1.Zachovejte klid (i když to není snadné)
Při zjištění, že vám chybí telefon, nepanikařte. Zkuste se uklidnit a přemýšlejte, kde jste jej naposledy viděli nebo používali.
Možná jste ho nechali v restauraci, na lehátku u bazénu nebo v taxíku. Často se pak stává, že jej člověk najde po pár minutách.
2.Pokuste se telefon lokalizovat
Pokud jste měli v telefonu aktivovanou funkci lokalizace, můžete jej zkusit vyhledat na mapě:
- iPhone: Otevřete stránku iCloud.com a přihlaste se, potom klikněte na Find my iPhone.
- Android: Navštivte Google Find My Device a přihlaste se přes svůj Google účet.
Tyto nástroje vám ukáží, kde se telefon právě nachází (pokud je zapnutý a připojený k internetu) Můžete také spustit vyzvánění, uzamknout telefon na dálku nebo vymazat data.
3. Zabezpečte své údaje
Pokud telefon nemůžete najít, nebo jste si jisti, že byl odcizen, je důležité okamžitě ochránit svá data.
- Zablokujte SIM kartu: Zavolejte z telefonu svých blízkých nebo z nějakého veřejného telefonu svému mobilnímu operátorovi (i ze zahraničí), aby SIM deaktivoval.
- Odhlaste se ze svých účtů: Zejména z e-mailu, internet bankingu, sociálních sítí a cloudových služeb.
- Pokud víte, že již telefon nezískáte zpět, vzdáleně jej vymažte přes výše zmíněné lokalizační služby.
4. Nahlaste krádež nebo ztrátu na policii
Je-li telefon odcizen, je třeba krádež nahlásit místní policii. Požádejte o sepsání policejního protokolu – jde o oficiální dokument, kde je uvedeno, co a kdy se stalo. Potřebujete jej, pokud chcete žádat pojišťovnu o náhradu.
Pokud jste před odjezdem mysleli na uzavření cestovního pojištění s krytím zavazadel a osobních věcí, pojišťovna vám může proplatit ztracený nebo ukradený telefon. Je třeba ale dodržet všechny pojistné podmínky a doložit všechny doklady.
I když si myslíte, že to nemá smysl, pojišťovna bude policejní protokol vyžadovat jako důkaz. Pokud jste v zemi, kde se nejste schopni dorozumět, můžete mít nárok na překladatele. O pomoc můžete také požádat zastupitelský úřad.
5.Kontaktujte svou pojišťovnu
Máte-li cestovní pojištění, které kryje ztrátu nebo krádež zavazadel a osobních věcí, pojišťovna vám může proplatit část škody. Každá pojišťovna má vlastní podmínky, ale obecně musíte mít:
- policejní protokol;
- doklad o koupi telefonu (např. fakturu nebo potvrzení z e-shopu);
- fotku telefonu, pokud ji máte;
- formulář pojišťovny k nahlášení pojistné události.
Některé pojišťovny mohou odečíst časové opotřebení telefonu, tedy nevyplatí plnou kupní cenu, ale pouze její část.
Tip: Ne všechna cestovní pojištění automaticky zahrnují krytí osobních věcí. Zkontrolujte si podmínky ve smlouvě nebo kontaktujte asistenční linku pojišťovny.
6.Zvažte dočasný nebo náhradní telefon
Pokud jste bez telefonu, zkuste zjistit:
- zda vám hotel, ambasáda nebo cestovka nemůže půjčit zařízení na základní volání;
- zda se v okolí nedá koupit cenově výhodný dočasný telefon (například tzv. „hloupý mobil“ bez internetu).
Můžete si také koupit místní SIM kartu, pokud potřebujete být dostupní.
Po návratu domů
- Zkontrolujte, zda máte všechny dokumenty
- Vyplňte a odešlete žádost o pojistné plnění.
- Pojišťovna má obvykle 30 dní na vyřízení žádosti.
Zvažte, jak se můžete do budoucna lépe chránit
- Používejte na cesty starší telefon.
- Neustále si zálohujte fotky a dokumenty z mobilu.
- Aktivujte si ověření prostřednictvím PINu, vzoru, nejlépe však biometrie.
- Ověřte si, co všechno kryje vaše cestovní pojištění.