Pokud jsme se na něco v letech minulých mohli spolehnout, byl to růst prodejů chytrých telefonů na čínském trhu. Vše ale jednou končí a rok 2017 byl prvním, kdy se stabilní růst zadrhl. Naopak jsme se dočkali meziročního poklesu o 4 % na aktuálních 459 miliónů dodaných kusů v roce 2017. Za poklesem stojí nezvykle slabé 4. čtvrtletí 2017, kdy došlo k meziročnímu poklesu o více než 14 % na 113 miliónů dodaných kusů.
Ačkoliv se trhu čtvrtletí nevydařilo, Huawei to nemusí zajímat. Tento výrobce zaznamenal v posledním kvartále růst o 9 % a na čínský trh dodal 24 miliónů smartphonů. Druhou příčku i přes 16% pokles uhájilo Oppo a třetí místo Vivo, které zaznamenalo pokles o 7 %. Oppo dodalo 19 miliónů smartphonů, Vivo pak o 2 milióny méně. Pomyslnou bramborovou příčku tentokrát obsadil americký Apple, který dodal zhruba 15 miliónů telefonů. Odsunul tak zpět na páté místo Xiaomi s 13 milióny.
Klesající čínský trh bude mít dle agentury Canalys největší dopad na výrobce, kteří se nejvíce soustředí na domácí trh. Zmiňována je především dvojice Gionee a Meizu. Těm mimo jiné uškodí také větší orientace Lenova a ZTE na čínský trh, čímž jim zásadně vzroste konkurence. Z tohoto důvodu se očekává rok 2018 na čínském trhu velmi klíčový.
Zdroj: canalys.com
Když vezmu číselný součet od roku 2013, který je první početně zajímavý (a telefony z té doby mohou mezi lidmi stále ještě přežívat), pak čínský trh za tu dobu nasál dvě miliardy zařízení. Teoreticky tedy dvě na obyvatele, přičemž obměna u nich neprobíhá tak často, jako v Evropě.