Philips TAPH805BK/00

Philips TAPH805BK/00

Působivý zvuk v pohodlí bez drátů
7

Bezdrátová sluchátka jsou stále oblíbenější. Jedním z důvodů je i úbytek telefonů s 3,5mm jackem. Pokud hledáte taková, která poskytnou slušnou kvalitu zvuku a komfort typický pro velká sluchátka, je zde například model Philips TAPH805BK/00. Dodávaný je v praktickém pouzdře, vydrží až 30 hodin na nabití a zkouší to i s dotykovým ovládáním.

Každý odborník na zvuk vám i dnes stále řekne, že drátová sluchátka ničím adekvátním nenahradíte. V době, kdy většina lepších telefonů ztrácí 3,5mm jack, ale nastává dilema. Samozřejmě existují různé redukce, jenže to se vracíme do nedávných divokých let, na které jsme tak rádi zapomněli. Do popředí se tudíž dostávají bezdrátová sluchátka, která sice nemusí oplývat tak špičkovou kvalitou reprodukce hudby, ale poskytují takřka neomezený pohyb bez drátů. Na dnešní test dorazila velká hlavová sluchátka Philips, která se snaží nabídnout opravdu velmi dobrou výbavu za cenu, která nedosahuje ani pěti tisíc korun. Díky tomu se řadí spíše k těm cenově dostupnějším. Nešetřil však výrobce někde?

Technické parametry Philips TAPH805BK/00

Hmotnost 278 gramů
Výdrž s ANC zhruba 25 hodin
Možnost vypnutí ANC ano
Uživatelsky vyměnitelná baterie ne
Konektivita Bluetooth 5.0
Frekvenční rozsah 7 Hz až 40 000 Hz
Obsah balení sluchátka, pevné pouzdro, nabíjecí USB kabel, jack audiokabel, adaptér do letadla, manuály
Barevné varianty černá
Cena 4 700 Kč

Obsah balení: vše potřebné

Sluchátka jsou dodávána v poměrně velké krabici, avšak to asi překvapí málokoho. Ladění do modrých odstínů s ohledem na značku není nic, co bychom nečekali. Vše nezbytné se ukrývá v designově velmi povedeném ochranném pouzdře. Do něj lze snadno složit i velká sluchátka, jsou v něm perfektně chráněna, a ještě zbyl dostatek místa pro nezbytné příslušenství. Jedná se o speciální „dvojkolíkový“ audio adaptér do letadla a dále kabelovou redukci z 2,5mm jacku na 3,5mm. Sluchátka jsou připravena hrát i po kabelu, kdyby to bylo potřeba. Nakonec zde je nezbytný nabíjecí kabel. U něj zamrzí nejen microUSB, ale především délka pouhých 23 centimetrů, což je žalostně málo.

Konstrukční zpracování: obyčejná a spíše plastová klasika

Po vzhledové stránce se Philips nesnažil nijak významně experimentovat a vsadil na osvědčenou klasiku v podobě vcelku masivních mušlí. Jsou pohodlné a příjemně padnou kolem uší. Velmi k tomu přispívá i možnost jejich volného natočení o zhruba 90°, což využijete také pro snadné uložení do již zmiňovaného ochranného pouzdra.

Philips TAPH805BK/00

Jelikož před sebou máme spíše levnější hlavová sluchátka, nepřekvapí, že dominantním materiálem je plast, což někoho může trošku zklamat. Po uchopení působí sluchátka obyčejně a občas i lehce zavržou. Při nošení se však žádných pazvuků rozhodně nedočkáte. Nastavitelný hlavový most je naštěstí kovový pro větší robustnost. Je nutné dodat, že sluchátka jsou určena pro dospělé a pokud hledáte řešení pro děti, jsou i při zcela nejmenším nastavení stále příliš velká.

Philips TAPH805BK/00

Na těle převážně matných plastových mušlí najdeme i několik ovládacích prvků. Na pravé mušli jde o ovládání, ke kterému se dostaneme, a dále samozřejmě 2,5mm jack pro připojení kabelu. Druhý konektor najdeme na levé mušli. Bohužel se jedná o zastaralé microUSB, což skutečně nechápeme. Modernější USB-C by se zde vyjímalo mnohem lépe.

Krok s nasazením microUSB skutečně nechápeme.

