Microsoft si na sebe vzal s Windows 10 obří úkol. Úkol, který zatím nezvládl nikdo jiný na světě, a sice vytvořit jednotný systém s jednotným prostředím a designovým jazykem pro všechna zařízení – od malých telefonů až po obrovské televize. Design prostředí, ovládací prvky, logika a vše kolem se musí přizpůsobit nejen totálně odlišným velikostem displeje, ale i způsobu ovládání a určení jednotlivých zařízení.
To není chyba, to je vlastnost
Jinak se totiž ovládá dotykový mobilní telefon, jinak klasický notebook bez dotykového displeje a opět jinak Xbox. A s tím vším musí design celého prostředí a aplikací počítat. To už je samo o sobě velmi složité, Microsoft se to ale rozhodl ještě více zkomplikovat. Nebo zjednodušit, podle toho, jak se na to díváte. Vytvořil totiž veřejný Insider program, v rámci kterého obrovskému množství uživatelů přináší jednotlivé vývojové verze Windows 10 pro telefony i počítače, dlouho před dokončením, a to za jedním účelem. Zjistit, co se uživatelům líbí a co ne dlouho před vydáním finální verze. A tak se občas stává, že to, co Microsoft vymyslí, se nesetká s pochopením stovek tisíc testerů po celém světě a je potřeba vymyslet něco jiného. Nebo naopak.
V posledním testovacím sestavení Windows 10 pro počítače a tablety se například nedopatřením objevila průhledná nabídka start. Byla to chyba, Start měl být neprůhledný. Ale Microsoft dostal na tuto „chybu“ od té obrovské masy testerů tak pozitivní odezvu, že se průhlednost rozhodl mírně upravit a přidat jako vlastnost do současného sestavení.
Nenáviděný hamburger se změní. Někde i zmizí
A funguje to také opačně. Poměrně mnoho diskuzí, povyku a zklamání vyvolal příklon Microsoftu k takzvanému „hamburger menu“, což je tlačítko se třemi horizontálními linkami, které se nachází většinou v horní části obrazovky. Uživatelé Microsoftu vyčítají, že se jedná o velký odklon od stávajícího designu, jde o špatně přístupný a ovladatelný prvek, a to zejména na mobilech.
Jak k němu vlastně Microsoft došel a z jakého důvodu ve Windows 10 je? A bude se ještě něco měnit? To nám vysvětlil přímo na BUILDu 2015 v San Franciscu Albert Shum zodpovědný právě za design nových Windows.
Pro hamburger menu se Microsoft rozhodl kvůli jeho univerzálnímu použití. Je vidět všude, v mobilních webech, aplikacích a jde o snadno rozpoznatelný prvek, kteří uživatelé používají, když chtějí najít „něco dalšího“ – další obsah, rozcestník, nastavení, menu. Proto se rozhodl tento prvek Microsoft zakomponovat také do svých aplikací a Windows 10. To je vcelku logické a nelze mu to mít za zlé. K čemu má sloužit?
V aplikacích bude sloužit k přepínání mezi složkami, výběru účtu nebo přístupu do podrobnějšího nastavení, tedy k činnostem, které neprovádíme tak často. Problémem ale je, že v současné době Microsoft do hamburger menu přesunul i důležité věci, které uživatelé používají často. Ty se po kritice bude snažit Microsoft přesunout do spodní části obrazovky tam, kde na ně byli uživatelé nejen Windows Phone zvyklí. Microsoft se i přímo na BUILDu setkal s kritikou, že není možné hamburger menu vysunout swipnutím tak, jako na iOS a Androidu a i toto chce Microsoft adresovat.
Problémem je také to, že hamburger je nyní používán všude, na všech zařízeních s různými velikostmi obrazovky. I tam, kde to není potřeba. Na základě odezvy od testerů toto začíná Microsoft také adresovat a příkladem je aplikace Fotky. Zatímco u velké verze Windows 10 pro počítače a tablety zůstává hamburger menu pro snadné ovládání myší, u verze pro telefony hamburger zmizí a nahradí ho swipovací nabídka pro horizontální swipování tak, jak na to byli uživatelé zvyklí z Windows Phone po léta. Je to sice ústupek ze zcela jednotného vzhledu všech aplikací, ale benefitem bude snadnější ovládání na telefonu.
Návrat ovládání ve spodní části displeje
Microsoft také na základě odezvy uživatelů vrací zpět ovládací prvky do spodní části obrazovky, což je velká deviza Windows oproti Androidu a iOS, kde se většinou nacházejí neprakticky nahoře. Nový přístup je vidět v nových verzích aplikace Outlook – e-mailu i kalendáři. Všechny ovládací prvky jsou hezky ve spodní části, kde jsou dobře dostupné prstem i na opravdu velkých telefonech nebo malých tabletech. A podobný návrat k praktičtějšímu ovládání bychom postupně měli vidět i u dalších aplikací.
Lidé nejsou čtverce
Microsoft také představil svůj koncept kolem kruhových ikon osob, které se v nových sestaveních Windows 10 objevují. Ideou je, že uživatel hned na první pohled v prostředí rozliší, že se jedná o osobu, a to právě díky kruhové ikoně. Takto by měla vypadat dokončená aplikace lidé, s kruhovými ikonami, a jak vidíte, s ovládacími prvky v dolní části.
Microsoft také možná přehodnotí umístění adresního řádku v novém prohlížeči Microsoft Edge, který se nachází neprakticky v horní části, což je sice standardní umístění, u velkých telefonů nebo tabletů, ale i dotykových notebooků ale opět nepraktické. Opět to vychází z odezvy uživatelů.
Microsoft tedy pečlivě naslouchá a překvapivě rychle reaguje ne reakce obrovské masy testerů. Ukazuje se tak, že přístup takto masivního testování je správný, i když to samozřejmě pro Microsoft znamená mnoho práce navíc. Dokazuje to zároveň, jak rychle se Microsoft mění, jak se snaží přiblížit uživatelům a vývojářům. Kontrastem je nejen zkostnatělý přístup z minulosti, ale i přístup Googlu nebo Applu, kteří svoje systémy tímto způsobem nevyvíjejí.
Pokud tedy chcete ovlivnit, jakým způsobem budou Windows 10 vypadat, zapojte se do Insider programu a na jednotlivé novinky poskytujte zpětnou vazbu. Microsoft naslouchá víc, než si myslíte. A je to vidět.
Abych to shrnul, na PC budou aplikace, které nepůjdou moc dobře ovládat myší, ale nebude to tak hrozné. Na tabletu to bude skvěle ovladatelné. A na mobilu to bude muset ustoupit, aby se to i na PC ovládalo lépe.