Letos v květnu jsme vás informovali o pokutě ze strany ČTÚ, kterou obdržel náš nejmladší operátor Vodafone. Vše se týká služby „Data nad rámec balíčku“, která uživatelům automaticky dokupovala volná data, samozřejmě za poplatek. To se nelíbilo jak zákazníkům, tak také ČTÚ a milionová pokuta byla na světě. Tehdy se ovšem nejednalo o pravomocné rozhodnutí a Vodafone se samozřejmě snažil bránit. Ovšem, neúspěšně. Pokuta ve výši 1 milionu korun je platná a operátor má 60 dnů na to, aby ze svých smluv tuto službu odstranil.
Službu operátor aktivoval v září 2014 všem zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu. Účastníkům, kteří vyčerpali datový limit a neprovedli deaktivaci služby, Vodafone za poplatek 49 Kč umožnil čerpat určitý objem dat v původní rychlosti. Vodafone novou službu spustil i přes upozornění ze strany ČTÚ, že ji lze považovat za agresivní obchodní praktiku, což ČTÚ vyhodnotil jako jednu z přitěžujících okolností.
Vedle toho Vodafone porušil i § 1817 občanského zákoníku, podle něhož podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas. Toto porušení obecného právního předpisu je však bez jakékoliv konkrétní sankce, a může být pouze předmětem možných soukromoprávních nároků spotřebitelů vůči operátorovi.
Milionová pokuta pro Vodafone platí, operátor musí změnit smlouvy http://t.co/FKPwmCoinL
— ČTÚ (@ctu_cz) 29. Září 2015
Zdroje: twitter.com