Černý pátek počesku: velký marketing, malé slevy

23

Black Friday je každoročně velmi očekávaným dnem, v mnoha zemích totiž dochází k velkým slevám na různé zboží. Počeštěná adaptace „Černý pátek“ se mezi tuzemskými obchodníky rovněž velmi brzo usadila, přesto jsou rozdíly zřejmé. U nás se sází na obrovské marketingové kampaně, opravdu velkých slev je však minimum. Je tomu tak i letos?

Black Friday je, alespoň co se zahraničí týká, dnem pro velké nákupy. Akce je nejrozšířenější především v Americe. Česká republika je sice od Ameriky vzdálená, přesto počeštěná adaptace dorazila i k nám. Černý pátek se snaží prosadit především prodejci elektroniky, velké internetové galerie a samozřejmě také prodejci oblečení. Dnes už je v podstatě jedno, jaký obchod se do akce zapojí, hlavní tahák zůstává stejný – obrovské slevy, které se pohybují v rozmezí 50 až 90 %. Počet kusů je samozřejmě notně limitován, v kombinaci s „výhodnými“ cenami a marketingovou „masírkou“ jde o vyvolání té pravé nákupní horečky.

BF

Jak je tomu ale doopravdy? Na Černý pátek opravdu lze nalézt pár zajímavých slev, rozhodně však nečekejte, že ve slevě zakoupíte všechny výrobky. Ty největší slevy se mnohdy týkají výprodejových kusů, které stejně již dávno nemají takovou hodnotu, jakou obchodník uvádí. Jedná se tedy o klasický princip nacenění a následné slevy na cenu, která je jen o něco málo nižší než částka před zdražením.

Velké nákupní galerie pak na tomto principu staví. Nezřídka se stává, že u velkých obchodníků trvá nákupní horečka dokonce celý týden, který Černému pátku předchází. Ne snad proto, že by chtěl obchodník případným zájemcům prodloužit dobu a nakupování jim tak zpříjemnit. Jde spíše o to, aby „akční zboží“ leželo na očích co možná nejdéle. Dále stačí přidat konkrétnímu kusu odpočet, do kdy ho lze zakoupit a leckterý zákazník se nechá snáze přimět k nákupu.

Otázka je tedy jasná: jací tuzemští obchodníci se do akce Black Friday zapojili a lze u některých nalézt i opravdu zajímavé nabídky?

Alza.cz

Již typicky, u Alzy trvá Černý pátek déle, tentokrát dokonce 10 dní. Konkrétně je akce datována od 18. 11. do 27. 11. 2016. Zboží je rozděleno do několika kategorií a u všech je zvýrazněné procento slevy. Od každého zboží si jako případný zájemce můžete odebrat pouze jeden kus, což může působit lehce limitujícím dojmem. Spolu se slevami je možné u Alzy využít i dopravu zdarma, stačí nakoupit nad 1 000 Kč a zaplatit zboží kartou on-line. Tato nabídka je platná do konce roku, nevztahuje se však na všechny typy přeprav, které Alza nabízí.

BF

Hned na úvodní stránce slev jdou vidět zajímavé kusy k dispozici. Po srovnání cen s dalšími obchody však povětšinou dojdete k závěru, že cena, ze které byla sleva spočtena, neodpovídá tak zcela realitě. A to samozřejmě mluvíme o srovnání cen s obchody, které nabízejí zboží z oficiální tuzemské distribuce.

Výjimku může tvořit například Apple iPhone 6s v základní 16GB paměťové variantě. Ta již standardně dostupná není, byla totiž nahrazena vyšší 32GB variantou. I přesto si mnoho obchodníků za výprodejový kus řekne 16 až 17 tisíc korun. U Alzy je cena nastavena na 14 990 Kč, sleva tedy opravdu činí něco okolo 10 %.

Rovněž také u příslušenství lze narazit na slevy, které neurazí. Mluvíme především o myších, klávesnicích atd. Vcelku zajímavých slev lze dosáhnout například u domácích spotřebičů. Typicky u praček, jejichž cena není nízká, lze oproti konkurenčním obchodům ušetřit i několik tisíc korun. Stále se však nedostáváme k oné magické hranici 50 %.

Mall.cz

Také Mall.cz sází na postupné uvolňování zajímavých slev, vždy na konkrétní dny. Podle náhledů však lze vytušit, co se chystá, i když například přesný typ zařízení není zřejmý. V nákupní galerii Mall.cz lze dosáhnout zajímavých slev například u kosmetických pomůcek, powerbank, případně i dalšího zboží. Vybrat můžeme například Nexus 5X, který se vyprodává za 6 990 Kč. Standardně je přitom cena o tisíc korun vyšší, občas lze narazit na ještě méně výhodné nabídky.

