Ravensword

Ravensword

Shadowlands - fantasy do dlaně
9

Kvalitních RPG titulů s otevřeným světem je na mobilních zařízeních jako šafránu, a proto vítáme pokračování skvělého fantasy titulu Ravensword s otevřenou náručí. Studio Crescent Moon Games slibovalo zlepšení na všech frontách, jak se ale novodobé fantasy RPG doopravdy hraje?

Rozhodně nebudu sám, kdo vždy toužil po zážitku ve stylu ságy The Elder Scrolls na mobilu. Několik chabých pokusů, které si můžete v současné době stáhnout, podobnému klenotu nesahají ani po kotníky a jediným opravdu schopným učněm byl první díl série Ravensword, který vyšel před pěknou řádkou let. Tvůrci se však vrací do světa válečníků a magie, aby nám nabídli epické dobrodružství nevídaných rozměrů. Vše navíc přímo na konečcích našich prstů.

Za pravěkým zlem a slávou

Kvalitní titul však neznamená vždy originální a dříve neviděné prvky. Příběh se totiž přidržuje všech zažitých klišé žánru. Pravěké zlo, osamocený hrdina a obří svět, který je potřeba prozkoumat. Po brutální bitvě proti temných elfům se hrdina probouzí ve městě Aven, kde zjišťuje hrozivou pravdu. Z nějakého důvodu přežil jako jediný z celé kupy žoldáků a takové štěstí rozhodně nebude mít dlouho, pokud se rychle něco nepodnikne. Počáteční boj byl totiž pouhou ochutnávkou a příchod něčeho hrozného a démonického je na spadnutí. A nebyl by to tradiční fantasy scénář, pokud by klíč k záchraně všeho lidského netřímal v rukou hráč sám. Nezbývá tedy, než uposlechnout Arcimága a vydat se napříč světem, za třemi magickými krystaly Ravenstone, které jsou ústředním motivem celého příběhu. A nebude to cesta jednoduchá.

Jak to ostatně bývá u všech her s otevřeným světem, příběh není tím nejdůležitějším a pravý důvod, proč se tituly tohoto žánru hrají je otevřený svět a nekonečné možnosti. Ravensword naštěstí ty důležité prvky zvládá na jedničku a neopakuje chyby mnoha jiných her, které mají ve zvyku nabízet hráči obří svět, kde není co dělat. Naopak, herní mapa možná není tak velká, nechybí ji však smysl pro detail a především je po okraj naplněna questy, nepovinnými úkoly či zajímavými postavami. Mapa i přes svou jednoduchost nabízí možnost rychlocestovat do dříve objevených míst, takže zbytečně nebudete klusat přes celou mapu x krát za den.

Zkušenosti do batohu

Plnění ústředních a mnoha nepovinných questů bude jen jednou součástí vašeho dobrodružství. Poté, co si v jednoduchém (ale překvapivě podrobném) editoru postavy splácáte svého vlastního hrdinu, vydáváte se na pouť za novými zbraněmi, brněním a jiným inventářem. Titul je věrný struktuře fantasy RPG her a pravděpodobně nejvíce mi připomínal starší, ale skvělý titul The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Jak tak procházíte městy, odstraňujete nečistoty v podobě trollů, goblinů, pavouků a další havěti, získáváte zkušenosti a zlaťáky. Peníze se samozřejmě utrácejí v krčmách a obchodech za lepší zbraně a vybavení, které je pro postup dále nezbytné. Zkušenosti už si můžete dle libosti rozdělovat do svých schopností a statistik postavy. Mezi schopnosti patří samozřejmě tradiční seznam aspektů vaší postavy, jako je umění boje, úroveň magie, zlepšení akrobatických dovedností a podobné prvky. Statistiky už se vztahují přímo na vaši postavu, která je postupem času silnější, odolnější, rychlejší či chytřejší. Prostě klasika.

Velmi mě potěšil fakt, že vám hra nebrání zkoušet rozličná povolání a bojové styly hrdiny. Chcete být ultimátním bojovníkem? Nejlepším mágem? Nebo snad profi zločincem? Hra vám dovolí všechno, prostě si zkoušejte kombinovat rozličné schopnosti a uvidíte, co z toho vzejde.

Překvapivě pohodlné je i dotykové ovládání, které sází na jednoduchost. Levou páčkou pohybujete postavou, pravá strana obrazovky slouží k rotaci kamery a pravou rukou už jen obsluhujete specifická tlačítka, jako je boj, skok či interakce. Mnohá tlačítka jsou kontextová a tak zbytečně nezaplňují obrazovku, lišta pro rychlé použití navíc pohodlně vyjíždí z dolní části obrazovky a nezaclání, když ji nepotřebujete. Jediné, k čemu bych měl menší výtku, je rychlost a reakce kamery, která není nejlepší i po zvýšení citlivosti. Občas prostě potřebujete rychle a přesně reagovat, a to na dotykovém displeji dosud není zcela možné.

Svět plný barev a bugů

Mnohé mobilní hity často sází na jednu ze dvou oblastí – buď skvělou hratelnost, nebo nádhernou grafiku. Ravensword ale nemá problém obě oblasti kombinovat a přináší nejen návykovou hratelnost, která vám při troše štěstí vydrží desítky hodin, nýbrž také perfektní audiovizuální zpracování. Titul vypadá skvěle a opět si nelze nevšimnout podoby s RPG hitem TES IV: Oblivion. Ať už jde o celkové vyznění atmosféry nebo pěkné zpracování krajiny, vše bylo vytvořeno na jedničku.

Bohužel ani takové tituly nejsou bez chyb a občas vás nepotěší bugy a chyby. Naskakující textury a občasné poblikávání objektů se ještě dá přežít, pozdější kiksy umělé inteligence a divné události však už nelze přehlédnout. Některé nepřátelé občas neposlouchají zákony gravitace, případně na vás úplně nereagují. Jednou jsem dokonce narazil na skupinku trollů, jež byli imunní proti mým šípům, a to bez zjevného důvodu. Podobné neplechy naštěstí nejsou časté a jakmile je přejdete, opět si začnete užívat fantasy dobrodružství.

Menším zklamáním je také zvuková stránka. Zatímco soundtrack a občasný dabing sednou nátuře hry skvěle, naprostá většina dialogů není nadabována. Postavy tak občas prohodí pár vět a většinu budete muset pracně odhadovat, co si vlastně sdělily, což na atmosféře rozhodně moc nepřidává.

Poutavých a kvalitně zpracovaných RPG titulů opravdu na mobilních zařízeních moc není, o to více tak můžeme děkovat klukům z Crescent Moon Games za podobný klenot. Ať už mluvíme o živoucím světě plném questů a výzev, možnostech ukovat si svého hrdinu zcela podle gusta či perfektně vychytané fantasy atmosféře, Ravensword: Shadowlands je nutností pro každého, kdo se libuje v kvalitně provedeném fantasy sandboxu. Díky skvěle vyvážené hratelnosti můžeme na chybky a občasné bugy bez problémů přivřít oči.

Titul byl testován na zařízení Asus Transformer Prime s čipem Nvidia Tegra 3 a můžete jej stahovat pro operační systémy Android a iOS. Hra podporuje také zařízení bez Tegry.

Stáhnout Ravensword: Shadowlands

90%