Mercedes-Benz F 015: samořídicí auto budoucnosti pro náročné

3

Přestože je nejvíce slyšet o projektu samořídicího automobilu od Googlu, nezahálí ani ostatní výrobci. Na veletrhu CES 2015 představil svůj koncept samořídicího automobilu budoucnosti i Mercedes-Benz. Vedle jeho futuristického luxusního konceptu Mercedes-Benz F 015 vypadá přitom samořídící automobil od Googlu jako dětská hračka.

Mercedes-Benz přitom není ve vývoji autonomních automobilů žádným nováčkem a vývoji systémů, které by pomáhaly řidiči nebo zcela převzaly řízení, se věnuje dlouhodobě. V roce 2013 automobilka uzavřela partnerství s finskou Nokií na využití jejího mapovací softwaru HERE. Futuristický sedan F 015 pak ukazuje podle Mercedesu budoucnost dopravy po roce 2030.

Jak během keynote podotkl Dr. Dieter Zetsche, předseda představenstva Daimleru, auta bez řidiče nám dávají dar soukromí. Autonomní vozy jsou podle něj exkluzivní kokony na kolech, které popisuje jako redefinici automobilového luxusu.

Mercedes-Benz F 015

Této definici odpovídá čtyřmístný sedan F 015 dokonale. Jeho elegantní zaoblené stříbrné tělo je vyrobeno z karbonem vyztuženého plastu (CFRP), což je materiál, který automobilka BMW použila na karosérie svých exkluzivních konceptů i3 a i8. Mercedes však jde ještě dál a použil stejný materiál i na vodíkové nádrže, protože u tohoto konceptu sází právě na vodíkový pohon.

Okna takřka splývají s karosérií, ale o to víc zaujme obrovská maska zaplněná barevnými LED. Ty neslouží pouze k osvětlení cesty. Když řídí řidič sám svítí bíle, při autonomním režimu se zbarví do modra. LED diody nahoře a v zadní části zase mohou zobrazovat zprávy pro automobily jedoucí za ním, jako například „Zpomalte".

S délkou 5,182 metrů, šířkou 2,012 metrů a výškou 1,524 metrů není F 015 žádný drobeček a překonává dokonce i luxusní limuzínu Mercedes-Maybach. Zároveň však má i široký rozvor, který je téměř 3,658 metrů, aby bylo dosaženo co největšího interiéru. Dvojice předních a zadních dveří se otevírají proti sobě a zcela postrádají B sloupek. Automobil pak stojí na mohutných 26palcových kolech na zakázku.

„Jsou zde dvě slova: čisté a jasné,“ říká Dr. Zetshe. „Přesunuli jsme kola do rohů“, díky čemuž je daleko více místa uvnitř, kde jsou čtyři elektricky otočná sedadla, takže se pasažéři mohou otočit proti sobě. V případě potřeby se může řidič otočit ve směru jízdy a převzít řízení.

Autonomní řízení umožní systém inteligentních senzorů, který spojuje data z radaru, stereo kamer a laserového skenování okolí. Při interakci s chodci dokáže F 015 promítnout na silnici virtuální přechod a pomocí nahraných hlasů je sám vyzve, aby pokračovali. Stejný projekční systém může být použit i pro zobrazení, kde přesně se zpomalující auto zastaví.

Škoda jen, že i když Mercedes ukázal na jevišti hmatatelný prototyp, je F 015 pouze koncept. Je nepravděpodobné, že by se dostal do výroby nebo alespoň v dohledné době. Je však zajímavé pozorovat, jakou cestou by se mohly automobily Mercedes v budoucnu vydat. Některé technologie by se mohly dostat i do jiných budoucích modelů.

Zdroje: thenextweb.com, theverge.com, slashgear.com, slashgear.com

Diskuze ke článku
neo taa
neo taa
K smíchu. Ani jako startup by jim to neprošlo. Jako kdyby vyrobili hračku, která je neekonomická, v tuto chvíli nepředvedli jestli a jak umí sama jezdit, jen to jednou půjde udělat :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze