FUJiFILM instax SHARE SP-2

FUJiFILM instax SHARE SP-2

Instantní zážitky na cesty
3

Pokud se chcete alespoň částečně vrátit do minulosti a připomenout si slavnou éru polaroidových fotoaparátů, nyní máte možnost. Fotit můžete moderně skrze svůj fotomobil a „tisk“ ponechat na tzv. mobilní tiskárně FUJiFILM instax SHARE SP-2, která za cenu 5,5 tisíce korun zajistí opravdu zajímavé výsledky. Jste zvědaví? Pak čtěte dále...

Radost na cesty, tak by se dala v krátkosti charakterizovat mobilní tiskárna FUJiFILM instax SHARE SP-2, tedy již druhá generace mobilní tiskárny společnosti FUJiFILM. Pokud hledáte tiskárnu, kterou si můžete vzít kamkoli a zároveň vám poskytne poměrně slušnou výslednou kvalitu tisku fotografií, neměla by vám uniknout z hledáčku. V dnešní recenzi se zaměříme na způsob obsluhy a výslednou kvalitu snímků. Samozřejmě zhodnotíme také to, jestli se za danou cenu zařízení vyplatí. Přeci jen pořád platí, že čím menší rozměry, tím vyšší cena, a to nemusí akceptovat každý.

Fujifilm Instax Share SP-2

Poznámka: FUJiFILM instax SHARE SP-2 v podstatě není tiskárna, ale miniaturní temná komora pro vyvolávání filmu. Princip je stejný jako v případě starých polaroidových fotoaparátů, oproti konkurenci si tedy FUJiFILM ponechává něco z minulosti a místo moderních technologií na to jde více postaru. Pro zjednodušení se nicméně ve zbytku recenze budeme o instax SHARE SP-2 bavit jako o tiskárně.

Obsah balení: jen základ

Kromě samotné tiskárny naleznete v balení jen napájecí kabel a stručný manuál – nic dalšího, pokud tedy nenakupujete ve speciálních akcích. Nedočkáte se ani kazety s instantním filmem, případně adaptérem do sítě. To je při ceně skoro 5,5 tisíce korun poměrně nepříjemné zjištění.

Design a konstrukční zpracování: boubelka ve světě hubených?

I když se jedná o mobilní tiskárnu, která je vysoká jako průměrně velký smartphone (131,8 mm), šířka 89,5 mm a hlavně tloušťka 40 mm jasně indikuje, že do kapsy ji jen tak nedáte. Tedy alespoň ne do té od kalhot. Uvnitř pod víkem se samozřejmě nachází prostor na kazety s filmem , proto šířka narostla na poměrně výrazné 4 centimetry. Přesto se tiskárna ztratí v kdejaké kabelce, případně menším batohu. O tom, že si ji pohodlně můžete vzít kamkoli, svědčí také hmotnost 253 gramů. K těm však nutno ještě připočítat několikagramovou kazetu s instantním filmem.

O tom, že si ji pohodlně můžete vzít kamkoli, svědčí také hmotnost 253 gramů.

Tiskárna se prodává ve dvou barevných variantách: v bílé s šedým zdobením, anebo v bílé se zlatým zdobením. Tiskárna si na nic nehraje, avšak použitý plast je poměrně kvalitní. Nepříjemné skřípavé zvuky neslyšíte ani při méně šetrném zacházení. Na těle tiskárny se nachází dvojice tlačítek, která pomohou se základním ovládáním. Základ tvoří velké tlačítko pro vypnutí a zapnutí tiskárny, které se nachází na zkosené hraně na pravé straně. Tlačítko „reprint“ na stejné straně následně iniciuje tisk naposledy tisknutého snímku. Pokud se vám tedy podaří mimořádně povedený snímek, během okamžiku můžete mít jeho kopii. Posledním prvkem pravé strany je microUSB konektor pro nabíjení, který se ukrývá pod poměrně těžce přístupnou krytkou. Ta se snad časem používání lehce podvolí, zpočátku bude potřeba větší síly a alespoň malý nehet.