Navzdory spíše plastové konstrukci se hmotnost sluchátek dostala až na 278 gramů, což není vyloženě málo. Jakmile je však nasadíte na hlavu, nebudete to nijak zvlášť vnímat. Sluchátka sedí pohodlně a kaňkou na kráse může být jen fakt, že se vaše uši budou poměrně brzy potit. Uši zakryté mušlemi jednoduše nemají jak dýchat a na aktivní sportování, například delší běh, se tato sluchátka nehodí. Při prudších pohybech mají navíc tendenci sklouzávat z vaší hlavy, a to i v případě, kdy si hlavovou sponu nastavíte co nejpřesněji. Při chůzi však sedí dobře.

Líbilo se nám
  • osvědčený vzhled
  • pohodlné nasazení
Nelíbilo se nám
  • pouze plastové materiály
  • na sport se nehodí

Ovládání: moderní a nepohodlné

Veškeré ovládání obstarává pravá mušle. Nachází se zde posuvné tlačítko, které má tři směry – nahoru, dolu a potvrzení. Ačkoliv není nejmenší, nahmatat jej poslepu, když máte sluchátka nasazená, není nejsnadnější. Samotné tlačítko je pak vcelku citlivé, ale naštěstí k nechtěným dotykům nedochází. Pomocí něj můžete pozastavovat přehrávání, opětovně jej spouštět a přeskakovat skladby.

Philips TAPH805BK/00

Další část ovládání představuje rovná boční dotyková plocha. Různými gesty ovládáte reprodukci hudby. Tahem směrem nahoru zvyšujete hlasitost, opačným směrem vše ztišíte. Kruhovým gestem přepínáte zvukové profily, kde je aktivní potlačení okolního hluku a běžná reprodukce.

Philips TAPH805BK/00

Dotykové ovládání gesty působí moderně a stylově. Vše do doby, než jej budete chtít v praxi využít. Nesčetněkrát se mi stávalo, že jsem místo přepnutí profilu změnil hlasitost, případně naopak. Do toho všeho je tu ještě gesto přiložení dlaně, které aktivuje asistenta. Pro změnu hlasitosti jsem proto častěji využíval spíše telefon, abych předešel nechtěné aktivaci jiného hudebního profilu. Neméně otravný je i fakt, že jakmile se dostanete na maximální hlasitost, zvuk se na pár vteřin pozastaví a sluchátka vám hlasově oznámí, že jste na nejvyšší úrovni. V kombinaci s nepřesnými gesty tuto hlášku můžete nechtěně slyšet i několikrát za sebou.

Líbilo se nám
  • ovládání sdružené na jedné mušli
Nelíbilo se nám
  • tlačítko budete zpočátku hledat
  • dotykové ovládání je velmi nepřesné

Výdrž baterie: celý den bez drátů

V sluchátkách je Li-Pol baterie, přičemž výrobce slibuje až 30 hodin výdrže na jedno nabití, v případě vypnuté funkce aktivního potlačení okolního hluku, případně 30 hodin hlasových hovorů. Na těle sluchátek totiž samozřejmě nechybí mikrofony. Pokud byste si při přehrávání zapnuli aktivní potlačení okolního hluku, klesá dle výrobce výdrž na zhruba 25 hodin. Při mém používání, kdy jsem takřka výhradně poslouchal hudbu s aktivním potlačením okolního hluku na přibližně 80 % hlasitosti, se výdrž dostala lehce nad hranici 21 hodin. Jde o velmi pěkný výsledek, který bude drtivé většině uživatelů bohatě stačit.

Philips TAPH805BK/00

Nabití probíhá pomocí microUSB konektoru a zabere zhruba 1 hodinu a 45 minut. Indikaci nabíjení signalizují dvě diody na pravé mušli, avšak pouze ve smyslu nabíjím/nabito. Nabíjení je zpočátku velmi svižné a například 5minutový pobyt na nabíječce zajistí 2 hodiny poslechu hudby. Procento nabití baterie zjistíte až ve vašem telefonu, kdy se zobrazí v menu nastavení Bluetooth připojení.

Pokud se vám po celém dlouhém dni sluchátka vybijí a vy přesto chcete poslouchat dále, lze poslouchat přes kabel. V takovém případě jste již závislí jen na výdrži propojeného zařízení.

Líbilo se nám
  • velmi slušná výdrž na nabití

Zvuk: zaostřeno na masy

Zvukovou část musíme začít připomenutím ceny. Ta se v případě českého trhu pohybuje pod hranicí 5 tisíc korun, a ačkoliv sluchátka tedy zdaleka nepatří mezi úplně nejlevnější, považujeme je za cenově dostupnější. A právě u kvality zvuku se zpravidla láme chleba a jednotlivá sluchátka se liší. Drobné odlišnosti ve výdrži či stylu ovládání se totiž na celkové ceně podílejí minimálně.

