Dungeon Keeper

Dungeon Keeper

Pánem podsvětí
9

Dungeon Keeper je známá série, kde se jako hráč zhostíte role vládce podsvětí a budujete si vlastní kobku, ve které připravujete pasti a lákáte do ní hrdiny nebo dobrodruhy. Jak dopadla předělávka od EA pro telefony a tablety, která je navíc zdarma? V této recenzi si řekneme, že to má několik háčků. Tak už to ostatně bývá u všeho.

Bože, Dungeon Keeper je pro telefony a tablety! A je zdarma, to je něco! A hned po této větě mi došlo, že v tom bude asi nějaký zakopaný pes. A kdyby jeden! Vzpomínáte ještě na Dungeon Keeper z roku 1997? Byla to naprosto parádní hra, kterou jsem vždy považoval za skvělou parodii na všechny RPG hry. Proč? Protože v každém pořádném RPG jste se musel vydat do nějaké kobky, vymlátit příšery, porazit bosse a sebrat zlato. Dnes to už nutně neplatí. A právě Dungeon Keeper role otočil – vy jste byl pánem podsvětí, měl jste svoji kobku a do ní jste lákal dobrodruhy, plnil jejich kapsy zlatem a následně je mučit nebo mordoval. A to byla skutečná zábava.

Dungeon Keeper – videorecenze

Pánem podsvětí

První otázkou tedy je… co vlastně z původního Dungeon Keepera zbylo? Ač mě to moc mrzí, tak v podstatě nic. Název Dungeon Keeper je tak v podstatě jen značkou, na které hra staví. O co tu tedy jde? Pokud znáte principy strategických her, jako je třeba Clash of Clans, tak vás tu nic moc nepřekvapí. Jedná se především o budovací strategii, ve které se také trochu bojuje. Alespoň občas. Navíc musíte být neustále online a bez připojení si nezahrajete.

Největší problém mám ale s tím, že kobka už není tím, čím bývala. Už to není místo, kam dobrodruzi chodí pro zlato, kam se nechají nalákat s vidinou slávy. Ti tu nehrají žádnou roli a místo toho bojujete s dalšími pány podsvětí. Proč? Protože to tak funguje v ostatních strategiích. Místo toho, abyste prostě okrádali pocestné a vysávali jejich duše, tak okrádáte ostatní hráče, protože pro hrdiny už na tomto světě asi není místo.

Farma oblud

Některé prvky budou notoricky známé hráčům farmářských strategií. Je to velmi tvrdé přirovnání, ale bohužel sedí. Dungeon Keeper je tu pro generaci hráčů, kteří jsou zvyklí pečovat o svou vesničku či farmu. Není v tom opravdový herní zážitek. Je to chytrý plán, ve kterém současní vydavatelé učí hráče neustále na něco čekat nebo platit a tváří se, že vám vlastně hru dávají zadarmo, což samozřejmě není pravda. Chcete postavit místnost? Žádný problém, akorát vás to bude stát jmění a počkáte si třeba několik hodin.

Čekáte tu v podstatě na cokoliv. Dříve hry fungovaly tak, že jste ji pustili a hráli. Když už jste hrát nechtěli, tak jste ji vypnuli. Dnes to funguje tak, že hru zapnete, několikrát kliknete (seberete zlato, kameny a manu) a na několik hodin zase jdete dělat něco jiného, protože hrát nemůžete. Za nás jsme tomu říkali Tamagotchi, dnes to produkují velké vydavatelské společnosti – jako je EA – a říkají tomu hry. Tím neříkám, že to svým způsobem nemůže být zábava… ale ve skutečnosti to opravdu moc zábava není. Hra vás nutí se k ní neustále vracet… ale to není tím, že by byla zábavná. Je spíš návyková. Plynulé hraní je možné pouze v případě, že neustále budete utrácet gemy, kterých na začátku pár dostanete, ale později dojdou a za další budete muset platit.

Past vedle pasti

Máte tu několik základních místností – srdce kobky vyvolává vojáky a je základem všeho. Pak tu jsou doly na zlato nebo kámen. Tudy mohou proudit nepřátelé, ale jsou zásadní pro vydělávání. Pak tu máte sklady na zlato nebo kameny. Ještě je tu jedna surovina – mana. Tu potřebujete ke kouzlení a generujete ji v temné knihovně. Ostatní místnosti se soustředí na výrobu nebo vylepšování „vojáků“. Ty užijete k obraně i útoku a stejně jako v Clash of Clans po „použití“ zmizí, i když v boji nepadnou.

Dungeon Keeper

Druhým typem staveb jsou pasti a nástrahy. Ty ale neslouží na dobrodruhy, jak už jsme si vysvětlili, ale chrání vás před nájezdy cizích hráčů, kteří chtějí plundrovat vaše zásoby. Najdete tu standardní věci, jako jsou bodliny v podlaze, děla nebo ohnivé chrliče a podobně. Dokonce i některé vaše normální stavby se umí bránit. Je proto důležité je dobře umístit, aby nepřítel neměl moc místa pro manévrování a než se dostane k vašim budovám, tak ať utrpí značné ztráty. To je jeden ze zábavnějších prvků celé hry.

Já jsem z nového Dungeon Keepera velmi zklamaný, protože je především o mámení peněz a o žádný pořádný herní zážitek rozhodně nejde. Zase na druhou stranu – pokud holdujete strategiím jako je Clash of Clans a prostředí podzemních kobek se vám líbí, tak by vás hra mohla bavit. Kouzlo původní hry je ale nenávratně ztraceno, a to nejsem žádný staromilec, jen tu prostě chybí to hlavní. Sice si můžete piplat vlastní kobku, ale už nedochází k tomu lákání hrdinů a dobrodruhů… a bez této části není Dungeon Keeper tím skutečným Dungeon Keeperem.

Stáhnout Dungeon Keeper

50%
  • Grafika