Na zkosené části se nachází také pruh s LED diodami (zelená, oranžová, červená), které informují jak o stavu baterie, tak také o průběhu tisku (diody v řadě za sebou). Ve spodní části se nachází přihrádka pro vyměnitelnou Li-Ion baterii s poměrně nízkou kapacitou 700 mAh. Vzhledem k rozměrům tiskárny překvapí, jak je baterie malá a lehká. Baterie zvládne vytisknutí zhruba 100 snímků, dobití trvá necelou hodinu.

Po designové stránce se jedná o průměr. Na trhu existují i hezčí mobilní tiskárny, avšak ani instax SHARE nepatří mezi ošklivky. Potěší vcelku decentní barevné provedení, rozumná hmotnost, možnost vyměnit baterii a také množství notifikačních LED diod, které informují o chodu zařízení a také o probíhajícím tisku.

Doprovodná aplikace: neobejdete se bez ní

Tisk probíhá skrze speciální aplikaci instax SHARE dostupnou pro mobilní telefony a tablety, které pracují na operačním systému Android, případně iOS. Bez této aplikace si bohužel fotku nevytisknete, je tedy zcela nezbytná. Spojení s mobilním telefonem zajišťuje Wi-Fi Direct, která zajistí rychlé spojení s propojeným zařízením, což se projevuje tím, že přenos snímku do tiskárny je otázkou okamžiku. Ihned po spuštění vytvoří instax SHARE vlastní přístupový bod, ke kterému se lze následně po zadání hesla přihlásit. V tento moment tiskárna naváže komunikaci s připojeným zařízením a je připravena k tisku. Připojení skrze Bluetooth není podporováno.

Prostředí aplikace je velice jednoduché, avšak trochu zamrzí dojem zastaralosti. Prostředí působí trochu přeplácaně a prvních pár minut se nebudete úplně orientovat. Bohatě by dostačovaly velké piktogramy znázorňující, jaké funkce můžete využít – zde se FUJiFILM mohl přiučit od konkurence.

FUJiFILM instax SHARE SP-2

Začněme nastavením, které je dobré prozkoumat hned po prvním připojení tiskárny k mobilnímu zařízení. V tom můžete nastavit automatické aplikování filtru na snímky pořízené fotoaparátem, konkrétně se jedná o Intelligence Filter, který má zlepšit jas a zostřit na detaily. Bohužel se přímo v nastavení nedozvíte, co všechno Intelligence Filter zvládá, což již moc inteligentní není. Nastavit můžete i heslo, které je nutné zadat před tiskem – to pokud chcete vašim známým a kamarádům zabránit, aby vám draze nakoupené instantní filmy brzo vypotřebovali. Další nastavení se týká opětovného tisku, což se váže k již zmíněnému tlačítku reprint. Pokud povolíte, aby se fotografie v paměti uložila i po vypnutí tiskárny, můžete tisknout naposledy vytvořený snímek i za delší čas, například po příjezdu domů až doplníte papír. Sama tiskárna žádnou paměť nemá, tedy alespoň ne pro multimediální soubory. Přímo v nastavení lze tiskárně také aktualizovat firmware, avšak za celou dobu používání se nový software nedostavil. Nebyla ho ani třeba.

Pokud se vrátíme zpět na úvodní obrazovku aplikace, můžeme vybrat z několika možností: buď rovnou zavítat do galerie a začít tisknout, případně využít možnost již zmíněného opakovaného tisku. Do paměti aplikace se uloží 6 naposledy vytisknutých snímků, sama tiskárna dokáže vytisknout vždy jen ten poslední, a to tlačítkem reprint, stále však musí komunikovat se smartphonem, který snímky ukládá. Lze se dostat také do prostředí aplikace Fotoaparát a snímek před tiskem pořídit, což může ušetřit čas. Z dalších funkcí můžeme vyzdvihnout tisk šablony aplikované na snímek v reálném čase (fotografie doplněná o čas a další informace) a tisk fotografií z Instagramu, Facebooku či ze služby, kterou FUJiFILM pro jistotu ani nepřeložil.