😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Uhodnete, kterým značkám smartphonů zůstávají Češi dlouhodobě věrní?

Uhodnete, kterým značkám smartphonů zůstávají Češi dlouhodobě věrní?
Fotografie: Ioannis Papadopoulos, mobilenet.cz
  • CZC provedlo průzkum mezi více než 1 000 zákazníky
  • Jak často si čeští zákazníci pořizují nový smartphone a z jakých důvodů dochází k obměně?

Naprostá většina Čechů používá pro osobní účely výhradně svůj vlastní smartphone, jen 10 % využívá firemní. Zároveň jsme v tomto ohledu výrazně konzervativním národem a dlouhodobě se držíme své značky. 58 % Čechů se opětovně vrací k jedné ze tří nejoblíbenějších značek, zbytek trhu si dělí ostatní výrobci. To vše a mnohem víc vyplynulo z průzkumu, který realizoval mezi více než 1 000 svými zákazníky český e-shop s elektronikou CZC.

Smartphone je každodenní samozřejmostí a do značné míry velmi osobní záležitostí většiny z nás. Celých 77 % oslovených uvedlo, že pro osobní účely využívá výhradně svůj vlastní chytrý telefon. „Důvody vidím dva. Jednak má v telefonu velká část uživatelů uloženo množství velmi soukromých dat a svou roli hraje také fakt, že značka telefonu je pro hodně lidí až srdeční záležitostí. Jen 10 % našich respondentů uvedlo, že pro osobní účely používá výhradně firemní přístroj,“ komentuje Norbert Hrčko, Category Manager společnosti CZC. Pouhá 4 % účastníků průzkumu uvedla, že chytrý telefon pro osobní účely nepoužívá.

Nejčastější srdeční značky v Česku

Průzkum se zaměřil i na to, kterým značkám jsou Češi nejčastěji dlouhodobě věrní. „Výsledky potvrdily naše dlouhodobé prodejní trendy, a sice že na našem trhu jsou aktuálně tři jednoznačně nejprodávanější značky smartphonů. Přesně čtvrtina respondentů je věrná telefonům Samsung, 18 % by nechtělo jiný telefon než Apple a až překvapivých 15 % Čechů se vrací opakovaně k Xiaomi,“ dodává Hrčko. Motorolu označila jako svou oblíbenou značku 3 % a Sony něco přes 1 % a mezi 9 % se dělí příznivci dalších značek. Bez ohledu na výrobce si nový telefon podle průzkumu CZC vybírá 28 % Čechů.

CZC průzkum věrnost zákazníků

Nový smartphone každé dva až tři roky

Téměř třetina Čechů (30 %) mění zpravidla smartphone do tří let a další skoro třetina pořizuje nový po třech až čtyřech letech používání. 22 % uvedlo, že jim přístroj vydrží většinou čtyři až pět let, a 16 % uživatelů používá smartphone obvykle déle než 5 let.

V tomto kontextu je zajímavé porovnat stáří chytrých telefonů mezi českými uživateli. Čtvrtina si pořídila svůj poslední smartphone v posledním roce, 31 % nakoupilo před jedním až dvěma lety a 23 % používá aktuální model dva až tři roky. „Vysoký zájem v posledních cca dvou letech přičítám mimo jiné zájmu uživatelů o modely vybavené 5G technologií umožňující rychlejší mobilní datovou komunikaci. To by znamenalo, že je trh aktuálně saturován a následující rok až dva budou z pohledu prodeje slabší. Musíme ale vzít v úvahu fakt, že nabídka se rychle mění a nejnovější dobře vybavené modely střední třídy nastupujícího giganta Xiaomi i jiných výrobců se stávají cenově atraktivnějšími, a to může model chování českých uživatelů zásadně změnit,“ dodává Hrčko z CZC.

CZC průzkum věrnost zákazníků

Nejčastěji měníme mobil kvůli vyššímu výkonu, celé čtvrtině se poslední mobil rozbil

Protože velká část populace využívá aktivně smartphone v průběhu dne v podstatě stále, přichází telefony často k úhoně. Sáhněme si do svědomí – jak často nám samotným padá telefon z ruky? Přesto, že jeho odolnost posilují nejrůznější ochranné prostředky, přes čtvrtina respondentů (26 %) uvedla, že důvodem k pořízení jejich posledního telefonu bylo rozbití předchozího přístroje. Dalších 26 % účastníků průzkumu si nový telefon pořídilo jednoduše proto, že chtělo nový model.

CZC průzkum věrnost zákazníků

Nejčastějším důvodem pořízení nového chytrého telefonu je nicméně honba za vyšším výkonem. „Pro 41 % uživatelů je důvodem pořízení nového přístroje potřeba vyššího výkonu. Obecně lze říct, že výpočetní výkon většiny moderních přístrojů je na vysoké úrovni. Proto je mezi uvedenou skupinou s velkou pravděpodobností i řada těch, kterým přestala stačit snižující se kapacita baterie a namísto její výměny si prostě pořídili nový model. Také zde jsou nejspíš ti, kteří chtěli telefon s aktuálně nejrychlejším rozhraním 5G pro mobilní datovou komunikaci. A zařadil bych sem i část uživatelů, kteří zaplnili paměť multimediálními soubory, velikost jejich standardně dostupného cloudového úložiště už jim nestačí a nechtějí za rozšíření připlácet. Radši si pak koupí nový telefon, než by trávili hodiny a hodiny času probíráním desetitisíců fotek a videí. Tomu nasvědčuje i fakt, že 13 % respondentů používá i po pořízení nového smartphonu svůj starý přístroj dál,“ konstatuje výsledky průzkumu Norbert Hrčko.

tisková zpráva
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze