Čas od času zajde na malý nákup běžných potravin každý, pokud se nejedná vyloženě o celotýdenní nákup, zvládne se to většinou větší újmy na psychickém zdraví nakupujícího. Pak ale přichází na řadu ty méně příjemné nákupy, respektive nákupy na delší časový úsek, případně nákup ne zrovna skladného zboží. Pokud jste vyzbrojeni automobilem a obrněni dostatečnou trpělivostí, jde většinou vše bez problému, horší to je, pokud automobil nemáte, bydlíte v centru velkoměsta a nakoupit toho potřebujete opravdu hodně. Přeci jen, svátek/narozeniny/oslava/párty/sešlost se už pomalu blíží, o malém nákupu tedy nemůže být řeč. Co tedy s touto nepříjemnou situací?
Možností je několik, my se však v následujícím článku zaměříme na jednu z nejpříjemnějších alternativ – nákup on-line pomocí smartphonu, případně internetu. Konkrétně v dnešním článku se zaměříme na nákup skrze známý obchodní řetězec Tesco, nemusíte ale smutnit, v dalších dílech našeho nakupování on-line se zaměříme i na obdobné služby, například na internetový supermarket Rohlik.cz.
Proč Tesco Potraviny online?
Na úplný začátek našeho článku si tak trochu „zaspekulujeme“. Proč objednávat potraviny on-line jsme si už tak trochu nastínili, každý individuálně si navíc samozřejmě najde ten „svůj správný důvod“. My se ale podrobněji zaměříme na to, proč zrovna Tesco Potraviny online (jak se služba oficiálně celým názvem jmenuje) ANO, a proč zrovna Tesco Potraviny online NE. Hned tyto úvodní body totiž mohou pomoci vašemu rozhodování, jestli si nakonec on-line zboží objednáte, nebo zůstanete u klasiky. Důvodů je celkově více, proto si je seřadíme podle v následujícím výčtu.
Proč Tesco on-line ANO?
- Dostupnost:jedním z málo známých faktů o Tesco Potraviny online je to, že se služba za poslední dobu poměrně výrazně rozrostla. Nově se tak z on-line dovážky mohou těšit nejenom v Praze a v Brně (a blízkém okolí), ale také na Liberecku, Plzeňsku, Břeclavsku a Hodonínsku. Vždy se ke konkrétní oblasti váží i menší města v okolí, pro zjištění dostupnosti ve vaší lokalitě doporučujeme navštívit stránky společnosti Tesco.
- Výběru času a dne dodání: Výhodou dovážky z Tesca je také možnost nastavit si požadovaný čas a den dodání. Samozřejmě nejde nastavit přesnou hodinu, nebo dokonce minutu dodání, na výběr je vždy mezi dvouhodinovými intervaly. Z vlastních zkušeností můžeme dodat, že dovážka se většinou uskutečnila v první (půl)hodině dvouhodinového limitu, čili vždy je lepší očekávat dříve, než později (nebo raději změnit rozmezí).
- Pestrá nabídka zboží: Tesco je velký obchodní řetězec, kde najdete téměř vše, potravinami počínaje, drogistickým zbožím konče. Všechna, nebo alespoň 99% nabídka je dostupná i na internetu, proto můžete dokoupit vše, co vám v domácnosti aktuálně chybí. Vzhledem k zázemí které Tesco má mu nemohou konkurovat alternativy v podobě on-line supermarketu Rohlík, ten má nabídku omezenou, a to včetně kusů, které má aktuálně k dispozici.
- Stejná nabídka akcí: Zaujala vás akční nabídka a máte strach, že na internetu budou ceny rozdílné? Mýlka, ceny akcí jsou stejné jak na internetu, tak také v kamenných prodejnách. Zkrátka, jako byste virtuálně vstoupili do obchodu.
- Možnost editace objednávky: Vytvořenou objednávku můžete editovat ještě do 23. hodiny dne předcházejícímu dodání. To se hodí v případě, že objednáváte několik dní dopředu a mezitím si nějakou položku rozmyslíte, respektive dokoupíte s předstihem.
