7 Wonders

7 Wonders

Vládněte nejmocnější říši starověku

Deskové hry skrývají mnohé herní poklady. Dnes se díky mobilní verzi můžeme podívat na další jménem 7 Wonders. V ní se pokusíme postavit div světa a vybudovat nejmocnější národ na světě.

S dnešní recenzí opět zabrousíme do světa deskových her. Na první pohled by vám mohla připomenout nedávno recenzovaný titul Through the Ages od českých tvůrců, ale nebojte, dnešní hra je výrazně jednodušší, pokud tedy po něčem takovém toužíte. 7 Wonders je známá a populární deskovka, která vyšla už v roce 2010, a právě v tuto chvíli drží dle databáze BGG pozici 40. nejlepší hry všech dob. To je slušný výkon v běhu na dlouhou trať, tak se pojďme podívat, jakou fyzičku má mobilní verze.

7 Wonders – videorecenze

Vládce říše

Jak už název napovídá, hráč se stane vůdcem jednoho ze sedmi mocných antických národů. Vybranou civilizaci se pak pokusí dovést na vrchol. V tomto snažení nebude sám, o své místo na slunci se s ním poperou i další národy. S tím praním to ovšem nebude tak horké, vyjma několika šarvátek k opravdovému válčení nedojde a vítěz nemá za úkol ostatní zničit, rozdrtit, zotročit, ani zadupat do země a nakonec se jim ještě vysmát do tváře.

Místo toho se hráči utkají o magické… vítězné body. Jako řada víceméně nekonfliktních deskových her, i tato trpí oním abstraktním a nicneříkajícím hodnotícím systémem, kdy za vybrané akce generuje vítězné body. Kdo je v tom nejefektivnější, ten nakonec vyhrává. Na začátku asi nebudete příliš tušit, co se děje, ale hra by se nestala tak populární, kdyby nefungovala. Funguje totiž parádně a svou hloubku skrývá za opravdu jednoduchým, ale elegantním systémem.

Postav, co můžeš

Ať už hrajete proti skutečným protivníkům online nebo soupeřům řízeným počítačem, vždy si musíte vybrat svůj národ. Každý má za úkol postavit svůj div světa (egyptské pyramidy, rhodský kolos atp.), čímž získá vítězné body, ale také třeba speciální schopnosti, které ostatní národy nemají. Smyslem hry je ovšem vykládání karet. Jedna hra se skládá ze tří fází a v každé z nich zahrajete až šest karet. Právě způsob vykládání je na hře zajímavý – každý hráč začne se sedmi kartami, jednu si vybere a balíček pošle dalšímu hráči. Tím pádem víte, že se vám některé karty ještě vrátí do ruky, ale netušíte, které to budou. Můžete maximálně hádat.

Některé karty vám garantují suroviny, které potřebujete k vykládání hodnotnějších karet, jiné rovnou vítězné body, vojenskou sílu nebo další schopnosti. Suroviny jsou pro vývoj zásadní a budete je potřebovat i pro stavbu divu. Nemyslete vždy ale jen na sebe. Ostatní hráči vám mohou za používání vašich karet platit. Zkuste tak přemýšlet, které suroviny by se mohly hodit i ostatním, a vydělat tak na nich. Z toho vyplývá, že i vy si můžete za úplatu suroviny půjčovat.

Bojuj a nenič

Válčení vyloženě působí navíc. Na konci každé fáze se jednoduše porovnají bojové statistiky s vašimi sousedy. Výherce získá vítězné body, prohrávající o nějaké přijde. Žádné vyložené karty se neničí. Další hráčská interakce se také omezuje na předávání karet a půjčování surovin. Většinu času tak hrajete prostě sami na sebe. Musíte však dávat dobrý pozor, co mají v plánu vaši soupeři.

Velkou výhodou tohoto titulu je bezesporu rychlost, s jakou každá hra probíhá. Nezáleží přitom ani na počtu hráčů, jelikož hrají všichni najednou. Při sedmi hráčích už však jen těžko zvládnete sledovat, co ostatní mají za lubem. Zmínit musím i tutoriál, u kterého mám pocit, že nové hráče dovede zmást. Pravidla nejsou složitá, ale pro úplně pochopení herních mechanik vám snad doporučím pustit si tutoriál fyzické verze hry.

Zakoupení hry vás vyjde na 140 Kč, což v této kategorii není nic neobvyklého. Za své peníze dostanete zábavnou a léty prověřenou hru. A možná vás nakonec inspiruje i k nákupu deskové verze, která vyšla dokonce v českém překladu.

7 Wonders trpí tím, čím řada dalších převedených deskovek – stále vypadá jako desková hra, což je škoda. Stavění skutečných budov by jistě bylo více vzrušující než vykládání karet. Mechanicky hra ovšem funguje parádně, dokonce i rychle odsýpá. Problémy nejsou ani s multiplayerem a vždy jsem našel soupeře. Snad jen ikony surovin mohou být trochu malé, obzvlášť pokud hru ještě tak dobře neznáte.

Stáhnout 7 Wonders

85%
  • jednoduchá pravidla