Real Racing 3

Real Racing 3

Mobilní závody pro profíky
57

Opravdu kvalitních závodních titulů je na mobilních zařízeních jako šafránu a proto potěší, když se jeden z lepších vývojářů rozhoupe a rozhodně se nabídnout pokračování oblíbené série, navíc zcela zdarma. Real Racing 3 má všechno – realistické ztvárnění, úchvatnou grafiku i dlouhotrvající kariéru. Zbývá jen nasednout.

Real Racing rozhodně není zelenáčem ve svém žánru, tvůrčí tým pod hlavičkou Electronic Arts vytvořil již dva díly série a oba se honosily vysokým hodnocením a zálibou fanoušků. Třetí díl ale přichází hned s několika prvky, které zcela mění jeho působení. Nejen, že je kompletně zdarma, ale ještě nabízí unikátní sociální multiplayer. Všichni ale víme, jak volně stažitelné hry se systémem mikrotransakcí dopadají. Že by bylo Real Racing 3 výjimkou potvrzující pravidlo?

Od nuly na špici

Každý kvalitní závodní titul musí mít buď příběh, nebo kariéru a v případě realistických simulátorů a jejich odnoží jde většinou o to druhé. Real Racing přichází s propracovanou kariérou, rozdělenou na jednotlivé ligy a sezóny. Začínáte totiž jako závodní zelenáč, takže se musíte postupně prokousat k lepším vozům a výnosnějším závodům. To však nějaký čas zabere. Úvodní nástěnka, nebo menu chcete-li, ukazuje přehledně vše potřebné, od vašeho současného vozu, jeho upgrady a opravy, až po váš profil a úroveň. Uprostřed pak máte graficky seřazené jednotlivé ligy, počínaje jednoduchými závody a konče až profesionální Grand Tour ligou jen pro otrlé. K mání jsou stovky závodů a naštěstí nejsou okruhy recyklované tak často, aby začalo ježdění zapadat do stereotypu.

Od titulu rozhodně nečekejte úroveň Gran Turisma, Real Racing je kdesi na pomezí realistického simulátoru a arkády. Na první pohled se extrémně podobá jinému titulu ze série Need for Speed, konkrétně nejnovějšímu Shiftu, který spojuje realistické chování vozů a jejich poškození s velmi zábavným ježděním. Přispívá k tomu dost agresivní umělá inteligence soupeřů a skvěle zpracovaný pohled z kokpitu. Ovládání vozu lze přizpůsobit a vybrat z mnoha šablon, velmi pohodlně ale působí naklánění zařízení do stran, kdy musíte tisknout displej pouze pro brzdění. Ovládání je tedy velmi intuitivní a především s precizní odezvou, což je důležité. Jednoduché to totiž mít nebudete, především pokud vypnete veškeré pomocníky a rozhodnete vyjet s maximálním možným realismem. Hra aktivně trestá veškerou nepozornost a hráč se rychle naučí používat brzdu, která je životně důležitá. Bez ní totiž budete vylétávat ze zatáček a často končit v prachu a na zadních pozicích. Naštěstí lze zapnout výpomoc při brzdění, kontrolu trakce a další maličkosti, díky kterým se do hry dostanete patřičně rychleji.

Křivka učení hodně záleží na vašich schopnostech, zkrátka ale musíte pochopit, že se nejedná o Burnout. Musíte brzdit, sledovat okolí a čile reagovat. Soupeři jsou totiž bezprecedentní, umí chytře objíždět a nedělá jim problém vás vytlačit z tratě nebo narazit na mantinel. Někdy sice AI hapruje, bezdůvodně dupe na brzdy nebo se chová poněkud divně, ve většině případů ale máte proti sobě zdatné soupeře.