- Možnost odmítnutí zboží: K předchozímu bodu se váže i možnost odmítnutí zboží. Dojede automobil, přinese zboží a vy zjistíte, že zboží nesplňuje očekávání (zelenina je okoralá, ochranný obal je poškozený, atd...), případně se zboží nahradilo jiným. Žádný problém, zboží můžete bez problému vrátit a cena se nebude účtovat.
- Platba kartou: Aby byl zajištěn maximální komfort, placení zde probíhá dvěma způsoby, vždy ale bude zapotřebí, abyste vlastnili platební kartu. První možností je zaplatit ihned, částka se prozatímně blokuje a v době předání se odečte z vaší karty. Strhnutí proběhne až po dodání, a to z důvodu, že byste si v průběhu nějakou položku rozmysleli (viz předchozí dva body). Další možností je platba kartou při předání pomocí terminálu, který má řidič u sebe. Za všech okolností musí platbu verifikovat osoba starší 18 let. Objednávku tedy mohou vytvořit vaše děti, u předání a placení však musí být přítomna plnoletá osoba. Pokud nebude prokázáno, že jde o osobu starší 18 let a nebude možné převzetí jinou osobou, společnost Tesco zboží nepředá.
- Dlouhá doba rozvážky: Tesco doručuje od 8:00 hodiny ranní, do 22:00 hodiny večerní, a to vždy ve dvouhodinových intervalech. Celkem tedy máte na výběr z 13 možností (8:00 až 10:00, 9:00 až 11:00 atd...)
- Existence promo kódů:Také Tesco se soustředí na různé akce, aby svoji službu zviditelnilo. Čas od času vám tak na registrovaný e-mail dojde kód pro objednání zboží zcela zdarma. Většinou je to podmíněno nákupem alespoň za 499 Kč, ale pokud plánujete objemnější nákup, na tuto částku dosáhnete velice snadno. Pak si můžete nechat doručit objemný nákup v jakýkoli interval zcela zdarma, a to až k vašim dveřím.
Proč Tesco on-line NE?
- Vyšší cena za dovoz: Jak jsme si již řekli, lze si nastavit dobu a den dodání v dvouhodinových intervalech. Samotná služba ale samozřejmě nemůže být zadarmo, a tak si Tesco účtuje poplatek za doručení a vlastně i čas strávený pracovníky nad vaší objednávkou. Ceny se liší v závislosti na dnech, ale i na čase dodání, je to podle toho, jak moc jsou jednotlivé dny a časy zákazníky vytížené. Obecné pravidlo pro ceny za dodání neexistuje, nejdražší jsou však většinou víkendy s větším předstihem.
Pokud se však víkend zcela nezaplní, cena v průběhu týdne klesne. Pokud to vezmeme z celkového hlediska, ani maximální cena 99 Kč za dovoz není tak vysoká, pokud máte v plánu nakoupit za několik tisícikorun. Samozřejmě u objednávky za 300 Kč se už taková částka projeví, proto jde čistě o individuální záležitost. Dodáme, že nejnižší částka za dovoz startuje na 49 Kč a většinou se jedná o pracovní dny a časy, kdy je většina lidí v zaměstnání (cca 13:00 až 16:00). Proto nižší cena.
- Kdo pozdě chodí...: Pokud se pro on-line nákup rozhodnete v pátek a chcete objednat na pátek večer, případně na sobotu dopoledne, většinou nepochodíte. I když má Tesco k dispozici velkou flotilu automobilů, kapacity nejsou neomezené, a tak je dobré plánovat alespoň s jednodenním předstihem. Co se týče víkendů, je dobré plánovat i dva dny dopředu. Navíc, čím dříve objednáte, tím větší šance je, že si budete moci vybrat z intervalů, které jsou v rámci dovozu nejlevnější (a zaplatíte tak pouze 49 Kč, čili základní sazbu za službu).
- Horší přehlednost webu: Nabídka on-line potravin je opravdu široká, z toho plyne horší přehlednost webu. Tesco samozřejmě na mobilní aplikaci zapracovalo, takže můžete zboží třídit podle akčních cen, podle kategorií, případně můžete vyhledávat přímo, stejně ale zůstává mírný pocit dezorientace a celý proces zkrátka chvíli zabere. Vše jistě usnadní to, když si sepíšete klasický nákupní seznam, jako byste reálně vyráželi na nákup.
- Nelze platit hotově: Platba hotovostní formou bohužel není možná, Tesco tuto variantu bohužel nenabízí a nabízet prozatím ani nehodlá.
Aplikace
Pokud vás prvotní body od on-line nákupu neodradily, a možná i trochu nalákaly, budeme pokračovat dále. Teď konkrétně samotnou aplikací pro smartphone, přes kterou je možné celou objednávku vytvořit. Aplikace Tesco Potraviny Online je dostupná pro všechny dnes nejrozšířenější mobilní platformy, respektive pro Android, iOS a také Windows Phone. Oficiální verze pro BlackBerry sice neexistuje, díky emulaci ji však lze bez větších problémů spustit na zařízení s BB OS 10 a vyšší. Z vlastních zkušeností můžeme potvrdit, že aplikace pro platformu Android je asi nejvíce propracovaná a odladěná, verze pro Windows Phone je na tom naopak. Verze pro iOS stojí zhruba uprostřed.
Aplikace Tesco Potraviny Online si zakládá na co největší přehlednosti a logice uspořádání, což má tak trochu maskovat onu zdánlivou horší přehlednost ve výběru zboží. Po stažení aplikace a úvodní registraci (kterou pro větší přehlednost můžete provést na webu) se zobrazí úvodní obrazovka, která je přehledně rozdělena na několik kategorií. Primární složkou je Nákup, ta vás automaticky přesměruje na dané kategorie zboží, například čerstvé potraviny, trvanlivé potraviny, mražené potraviny, nápoje, drogerie, dítě a další. Zde můžete postupně rozklikávat a hledat to zboží, které právě potřebujete. Jak ale sami uznáte, hledání takhle naslepo by zabralo opravdu hodně času. Další kategorií na hlavní stránce aplikace jsou Akce. Zde si můžete třídit akce podle aktuálního letáku, případně podle všech akcích, které jsou k dispozici on-line. Zde můžete postupně prohlížet všechno zlevněné zboží, v případě zájmu se podívat na detail akce a rovnou zboží přihodit do košíku, případně do virtuálního nákupního seznamu. Vzhledem k tomu, že počet akcí se běžně pohybuje okolo 3 000 položek, opět to není na žádný rychlý nákup, spíše na takové prohlížení například v dopravním prostředku MHD. U akcí je důležitou informací také to, do kdy platí. Tato informace je zvýrazněna v červeném pruhu pod každou položkou a je důležitá proto, že cena zboží se může změnit, pokud je doručení až po datu akce. V tomto případě se částka navýší, protože zboží je sváženo vždy za aktuální ceny (v tomto případě by už tedy daná položka nebyla v akci).
Třetí záložkou na hlavní ploše je možnost Zarezervovat čas. Tuto možnost nemusíme nijak zvláště přestavovat, zde si tedy vyberete přesný čas a den, kdy má být zboží doručeno. Zjednodušení probíhá v tom ohledu, že aplikace automaticky přeskočí dny, které mají vyčerpanou kapacitu, tyto dny jsou pak v následujících dnech zvýrazněny červenou barvou. Opět se vrátíme na domovskou obrazovku a další záložkou je věrnostní karta Clubcard. Zde si můžete přidat vaši aktivní kartu Clubcard, která se pak chová stejně, jako v obchodě. I za on-line nákup totiž můžete sbírat body. Další záložkou jsou Oblíbené položky, zde si můžete ukládat nejčastěji kupované produkty, které v průběhu času můžete kontrolovat a sledovat tak případné akce. Poslední záložku pak tvoří možnost Nákupního seznamu, do toho si můžete přidávat položky postupně, podle toho, jak tvoříte seznam na nákup.
