Dnes odpoledne mi zazvonil telefon – cizí telefonní číslo. Vzhledem k mé práci zvedám cizí telefonní čísla prakticky každý den, takže dopředu žádné obavy nemám, přece jen to může být naprosto kdokoliv. Tentokrát však protistrana nebyla kurýrní společnost ani zástupce některé ze značek, ale slečna, která se mi představila jako zaměstnankyně Komerční banky. Volající znala mé jméno, dokonce i adresu, pochopitelně i telefonní číslo. Poté, co se mi představila a „ověřila si“, že volá správné osobě, mě informovala, zda stále platí můj zájem o spotřebitelský úvěr ve výši 200 000 Kč.
V ten moment jsem zpozorněl a argumentoval, že jsem o žádný úvěr rozhodně nežádal, načež mi slečna sdělila místo pobočky, kde jsem o úvěr měl žádat – místo bylo pochopitelně velmi blízko mé kontaktní adresy, což je velmi jednoduché zjistit. Poté, co jsem zopakoval, že jsem o žádný úvěr nežádal, začala volající naléhat, že si potřebuje ověřit údaje z občanského průkazu, který si mám okamžitě nachystat. V momentě, kdy jsem volající sdělil, že jí rozhodně osobní údaje sdělovat nebudu, začala vyvíjet ještě silnější nátlak a rovněž mi začala skákat do řeči, že si mám hned připravit osobní doklad, aby mohla žádost o úvěr stornovat, což neustále opakovala. Řešení? Jednoduché – položil jsem telefon a (kupodivu) slečna už zpět nevolala.
Pokud si nejste jistí, telefon okamžitě položte.
Jak postupovat?
Pokud se (stejně jako já) stanete terčem podvodného hovoru, je dobré telefonní číslo nahlásit k prověření. Já jsem se nejdříve rozhodl zavolat na infolinku, což však není ideální cesta – správné řešení je poslat SMS na telefonní číslo 7726, na které zašlete telefonní číslo, ze kterého vás podvodníci kontaktovali, s krátkým popisem situace, přičemž operátor telefonní číslo aktivně prověří a v případě podezření zablokuje – je rovněž vhodné nahlásit telefonní číslo na Polici ČR.
Proč nehlásit podvodný hovor přímo u svého operátora na infolince? Na pravost telefonního čísla podvodníků totiž nemůžete spoléhat – telefonní číslo lze maskovat (spoofing) a telefonní číslo, ze kterého vás podvodníci kontaktovali tak ve výsledku vůbec nemusí existovat – případně jde o číslo zcizené právě spoofingem. Přesto je důležité podvodný hovor nahlásit – minimálně podniknete krok k tomu, aby se operátor začal situací zabývat a aby se podvodníkům zkrátil čas, kdy mohou dané telefonní číslo zneužívat.
Rada na závěr?
Pokud si nejste jisti, kdo se na druhé straně telefonu nachází, případně po vás chce osobní údaje, okamžitě telefon položte. Jen tak zabráníte tomu, aby z vás podvodníci pod nátlakem získali osobní údaje, nebo dokonce vaše peníze.
Proti podvodníkům se aktivně brání i operátoři – vylepšují firewall a spolupracují i s bankovními institucemi. Aktivní jsou v tomto ohledu všichni naši operátoři, jak T-Mobile, tak také O2 a Vodafone. Bohužel, podvodným hovorům zcela zabránit nejde, nejlepší je tedy spolehnout se na svůj úsudek a nikdy po telefonu nesdělovat žádné osobní údaje.