Koně pod kapotou

Realistický pocit z jízdy ale není všechno. Real Racing 3 totiž disponuje licencovanými tratěmi i vozy, což posouvá zážitek na zcela novou úroveň. K dispozici máte více jak 45 realisticky ztvárněných vozidel všech kategorií. Nechybí světové automobilky, jako je Ford, Nissan, Porsche, Dodge, Lamborghini, Bugatti, Audi a mnohé další, svého oblíbence si najde každý. Všechny vozy lze postupně vylepšovat o rozličné součástky, jako je motor, převodovka, brzdy či gumy, bohužel propracovanějšího tuningu jsme se nedočkali. Potěší realistický model poškození. Ať se chováte na trati sebevíce prasácky, po ukončení závodu musíte čelit následkům a postupně vyprazdňované konto dokáže velmi rychle naučit pokoře. Šílencům titul nenahrává, tady jde o precizní jízdu.

Během závodů se podíváte po celém světě, do lokací a tratí, jako je známý Silverstone, Laguna Seca, Circuit de Spa-Francorchamps či Hockenheimring, což je vůbec poprvé v sérii. Nic ale není zadarmo a i když od vás titul nevyžaduje finanční příspěvek na začátku, mikrotransakce nemohou chybět. Musím ale uznat, že jsou zakomponovány vskutku brilantně a poprvé jsem narazil na titul, který z vás peníze přímo neždíme. Real Racing 3 je pro trpělivé hráče, a pokud vám nebude vadit čas od času počkat na opravu či dodávku nového vozu, nikdy nebudete mít problémy s nedostatkem financí. Jistě, můžete využít zlaťáky, které ve hře symbolizují měnu (řádně drahou měnu), to je ale zbytečná ždímačka na peníze a vše lze s trochou trpělivosti zvládnout osobně. Za celou dobu hraní jsem odjel přes 200 závodů, nakoupil pět vozů a většinu z nich naplno vylepšil. A nestálo mě to ani korunu.

S kamarády do chumlu

Sociální multiplayer titulu je skvělý a opravdu originální. Přímý multiplayer ve hře přítomný není, vývojáři ale využili technologii TSM (Time Shifted Multiplayer). To v zásadě znamená, že hra kontroluje všechny statistiky všech hráčů ve všech závodech a uchovává v databázi. Jakmile se připojíte k nějakému závodu, titul do něj nahraje vozy a časy všech vašich přátel, kteří jej již odjeli a vy tak soupeříte s reálnými lidmi ze světa. Akorát to není v reálném čase. Navíc vás nástěnka neustále nabádá, abyste prolomili čas toho kterého člověka, který pro změnu ukradl první příčku vám a hráč tak má neustále nutkání se do hry vracet. Znovu a znovu. Tento přístup je opravdu parádním nápadem, ze kterého by si měli brát inspiraci jiní vývojáři.

O grafické stránce opravdu nemá cenu mluvit, jedná se o jeden z nejlépe vypadajících závodních titulů na mobilním zařízení. Textury jsou ostré, modely vozů a tratí precizně zpracované a akce v zatáčkách rychlá a adrenalinová. Potěší také skvěle vymodelované interiéry vozů, naopak okolí tratí by mohlo být o něco živější. Darovanému koni ale na zuby nehleď, že?. Titul jsem testoval na tabletu Asus Transformer Prime i iPhonu 4S. Na obou zařízeních vše jelo nádherně plynule, bez jediného záseku, na větším displeji samozřejmě vše vypadá poněkud lépe. Špatně na tom není ani ozvučení. Zvuk burácejících motorů věrohodně kopíruje své reální protějšky a hudební podkres dobře sedí nátuře hry. Zbytečně neotravuje a zpříjemňuje pobyt v menu a na trati.

Real Racing 3 je ukázkovým příkladem nejen závodního titulu pro mobilní platformu, ale také freemium titulu se systémem mikrotransakcí. Nabízí hodiny zábavy a zážitků na trati, věrohodné provedení a nádhernou grafiku, to vše bez nutnosti utrácet či se jinak omezovat. Opomenu-li některé kiksy umělé inteligence a nutnost si občas počkat, jedná se v zásadě o dokonalou závodní hru. Doporučujeme.

Stáhnout Real Racing 3

83%
  • zcela zdarma