BF

CZC.cz

Stejně jako u Alzy, tak i u CZC.cz lze nakupovat v rámci Černého pátku celý týden. I zde lze dosáhnout na ceny, které jsou nižší až o 80 %, tedy alespoň na papíře. Nejzajímavější kousky jsou u CZC uvolňovány postupně. Opět platí stejná situace jako u Alzy, kdy nejzajímavější zboží zlevnilo maximálně v řádech pár procent, větších slev se pak dočkaly různé obaly, redukce a samozřejmě také routery. Oproti Alze je však nabídka trochu méně průhledná, zajímavé slevy se totiž odkrývají postupně, proto je možné, že na ně teprve dojde řada.

BF

Kasa.cz

Stejně tak i prodejce Kasa.cz se veze na vlně Černého pátku. Kasa většinu svých zajímavých nabídek v oblasti elektroniky rovnou spojila s výprodejovými modely, respektive k výprodejovým modelům přidala nálepku Černého pátku. Zajímavými slevami prošly například smartphony od Aceru, které zlevnily občas i o tisíc a více korun. Opět však jde o výprodejové modely, jejichž reálná cena je obvykle níže, než udává prodejce.

U zajímavějších kousků jsou původní ceny příliš vysoké, proto je konečná sleva vcelku nezajímavá, alespoň co se smartphonů týká. Zajímavější slevy lze opět nalézt u domácích spotřebičů a pomocníků.

A mnohé další

Do akce se zapojilo, případně zapojí, mnohem více obchodníků. Namátkou můžeme zmínit například Electroworld, Datart, Euronics, Elektro Okay nebo Mironet. Pokud patříte mezi příznivce značky Apple, vyplatí se sledovat nabídku prodejců, jako je iWatnt, iStyle, iSetos a další. Poslední dva jmenovaní svoji nabídku ještě neprozradili, téměř s určitostí se však na nějaké slevy těšit můžeme.

BF
Také iWant chystá slevy

Resumé

Největších slev se dosáhlo na produktech, které už na první pohled svoji původní cenu neměly, typicky se jedná o příslušenství k mobilním telefonům, případně o náhradní díly, u kterých je těžké dohledat standardní kupní cenu napříč mnoha obchody. Trochu vyšších slev se dočkalo zboží, které si zákazníci většinou kupují jen sporadicky, případně se jedná o zboží s užším zaměřením. Vyzdvihnout můžeme například kamery, levné digitální fotoaparáty, případně drahé specializované kávovary. To nejzajímavější zboží je většinou zlevněno maximálně o 15 %, stále je však nutné porovnávat ceny s ostatními prodejci. Ti třeba tak výhodnou cenu nemají, přesto jejich cena dokáže naznačit to, z jaké sumy bylo zboží reálně zlevněno. Po tomto přepočtu bychom tedy zjistili, že reálná sleva na nejžádanějších kusech činí v rozmezí mezi 5 až 10 %.

Diskuze ke článku
K
To je specifický česky trh. Myslím, že dTest loni dělal průzkum cen a zjistil, že v průměru ne že žádné slevy nebyly ale dokonce ceny byly vyšší než obvykle.
ICE
Zatím nejzajímavější slevy byly na Mall a CZC pokud jde o mobily. Třeba CZC a LG G4, Nexus 5X a Zenfone 2 jsou za pěknou cenu.
Milan Kutaj
Milan Kutaj
Takéto marketingové o*eby sa tiahnu naprieč celým svetom. Stačí sa pozrieť do Čínska - človek sa nestíha čudovať aké "zľavy" tí podnikavci ponúkajú. Bežne tam človek nájde "LED baterky" zľavnené zo 100€ na 5€, prípadne Raspberry Pi 3 z 90€ na 30€ atď.
A ľudia len kupujú ako tupé ovce bez toho, aby si spravili "prieskum trhu".
Michal
Ty slevy 5-10% co uvádíte sou ještě hodně nadsazené. Reálně to je 0-5% a sleva je hlavně na zboží u kterého by stejně cena do měsíce spadla.
Nekupuji nic a takovou sprostou akci tak bojkotuji. Až si obchodníci uvědomí že v ČR nejsou jen blbci co slyší na SLEVA SLEVA SLEVA a opravdu aspoň o 30% sleví potom rád nakoupím.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze