Sticklings

Sticklings

Sejmi je všechny
2

Jestli vám říká něco titul Lemmings, tady budete jako doma. Místo lumíků se však do centra dění dostávají modernější stickmani. Doufám, že nemáte přehnané morální zábrany – abychom je dostali do vytouženého cíle, mnoho jich po cestě obětujeme. Nečekejte ale vyloženě logickou hratelnost, neb bez šikovnosti tu odejdete s nepořízenou.

Podobně jako v minulé recenzi, i dnes se musíme vrátit trochu do historie. Abychom mohli docenit a správně pochopit nyní recenzovaný titul, je třeba si připomenout logickou hříčku Lemmings z roku 1991. Ačkoliv ho řada mladších hráčů znát nebude, ve své době šlo o velmi populární hru. I dnes ještě můžeme vidět její dozvuky, i když v mnohem menší míře než u jiných starých hitů. Vzpomeňme třeba na Flockers od tvůrců série Worms.

Sticklings – videorecenze

(Sebe)vražda

Nemohu se rozhodnout, zda se v případě této hry jedná o masové vraždy nebo hromadné sebevraždy. Věc se má asi takhle: z krabice vylézají postavičky, které mají jedinou touhu, a to dojít do cíle. Cesta je ovšem složitá a plná překážek. Navíc se zdá, že postavičky nejsou schopné vlastního uvažování a je potřeba hráče, aby je navedl. To bohužel nejde jen tak, je skutečně potřeba fyzicky nebohých postav využít.

To fakticky znamená, že jich spousta zemře cestou, než se vůbec k cíli dostanou. Stickmani prostě jdou neustále dopředu a po nárazu se otočí. Proto můžete jednoho z nich zastavit a udělat z něj zábranu. Takže to je jeden, který to má spočítané. Pak bude třeba prorazit zeď – z dalšího tedy uděláte chodící výbušninu. No, hádejte, také to má spočítané. Kdo jde v čele, ten se zpravidla do cíle nedostane. A teď řekněte: páchají vědomou sebevraždu (aby pomohli ostatním), nebo jsem za jejich smrt odpovědný já?

Logická hádanka

Nechtěl bych řešit příběhové zasazení titulu. Naštěstí tu žádné není. Morální otázky tedy nechme stranou, důležitá je hratelnost. Každá úroveň je dopředu promyšlená logická hádanka, které musíte přijít na kloub. Tvůrci očividně preferují jedno řešení, za které dostanete zlatou hvězdu. Některé úrovně mají řešení jen jedno, v jiných najdete i další cesty. Mnohdy jsem byl až překvapen, jak neelegantně některé úrovně a jejich řešení působí.

Většina logických titulů se zaměřuje na odhalování problému a hledání jeho řešení. Skoro se mi zdá, že v tomto případě je na prvním místě faktické provedení. I když jsem přesně věděl, co mám udělat, úroveň jsem musel mnohokrát restartovat. Někdo vám prostě uteče, netrefíte stavbu schodů v přesně daný moment, nebo má výbuch větší rozsah, než jste předpokládali. Stavitel schodů vám neřekne, že už bude hotov, a tak po dostavení posledního prostě spadne. Nemůžete mu naťukat třeba tři úlohy za sebou a starat se o ostatní. Chyb v rozhraní a ovládání je tu ale spousta.

Jednou a dost

Jsou úrovně hezky navržené, a pak jsou úrovně horší. Některé znamenají výzvu, jiné zdoláte levou zadní. Zatímco pár hezkých nápadů tu je, jejich rozložení mohlo být lepší. Rovněž mě mrzí hodnocení. Některé úrovně se dají udělat rychle, ale do cíle dopravíte jen malý počet stickmanů, nebo pomalu, kdy jich bezpečně do cíle dostanete hodně. Kdyby nás hra odměnila za objevení obou způsobů, značně by to prospělo znovuhratelnosti.

Sticklings

Skoro jsem se bál, že po zaplacení skutečnými penězi získá hráč až příliš nevyvážené bonusy (jako třeba v Angry Birds 2). Monetizace v tomto případě funguje jinak a docela mě těší, že se v podstatě zaměřuje jen na reklamu. Na Androidu vám občas vyskočí videoreklama a jinak si po zhlédnutí reklamy můžete prodloužit herní čas. To se hodí v případě, že se v některém z levelů vyloženě zaseknete.

Sticklings pracuje s desetiletími prověřenou hratelností, která funguje jedině v případě, že neklademe morální otázky a neptáme se, proč musí tolik bytostí zemřít (nehledě na to, že každý restart všechny odpálí). Ačkoliv je zde řada povedených úrovní, chybí tomu elegance, ovládání není vždy přesné a rozhraní by jistě zasloužilo ještě hodně testování a předělávání. Nakonec se u toho ale můžete dobře pobavit. I když bezpečně najdete lepší tituly.

Stáhnout Sticklings

Google Play (zdarma) App Store

60%