně. Jenže i s takto omezeným repertoárem zahrajete slušné divadlo.

Každé kolo se odehrává ve věži, kde jako „gladiátor“ máte projít přes všemožné překážky a pobavit obecenstvo. Toto příběhové pozadí ale žádný další význam nemá. Možná vás překvapí, že ve věži narazíte na cíl, kterého můžete po troše snahy dosáhnout. I s jednoduchým ovládáním není snadné překážky překonat. Narazíte na odlišné nepřátele, bodliny a různé typy plošinek i zdí. A po několika plošinkách vás čeká záchytný bod.

Slučuje neslučitelné

Každá překážka – či řekněme sada po sobě jdoucích překážek – funguje jako malá hádanka, na kterou musíte nejprve přijít. Není to pouze o šikovnosti, ale také o správném přístupu. Obzvlášť u vyšších pater často narazíte na překážky s jediným možným řešením, které je třeba objevit. Během toho mnohokrát umřete, ale záchytné body nejsou daleko od sebe a zdokonalování jedné části tvoří součást herního konceptu. A funguje to skvěle.

Z toho vám jasně vychází, že úrovně jsou pevně dané. Zároveň je tu ale náhodné generování. Jak je to možné? Každý den na vás čeká nová úroveň, která se vygeneruje pro všechny (a můžete zkoušet i úrovně z uplynulých dní). Těch variací je ale zřejmě hodně, protože občas se sice něco zdánlivě opakuje, ale pokaždé má úroveň nějaký vlastní nápad, unikátní typ nepřátel a podobně. Autoři tak přišli na to, jak zkombinovat náhodu a zároveň nevyloučili učení se úrovní.

Skutečně zdarma

Hratelnost přináší slušnou výzvu, každý den si zahrajete unikátní úroveň, kterou se navíc můžete skvěle naučit. A nejlepší zprávou je, že to pohodlně jde i bez placení. Zmiňované záchytné body si musíte odemknout. A to je možné provést dvojím způsobem – buď v úrovni seberete 20 kusů ovoce, kterého je dost a většinou vám bude stačit, nebo se podíváte na reklamu. A to je všechno – žádná prémiová měna, žádné vylepšování, energie nebo další překážky.

Leap Day

Stačí mrknout na jednu reklamu a hrajete dál. Z průzkumů vychází, že volitelná reklama je pro hráče nejpřijatelnější monetizační volbou, takže asi ani vy s tím nebudete mít problém. Pokud byste pak chtěli autory podpořit a sami si hraní zpříjemnit, za 4 eura můžete mít prémiovou verzi, kde zmizí nutnost odemykat záchytné body a už nikdy se vám nezobrazí reklama. Ale jak už jsem říkal, nutnost to není. Snad jen zamrzí, že chybí silnější důraz na soupeření s ostatnímu hráči a další sociální prvky.

Retro grafika zřejmě bude pro některé z vás překážkou (jak se občas ukazuje v komentářích). Hratelnosti ale nijak nebrání a svůj účel plní. Dokonce bych řekl, že vizuálně je hra hezká. Leap Day je poměrně těžkou plošinovkou s velmi chytrým level-designem, který kombinuje automatické generování obsahu s možností učit se připravenou trať. Každý den na vás čeká nová výzva. Ovládání je možná jednoduché, ale čím výš se dostanete, tím jasněji uvidíte, že bez přemýšlení to dál nepůjde.

Stáhnout Leap Day

85%
  • každý den nová úroveň