Ghosts of Memories

Ghosts of Memories

Inspiraci nezapřeš
3

Příběhy co mají hloubku a představují poutavé vyprávění. I takové hry najdeme na telefonech a tabletech, ačkoliv se to tak ne vždy musí zdát. Pokud máte rádi logické adventury s vynikající grafikou a atmosférou, tak by vás měla zajímat i dnešní recenze. Tak trochu se v ní totiž vrátíme ke hře Monument Valley. A nepůjde o nějaké kopírování.

Jak je to dlouho? Už více než rok a půl co vyšla úžasná hra Monument Valley. Hra, která se stala pro mnohé vzorem, pro jiné látkou k uctívání. Já ji zařadil mezi své nejoblíbenější tituly a jsem přesvědčen, že tam už zůstane. Vytvořit klon něčeho takového dost možná vůbec nejde. Jde se ale inspirovat. A to dělá Ghosts of Memories. Nevidím to jako špatnou věc, přímo naopak. Jen to hra bude mít mnohem těžší, protože se nevyhne srovnávání.

Ghosts of Memories – videorecenze

Zakoukat se

Začněme pozitivně naladění. Jsou věci, které tato hra dělá naprosto brilantně. Tak třeba vizuální styl. Celá hra se odehrává v několika světech, které se barevně velmi odlišují. Neplatí už, že každá obrazovka by se dala pověsit jako plakát, ale některé výstřižky určitě ano. Vznášející se plošinky, mizící prostředí, zvláštní kulovité objekty, majestátní sochy i spousta detailů v pozadí. Jestli se něco dá chválit, tak je to vizuální stránka. Hra prostě vypadá dobře.

A špatně na tom nejsou ani animace nebo hudba. Je to adventura. Dokonce logická adventura, podobně jako Monument Valley. Stejně tak není výrazně obtížná, ale její projití bude o něco málo složitější. A to hlavně z toho důvodu, že hra nepříliš dobře vysvětluje své mechanismy. Prostě vás do toho hodí a musíte se snažit. To není vždy na škodu, ale místy se můžete ztrácet a jen bezmyšlenkovitě ťukat do displeje. Nakonec na to naštěstí vždy přijdete.

Plošinky sobě

Jsou tu pohyblivé plošinky, kterými můžete přesouvat, jsou tu otáčedla, která budou posouvat herní pole a další prvky, které jste už viděli jinde. Téměř pokaždé hra přidává nové prvky, které kombinuje s těmi starými a posouvat plošinky tak budete do samého závěru, což mi přišlo téměř zbytečné. Hratelnost se ale jinak víceméně neopakuje a úrovně jsou jedinečné. Často budete cestovat mezi dvěma světy, které jsou propojené a vzájemně se ovlivňují.

To je skvělý nápad, který by ale stál za hlubší propracování. Mezi světy totiž není znatelné pojítko (kromě portálu), nejedná se třeba o zrcadlo či jinou časovou dimenzi. Je to prostě jiná místnost. Zároveň také není jasně poznat vliv na druhý svět. To jsou detaily, které vás mohou trochu mást. Ani posouvání není bez problému, protože plošinky jsou trochu nešikovné, často se netrefíte a jen kvůli ovládání si třeba rozhodíte nastavené otáčedlo. Jsou to detaily, které hraní nebrání, jen trochu ruší.

Příběh

Někomu mohla vadit přílišná vizualita Monument Valley a raději by se přiklonil k jasněji vyprávěnému příběhu. Pokud k takovým lidem patříte, pak má u vás tato hra bod navíc. Je totiž poměrně ukecaná. Vaším cílem je osvobodit zbloudilou duši, která k vám bude promlouvat. Promlouvat bude často poeticky a v hádankách. Mnohé z citací jsou opravdu dobré a jako útržky mě dost bavily. Hlas dabérky mě ovšem místy iritoval. Ano, je to duch, ale působila na mě až příliš neživě a nepřirozeně.

Ghosts of Memories

Zdá se, že se hře dá leccos vyčíst. Ano, je to pravda. Dokonce ani zvuky nejsou optimální, neboť jsou zbytečně výrazné a po chvíli začnou vadit. Kritika je ale mnohem viditelnější v kontrastu s Monument Valley, které je evidentně o úroveň výše. Kvůli tomu bychom však neměli tuto skvělou hru zatracovat. Spousta úrovní je originálních, najdete tu klasičtější hádanky než v MV, příběh je výpravnější a hudba nebo grafika skutečně stojí za to.

Ghosts of Memories to nemá lehké. Stojí totiž v nerovném souboji proti velmi silnému protivníkovi – Monument Valley skutečně nepřekoná. To by hře však nemělo stát v cestě. Ovládání by zasloužilo doladit, ne vždy je jasné co máte dělat, světy by chtěly silnější propojení a vypravěč více života. Vedle toho ale hra nabízí fantastický svět plný barev a nápadů, skvělou grafiku i hudbu a úrovně, které mají hlavu a patu.

Stáhnout Ghosts of Memories

75%
  • grafika a animace