Old Man's Journey

Old Man's Journey

Výlet vašeho života
1

V životě možná učiníte (či jste už učinili) řadu rozhodnutí, kterých budete litovat. Možná se stanete starcem, kterému nezbývají než vzpomínky plné hořkosti, ale také radostných střípků. A možná se utopíte ve výčitkách a představách, co všechno mohlo být jinak. Minimálně si ale užijete dojemnou příběhovou adventuru.

Old Man's Journey – videorecenze

Asi jste si všimli, že recenzuji a hraji opravdu hodně mobilních her. Kdybych měl jinou práci a hrál jen pro vlastní potěšení, určitě bych jich hrál mnohem méně. A mnohem pečlivěji bych si vybíral, čemu svůj čas propůjčím. Nemá smysl ale naříkat nad tím, co mohlo být v životě jinak, kdybych udělal jiná rozhodnutí. O životních rozhodnutích je i dnes recenzovaná hra. A rovnou říkám, že by určitě patřila k těm titulům, které bych sám chtěl hrát.

Procházka

Jsem rád, že jsme se v chápání her posunuli mnohem dál. Tématem tak nemusí být zabíjení, záchrana světa nebo vykrádání hrobek. Zajímavým námětem pro hru může být i procházka starého muže, který se čas od času zastaví a zavzpomíná na svůj život, který už je ale dávno pryč. Kdybyste se zeptali, do kterého žánru titul spadá, asi bych musel chvíli přemýšlet. Je to adventura s prvky logických her. Hlavně je to ale příběh, který si hraje s vašimi emocemi.

Čistě z herního hlediska jste postaveni před sérii obrazovek, kterými musíte provést hlavního hrdinu. Ten prochází krajinou, která ale ne vždy dokonale navazuje. Proto tažením prstu posouváte jednotlivé části plánu a tvoříte tak schůdnou cestu. Druhým typem překážky jsou drobné rébusy, kde se třeba snažíte obejít stádo oveček. Ale to je vše. Pakliže vás nezajímají příběhy a emoce už od dětství nepociťujete… toto nebude hra pro vás.

Emoce

Herní mechanika je jednoduchá, ale zároveň velmi chytrá, a jak roste komplikovanost úrovní, neztratí na svém kouzlu. Jádrem hry je však něco jiného. Je to právě ona výprava a vzpomínky starého muže. Celý příběh je vyprávěn bez dialogů, což zároveň znamená odbourání jazykové bariéry. Toto vyprávění si užije každý, kdo je jen trochu schopný reflektovat vlastní život.

Čas od času dojdete k záchytnému bodu a hlavní postava si vzpomene na střípek ze svého života. Někdy to bude střípek šťastný, jindy připomene těžké rozhodnutí. A vy si začnete skládat představu o tom, za koho to vlastně hrajete. Dost možná budete mít pocit, že hrajete za sebe a v mnoha okamžicích se poznáte. O co jste v životě přišli, čeho jste se vzdali, co bylo a není. Ale co také mohlo nebo ještě může být. Vy přece nejste staří a spousta věcí vás teprve čeká.

Výtvarný skvost

Dalším z důvodů, proč mě titul tolik zaujal, je jeho audiovizuální prezentace. Nemá smysl si nic nalhávat, dobrý příběh vyprávěný v nepovedených kulisách vás prostě tolik nezasáhne. Však se podívejte na obrázky, ručně malovaná grafika je naprosto kouzelná. Ještě lépe však vypadá v pohybu – scenérii vylepšují drobné efekty a celé to dokreslují nerušivé animace. Samozřejmě nechybí řada interaktivních objektů, které vám nejednou vyčarují úsměv na rtech.

Lehce neintuitivně fungují vodopády. Zatímco já je chápal jako past, ve skutečnosti slouží pro bezpečný pohyb. Hrdina po nich totiž sjede o patro níže. Nezabývejme se teď tím, že by to asi nebylo úplně příjemné. Naopak velmi příjemná je hudba, která jednak rezonuje s výtvarným zpracováním, ale bezchybně dotváří atmosféru hry a s vypnutým zvukem zážitek v žádném případě nebude úplný. Snad jen na začátku mohli tvůrci lépe naznačit, co po hráči vlastně chtějí.

Tato adventura staví příběh a emoce na první místo a příliš vás nezdržuje složitými rébusy. Cestu si máte především užít a možná u ní i reflektovat vlastní životní rozhodnutí. Herních mechanik tak může být poskrovnu, ale kvantitu dohání svou zajímavostí. Manipulace terénem vás neomrzí do samého konce a toto několikahodinové putování dost možná zvládnete v kuse. Znovuhratelnosti v něm příliš není, ale nezaručuji, že na jeho konci neuroníte slzu.

Stáhnout Old Man's Journey

Partnerem recenzí her je
Honor logo