Akt o digitálních službách (neboli Digital Service Act, dále jen DSA) z dílny Evropské unie se dnes oficiálně stává účinným, čímž se mění i některá pravidla pro sociální sítě a další platformy. Které změny se dotknou běžných uživatelů a co je vlastně DSA?
Co je DSA?
DSA slouží k ochraně uživatelů sociálních platforem, pro něž má být zajištěno bezpečné online prostředí, viz europa.eu. Jedná se tedy o soubor pravidel, jež mají chránit uživatele žijící na území Evropské unie, ale také má podporovat inovace, růst a konkurenceschopnost díky vyšší transparentnosti.
We’re bringing our European values into the digital world.
— Ursula von der Leyen (@vonderleyen) August 25, 2023
With strict rules on transparency and accountability, our Digital Services Act aims to protect our children, societies and democracies.
As of today, very large online platforms must apply the new law.
Pro běžného uživatele, jehož se bude týkat především ochrana, se pak jedná o prevenci zveřejňování škodlivého obsahu týkajícího se například ilegálního zboží, služeb a zároveň poskytnutí možnosti takovýto obsah snadno nahlásit. DSA rovněž zakazuje cílení reklam na základě sexuální orientace, náboženství, etnické či politické příslušnosti. Také však omezuje i cílení reklam na děti. Velké platformy jsou pak povinny zveřejnit, jakým způsobem na své uživatele reklamy cílí. Jedná se konkrétně o všechny platformy s 45 miliony měsíčních návštěvníků a více (v rámci EU), mezi něž se v tuto chvíli řadí celkem 19 platforem, jejichž seznam najdete níže:
- Alibaba AliExpress
- Amazon Store
- Apple App Store
- Booking.com
- Google Play
- Google Maps
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
- Bing
- Google Search