Microsoft Lumia 950 XL

Microsoft Lumia 950 XL

To nejlepší z Redmondu

To nejlepší, co může Microsoft nabídnout. To je nová Lumia 950 XL, která je po okraj našlapaná funkcemi. Má špičkový displej, výborně fotí, nabídne inovativní USB-C a rychlý procesor Snapdragon 810 s 3 GB RAM. Díky Windows 10 Mobile a režimu Continuum se dokáže proměnit v počítač, zbrusu nový systém ale přináší i problémy. Jaká je nejlepší Lumia současnosti v praxi? To odhalí naše recenze.

Fotoaparát: nejlepší z nejlepších

Jedním z hlavních lákadel nových Lumií je fotoaparát. Ostatně telefony od Nokie a nyní Microsoftu vždy stály v této disciplíně na špičce a obzvláště nočním fotografiím dlouho kralovaly. V poslední době ale konkurence kvalitou Lumiím odskočila a na frak jim dávala i v disciplíně rychlosti focení. Lumie 950 a 950 XL toto ale dokázaly zvrátit a opět se vrací na vrchol. Fotí totiž výborně a s klidem se zařazují mezi vůbec nejlepší fotomobily vůbec.

Microsoft Lumia 950 a 950XL

Parametry fotoaparátu Lumie 950 a 950 XL

• Fyzické rozlišení čipu 20 Mpx
  • Pořizování snímků v rozlišení 19 Mpx (4 992 × 3 744 px, poměr stran 4:3) nebo 16 Mpx v poměru stran 16:9
  • Možnost pořizování fotografií v bezztrátovém záznamu DNG (plné rozlišení DNG dle poměru stran + se ukládá vždy JPG snímek v rozlišení 8 Mpx)
  • Velikost senzoru 1/2,5" (1/6,10 cm)
  • Clonové číslo f/1,9
  • Optická stabilizace obrazu a technologie PureView
  • Trojitá LED s různými barvami pro přirozený osvit
  • Ohnisková vzdálenost fotoaparátu 26 mm
  • Minimální rozsah ostření fotoaparátu 10 cm

Podrobné parametry naleznete v našem katalogu telefonů

Rychlý a schopný

V první řadě potěší, že se na boku zachovala hardwarová spoušť. Focení s ní je rychlejší a v mnoha situacích i pohodlnější než skrze dotykový displej. Přidržením spouště lze navíc naráz provést odemčení a aktivaci fotoaparátu. To je opravdu výrazně rychlejší než dříve, stejně jako celý fotoaparát a jeho prostředí. Příprava k focení ze zamknutého stavu trvá ani ne vteřinu a v tomto ohledu je telefon jedním z vůbec nejrychlejších. Bohužel zrovna u focení dochází k největšímu procentu restartů telefonu bez zjevné příčiny. Toto by měl Microsoft urychleně vychytat.

Prostředí fotoaparátu zůstalo velmi podobná tomu, na které byli uživatelé zvyklí v předchozí verzi systému. Je však nepoměrně rychlejší. Fotoaparát neustále zaostřuje, takže vyfocení snímku probíhá mnohem rychleji a neuniknou vám vzácné momenty. V horní části jsou opět k dispozici rychlé volby, kterými můžete přepnout ze zadního na přední fotoaparát a naopak, ovládat blesk nebo zapnout HDR režim. Po přepnutí na pokročilé volby si ale můžete manuálně zvolit i vyvážení bílé, citlivost ISO, kompenzaci expozice a dokonce i expoziční čas nebo manuálně ostřit. Stejně jako v minulé verzi se v takovém případě na pravé straně vysune šavle a vy můžete volbu plynule měnit. Opět také lze vysunout gestem všechny šavle najednou a velice rychle pár tahy nastavit kompletní parametry. Z dalších voleb je dostupný bracketing, nastavitelná samospoušť i časosběrný režim. Opět jsou dostupné i fotoaplikace, kterými si můžete rozšířit schopnosti fotoaparátu. Je dobré přidat zejména aplikaci pro panorama, které ve výchozích schopnostech citelně chybí. Potěší automatické nahrávání živých snímků, které se přehrávají automaticky v aplikaci Fotky jak na telefonu, tak ve Windows 10 na počítači i tabletu. Nezapomeňte – stejný systém a aplikace všude…

Jak fotí v praxi

Jak fotí Lumie 950 XL v praxi? Rychle a velmi dobře. Potěší špičková ostrost snímků po celé ploše, barevná věrnost (i když je znát občasná umělá saturace barev) a schopnost vyfotit hezké snímky za všech světelných podmínek. Čeho si lze ale všimnout, je vyšší šum ve fotkách. Ten ale není způsoben nastavením vysoké hodnoty ISO – objevuje se totiž ve stejné míře od hodnoty 50 až třeba po 800. Může za to spíše postprocessing, který takto někdy zbytečně maže detaily, které by jinak vzhledem k výborné ostrosti na snímku byly. Šum je však patrný jen při maximálním zvětšení a oproti jiným špičkovým fotomobilům je na tom Lumia podobně. Na druhou stranu nutno pochválit, že se šum neobjevuje na velkých jednolitých plochách (například na modrém nebi), což je častý problém u mnoha fotomobilů. Uvidíme tedy, zda se postupem času vývojářům podaří postprocessing upravit tak, aby výsledného šumu na snímcích ubylo.