Philips TAPH805BK/00

Můžete si vybírat z několika režimů poslechu. Někdy se bude vyloženě hodit ANC, tedy aktivní potlačení okolního hluku, kdy vám sluchátka skutečně odcloní veškeré dění v okolí a vy se můžete ponořit pouze do poslechu. Netřeba dodávat, že tento režim vás dokáže dokonale odtrhnout od reality a například venku může být i nebezpečný. Pro tyto případy je připraven mód Awareness, který kromě hudby do vašich zvukovodů propustí i šrumec z okolní ulice.

Samotný zvuk je laděn do dnes velmi oblíbených hladin. Prim tak hrají především hloubky, sluchátka tak zvládnou řádně „dunit“. Z tohoto důvodu však občas zapomínají na výšky, které se ztrácí v hloubkách. Ve skladbách, kde je kladen důraz na jeden či dva nástroje, je výsledek velmi dobrý. Výrazné kytary či klávesy zní příjemně a živě. Pakliže se však zaposloucháte do složitější hudby, kde se mísí hned několik hudebních nástrojů, můžete zpozorovat, že některé téměř neslyšíte. Typicky když je v hudbě výraznější basová linka či bicí. Ve výsledku lze říci, že běžný nenáročný posluchač bude spokojen a je téměř jedno, jakému hudebnímu žánru dává přednost. Pokud ale patří mezi skutečně náročné a záleží vám na tom, aby vám zařízení oblíbenou hudbu servírovalo bez příkras, zřejmě se podívejte přeci jen jinam.

Philips TAPH805BK/00

Při poslechu hudby s připojením kabelu (2,5mm jack na 3,5mm jack) jsem osobně v kvalitě zvuku patrný rozdíl nezpozoroval. Bezdrátové spojení zajišťuje Bluetooth 5.0 a dosah je na takřka volném prostranství přibližně 20 metrů. V bytě se pak nemusíte takřka nijak omezovat, dveře ani stěny bezdrátové šíření zvuku nezastaví. Pakliže jsem telefon nechal vhodně u okna bytu ve 2. patře, byl dosah hudby nerušený ještě zhruba 15 metrů od domu. V tomto ohledu tedy sluchátkům nemám co vytknout.

Líbilo se nám
  • hrají bezdrátově i skrze kabel
  • aktivní potlačení okolního hluku
  • speciální režim pro venkovní pohyb
  • důraz na hloubky
  • skvělý dosah Bluetooth
Nelíbilo se nám
  • občas vytrácející se výšky
  • zanikání některých prvků u složitější hudby

Zhodnocení: velmi dobrý poměr cena/výkon

Philips TAPH805BK/00 na první pohled vypadají povedeně a ve vyrovnaných výkonech pokračují v podstatě ve všech možných disciplínách. Vzhled nelze označit za originální, ale na druhou stranu léty osvědčený a mnoha uživateli vyžadovaný. Důležité je pohodlné nošení i přes o něco vyšší hmotnost. Plastové zpracování lze odpustit, naopak můžeme vyzdvihnout ideální skladnost v dodávaném cestovním pouzdře. Líbí se nám také velmi solidní výdrž a zvukový výstup je v rámci střední třídy hlavových bezdrátových sluchátek ideální spíše pro méně náročné posluchače. Zde by jisté zlepšení jistě na škodu nebylo.

Běžného uživatele tak budou více mrzet vcelku obyčejné věci. Například nedokonalé ovládání, kdy klasická tlačítka věčně poslepu hledáte a ovládání dotykovou plochou vám spolehlivě přidělá několik zcela nových vrásek na tváři. Zcela nepochopitelné je pak nasazení zastaralého microUSB a výrobce by jistě neubylo, kdyby přibalil delší nabíjecí kabel.

Konkurence

Konkurencí mohou být Sony WH-XB900N, která jsou sice o zhruba tisíci korunu dražší, ale mohou zaujmout modernějším vzhledem. Mají rovněž skládací konstrukci, obdobně dobrou výdrž a navrch již přihodí USB-C. Pokud kladete důraz na co nejdelší výdrž, možná by vás mohla oslovit nová sluchátka JBL Club 700BT, která při shodné ceně s modelem od Philipsu nabízí dvojnásobnou výdrž a také USB-C.

• vzhled
  • dobře sedí na hlavě
  • aktivní potlačení okolního hluku