Samozřejmostí je také přímé vyhledávání zboží, to umožňuje lišta ve vrchní části aplikace. Jednoduchým zaškrtnutím ikony akce navíc aplikace automaticky najde ty výrobky, které jsou navíc aktuálně v akci. Typicky: chcete si koupit slazený nápoj, zadáte jeho název, kliknete na ikonu AKCE a aplikace automaticky prohledá všechny varianty, ve kterých se daný slazený nápoj prodává za akční cenu. Příjemnou možností je také hledání podle čárového kódu daného zboží. Po celou dobu můžete způsoby hledání všemožně kombinovat, dané zboží se pak ukládá do nákupního seznamu, který lze ještě před odesláním objednávky editovat. Vždy vybíráte položky na kusy, případně gramáž. Přímo v aplikaci můžete oslovit také zákaznický servis, případně zkontrolovat vaše předešlé objednávky.
Nakupujeme
Seznámení s aplikací proběhlo úspěšně, můžeme tedy vyrazit na virtuální nákup. Ten si zkusíme převést do následujících bodů.
- 1) Před samotným nakupováním v aplikaci zarezervujeme čas dodání – nakupuje samozřejmě větší počet lidí a než dokončíte nákup, mohl by být termín obsazen. Rezervace času vydrží po dobu dvou hodin, což na nákup dostačuje.
- 2) Nakoupíme vybrané zboží, třídit můžeme dle kategorií, akcí, případně podle nákupního seznamu.
- 3) V košíku zkontrolujeme zboží – můžeme editovat počet kusů zboží i zadanou hmotnost. Zkontrolujeme také, jestli akce na daném zboží nekončí dříve, než je dodávka.
- 4) V košíku se vypočítá odhadovaná cena – ta se může ještě změnit. Faktorů je více, například: prodavač nemůže navážit přesně hmotnost dané potraviny, dané zboží je nedostupné a tak ho nahradí jiným, atd... Veškeré zboží, které si rozmyslíte ale můžete vrátit při dodání.
- 5) Objednávku odešleme, na e-mail přijde potvrzení a odkaz pro editaci objednávky. Tu můžete editovat do 23. hodiny dne předcházejícímu dodávky.
Zkušenosti
Objednávka je zadaná, zkontrolovaná, teď u pouze počkat na dodávku. Co se týče osobních zkušeností, jak již víme, dodávka ve většině případů dorazila v první hodině dvouhodinového intervalu. Cena se téměř ve všech případech mírně lišila, bylo to zapříčiněné právě faktory, které jsme si uvedli výše. V případě, že jsme objednali zboží za akční cenu, ale přehlédli jsme informaci o tom, že v době dodávky už akce není platná, zboží můžeme bez problému vrátit zpět přepravci. Za nulový poplatek, samozřejmě. Pokud (jako my) bydlíte ve vrchních patrech bez výtahu, kurýr většinou ochotně pomůže odnést zboží až před vaše dveře. Zde si ale dovolíme citaci:
Zákazník může požádat prostřednictvím formuláře o doručení až do určitého patra, případně až do bytu. V takovém případě společnost Tesco, prostřednictvím řidiče, který poptávku doručuje, vyvine rozumně očekávatelné úsilí o doručení až do požadovaného místa, avšak musí být současně splněny následující předpoklady: (a) řidič má povolení zákazníka ke vstupu, (b) vstupu nebrání žádná překážka, například zamčené vchodové dveře a (c) řidič na místě doručení, s ohledem na všechny okolnosti, neshledá požadavek zákazníka za nepřiměřený, případně zdraví ohrožující.