Microsoft Lumia 950 XL

Tradičně silnou disciplínou Lumií byly noční snímky a tady tomu není jinak. V noci je šum na stejné úrovni jako ve dne: jsou zachovány detaily a povedené fotky plné detailů lze zhotovit i na velmi špatně osvětlených místech. Hodí se i účinná optická stabilizace, díky které lze hezké noční snímky vyfotit „z ruky“, jak tomu ostatně bylo u všech v naší galerii níže. Zde Lumia 950 XL jen těžko hledá konkurenci. Pochválit musím také trojitou a velmi výkonnou LED, která zároveň poskytuje díky odlišným zabarvením přirozený osvit.

Exteriér

Exteriér – zhoršené světelné podmínky

Interiér

Noční fotografie

Makro

Je mezi nejlepšími

Celkově lze říci, že je Lumia 950 XL špičkovým fotomobilem bez kompromisů, který fotí velmi dobře za každé situace. Potěší velmi rychlým startem, ostřením i focením a dobrými výkony v noci. Microsoft by ale mohl vyladit postprocessing tak, aby se na snímcích objevovalo méně šumu. Lumie 950 a 950 XL se bez větší námahy zařazují mezi nejlepší fotomobily na trhu.

Video

• Maximální rozlišení natáčeného videa 4K (3840 × 2160 pixelů) při 30 snímcích za vteřinu
  • Natáčení HD a Full HD videa s 24 až 60 snímky za vteřinu
  • Nahrávání zpomaleného videa v HD rozlišení rychlostí 120 snímků za vteřinu

Stejně jako u fotoaparátu, i prostředí pro natáčení videa zůstalo stejné. Pro tradicionalisty plus, pro ty, co hledají nové funkce, mínus. Potěší ovšem pohodlná regulace vyvážení bílé, expozice a dokonce nechybí ani manuální ostření pomocí šavle, které lze využívat i v průběhu natáčení videa. V horním menu lze zapnout nahrávání zpomaleného videa v HD rozlišení rychlostí 120 snímků za vteřinu (žádné další nastavení ale u něho možné není). Co v kontextu jiných dnešních fotomobilů zamrzí, je nutnost před nahráváním videa do tohoto režimu aplikaci přepnout a absence focení v průběhu natáčení. Malou náplastí ale je, že si můžete přímo v editoru videa vybrat frame, který chcete uložit v podobě statické fotografie. Dále pak lze jen video zkrátit a na další úkony si musíte již stáhnout aplikaci.

Microsoft Lumia 950 a 950 XL (testovací video) – 1080p, exteriér, den

Microsoft Lumia 950 a 950 XL (testovací video) – 1080p, exteriér, noc

Obrazovou kvalitu nahrávaného videa musím pochválit, videa jsou ve Full HD i 4K plynulá a obzvláště přichází k duhu optická stabilizace obrazu, díky které jsou videa neroztřesená.

Velmi zajímavé je nahrávání zpomalených slow–motion videí. Ta mají HD rozlišení a rychlost 120 snímků za vteřinu. Kvalita videa je dobrá, i když bychom se nezlobili za Full HD. V případě nahrávání zpomalených záznamů si také lze při prudších pohybech všimnout neustálého přeostřování, což působí rušivě. Celkově jsme ale spokojeni a vestavěné nahrávání zpomalených videí je příjemným funkčním osvěžením. Microsoft si hodně pohrál i s editorem zpomalených videí. Dovoluje přesně volit pasáže, ve kterých lze video ještě více zpomalit, nebo naopak zrychlit na normální, případně ještě vyšší rychlost.

Microsoft Lumia 950 a 950 XL (testovací video) - 720p, 120 fps, zpomalený záběr

Microsoft Lumia 950 a 950 XL (testovací video) – 720p, 120 fps, zpomalený záběr

Microsoft Lumia 950 a 950 XL (testovací video) - 720p, 120 fps, zpomalený záběr – upraveno v aplikaci

Microsoft Lumia 950 (4K, exteriér, noc)

Vyzdvihnout musím také kvalitní nahrávání zvuku u videí, což byla vždy velmi silná stránka Lumií. Funkce Rich Recording se čtyřmi mikrofony se hodí zejména při nahrávání koncertů a v jiných hlučných prostředích, ve kterých nahrává plný zvuk v širším frekvenčním rozsahu.

Microsoft Lumia 950 a 950 XL (testovací video) – 1080p, exteriér, den, koncert

Líbilo se nám:
  • špičková kvalita fotografií