Zboží je dopraveno v přepravkách, ve kterých je zboží seskládáno do malých igelitových tašek. Zboží je seskupeno vždy podle kategorie, zvlášť tedy naleznete sklo, plech, plasty, mražené potraviny, pečivo, sladkosti, atd... Zboží je v dodávce přepravováno dle hygienických předpisů, maso a další potraviny jsou tedy v chladící části vozu tak, aby bylo při dodání jako vytažené z mrazícího boxu. Pokud se mezi zbožím objeví náhrada (místo loupaných rajčat Tesco vám dorazí loupaná rajčata jiné značky), je takové zboží v oddělené modré igelitové tašce tak, aby bylo na první pohled zřejmé, že se jedná o vyměněné zboží. Záměna zboží vždy musí projít odsouhlasením kupujícího, v obchodech se vybírá podobně drahé zboží, jako to objednané.
Co se týče například kvality ovoce a zeleniny, pracovníci Tesca vždy vyberou takové zboží, které byste si s největší pravděpodobností vybrali i vy v obchodě – tedy na pohled naprosto nezávadné. Dává to rozum, zákazník může jakýkoliv výrobek odmítnout a neustálé přemisťování nějakým stylem poškozeného zboží by se hypermarketu určitě nevyplatilo. V tomto ohledu tedy naprosto bez problému. Platba probíhala také vždy bez komplikací, terminál má u sebe každý řidič, navíc předem ví, jestli jste platili rovnou, nebo hodláte platit kartou až při předání. Dříve se za platbu při předání platilo 20 Kč navíc formou poplatku, ten však Tesco již před delší dobou zrušilo.
Kromě možnosti dovozu poskytuje Tesco i nabídku služby „Klikni a Vyzvedni“. Ta se tváří naprosto stejně, jako doručení do domu, avšak s tím rozdílem, že si zboží vyzvednete na dvou pobočkách. Jedna je v Praze, druhá v Mladé Boleslavi, jinde služba prozatím nefunguje, proto ji nevěnujeme tolik pozornosti. Opět stačí zadat objednávku, čas vyzvednutí a následně si pro nákup dojít přímo na pobočku. Tam už bude připraven nachystaný nákup, stačí pouze zaplatit (vyhnete se tak nepříjemnému stresu při vybírání a stání u pokladen). Cena této služby je 39 Kč.
Pokud by se stalo, že nejste v době dodání k zastižení, Tesco se s vámi domluví na novém předání, respektive vy jakožto zákazník jste povinen se domluvit na novém termínu, přičemž poplatek za poskytnutí služby budete muset zaplatit opětovně. V případě marného dodání (tedy za předpokladu, že nejste k zastižení a nedomluvíte se na novém dodání) bude společnost Tesco nárokovat cenu služby, respektive poplatek za dodání (který se liší podle toho, v jaký den a čas si zboží necháte dovést). Zákazník je navíc oprávněn do 14 dnů ode dne převzetí zboží vrátit, a to bez udání důvodů. Pro vyloučení všech pochybností, nelze vrátit zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání, audio nebo video nahrávky a počítačové programy, porušil-li zákazník jejich originální obal a dále noviny, periodika nebo časopisy.
Resumé
Rozvoz potravin on-line se jistě nestane každodenní záležitostí, a to už jen kvůli ceně za rozvoz a nutnosti předchozí přípravy, respektive vybírání času, potravin, gramáže, kusů... Čili toho, co v obchodě děláme přirozeně bez většího rozmýšlení. Skvěle se ale podobný typ dovozu hodí při přípravě nějaké oslavy, narozenin, případně při příležitosti většího nákupu na nějakou dovolenou, případně když jsme zrovna nemocní a na neschopence. Skvěle se tato možnost hodí zvláště pro časově vytížené jedince, kteří musí plánovat každou hodinu několik dní dopředu. V tomto ohledu služba splňuje vše důležité a nám nebývá než ji doporučit. Uplatnění by služba mohla najít ve valném počtu domácností, i kdyby jen výjimečně.