Zhoršení podmínek pro zákazníky nabylo účinnosti: čeho se máme bát?

29

Dne 4. prosince nabyla účinnosti novela, která opětovně staví zákazníky před operátory do úzkých. Na nic nečekalo O2, které ke stejnému dni vydalo změnu svých všeobecných podmínek, Vodafone a T-Mobile stále ještě vyčkávají. Na co je tedy nutné dávat si pozor a jaké jsou novinky? To vše najdete v našem článku.

Nepřehlédněte:

Zhruba před měsícem jsme vás informovali, že novela zákona o elektronických komunikacích dospěla ke konci svého legislativního kolečka a byla podepsána prezidentem České republiky. V článku jsme změny nastínili, dnes se však podíváme na změnu podmínek trochu komplexněji.

Výhodné postavení zákazníků vůči operátorům opět bere zasvé

Novela zákona zákona č. 258/2014 Sb., o elektronických komunikacích (zákon č. 127/2005 Sb), která upravuje podmínky mezi zákazníky a operátorem, vstoupila v platnost 4. prosince tohoto roku. Jaké jsou tedy konkrétní dopady novely zákona a jaký operátor nečekal s vystavením nových podmínek ani den?

Spotřebitel × účastník

Takzvaná Husákova novela stanoví, že každý zákazník, který chce opustit operátora se závazkem před koncem úvazku, je povinen uhradit 1/5 zbývajícího závazku. Tato situace se nezměnila pro spotřebitele, problém však nastane, pokud spotřebitel nejste (nefigurujete tedy jako fyzická osoba), ale jste podnikatelem nebo v jiném podobném postavení. V tomto případě platíte celou zbývající částku do konce závazku (a samozřejmě také rozdíl ceny poskytnutého zařízení). Problémem pro ne-spotřebitele je také už samotná výpověď závazku, operátor vám odchod totiž vůbec nemusí povolit a vy zkrátka budete muset platit každý měsíc tak, jak jste se uvázali ve smlouvě. I v případě, že vám operátor vyhoví, je nutné doplatit celou částku.

Číst obchodní podmínky se vyplatí více než kdy předtím

Další nepříjemností novely zákona je povinnost, respektive nepovinnost informovat nespotřebitele ze strany operátora: dosud musel operátor vždy a bez výjimky poskytnout všem účastníkům veškeré podstatné náležitosti smlouvy, teď je povinen informovat o nich zase pouze spotřebitele. Stejná situace nastane i s možností odstoupit od smlouvy, v případě jejího uzavření na dálku či mimo obvyklé prostory. Nově je zde také tato možnost redukována jen na spotřebitele.

Jak je tedy vidno, záměna jednoho slovíčka (spotřebitel za účastník) způsobila pro všechny živnostníky i obchodní společnosti velký problém. Nově se nemohou vyplatit uhrazením 1/5 závazků, doplatit musí kompletní částku a navíc jim operátor tuto možnost ani nemusí dovolit. Nutno podotknout, že nové podmínky platí pro všechny živnostníky a společnosti, které smlouvu podepsaly od 4. prosince dále, pro starší smlouvy platí stejné podmínky, které měli všichni účastníci před tímto datem.

Výpověď bez sankce?

Zatímco předchozí odstavce se týkaly pouze nespotřebitelů (respektive živnostníků, společností a dalších subjektů v podobném postavení), následující odstavce platí pro všechny účastníky smlouvy, a to bez rozdílu. Nově můžete operátora bez sankcí opustit pouze za podmínky „podstatných změn vedoucích ke zhoršení postavení účastníka“. Je však na vůli samotného operátora jestli uzná, že změny jsou podstatné a je tedy důvod ho opustit, což jak sami uznáte, asi nebude příliš časté.

Navíc, operátor nově nemá povinnost informovat zákazníky o konkrétních změnách, má pouze povinnost zákazníky informovat o změně podmínek, konkrétní podmínky, které se změnily, si však následně budou muset zákazníci dohledat sami. Proč? Protože novela tuto možnost podporuje a nikterak nezakazuje.

A operátoři?

Jako velmi proaktivní se ukázal operátor O2, který nečekal ani jediný den a 4. prosincem počínaje se na jeho webových stránkách objevila aktualizovaná verze obchodních podmínek, která změny novely zákona o elektronických komunikacích zohledňuje. A jaké „novinky“ si pro nás O2 tedy připravilo?

O2 opravdu nenechalo nic náhodě a do svých podmínek zařadilo všechny body, které nově novela zákona nezakazuje. U O2 se tedy začali zákazníci rozdělovat na spotřebitele a živnostníky, živnostníci se pak nově nebudou moci vyvázat uhrazením 1/5 zbývajících závazků. A o odchodu, i když po uhrazení všech zbylých faktur, stejně rozhodně operátor. A když se mu vaše opuštění líbit nebude, může vám ho i zakázat.

13.5 Sankce za předčasné ukončení Speciální nabídky: Pokud spotřebitel požádá o zrušení Služby ke dni, který předchází poslednímu dni Doby trvání Speciální nabídky, je povinen uhradit paušální odškodnění za neodebrané služby (tj. za předčasné ukončení závazku odebírat služby po sjednanou dobu). Spotřebitel se zavazuje toto paušální odškodnění zaplatit. Výše úhrady této sankce pro spotřebitele činí jednu pětinu součtu měsíčních paušálů (podle aktuálního paušálu včetně DPH) zbývajících do konce Doby trvání Speciální nabídky a rozdíl mezi konečnou zvýhodněnou kupní cenou a standardní cenou zboží u O2 podle ceníku.

Účastník, který není spotřebitelem, není po Dobu trvání Speciální nabídky oprávněn Službu zrušit, pokud by lhůta pro zrušení Služby končila dnem, který předchází poslednímu dni Doby trvání Speciální nabídky. Žádost o zrušení Služby i výpověď Smlouvy podaná Účastníkem v rozporu s předchozí větou je neplatná. V případě, že se O2 před uplynutím Doby trvání Speciální nabídky dohodne s Účastníkem, který není spotřebitelem, na ukončení Speciální nabídky, je tato dohoda podmíněna uhrazením veškerých splatných vyúčtování ceny za Služby poskytnuté Účastníkovi a zaplacením paušálního odškodnění ve sjednané výši ze strany Účastníka. Výše úhrady této sankce pro Účastníka, který není spotřebitelem, činí součet měsíčních paušálů (podle aktuálního paušálu včetně DPH) zbývajících do konce Doby trvání Speciální nabídky a rozdíl mezi konečnou zvýhodněnou kupní cenou a standardní cenou zboží u O2 podle ceníku.

Zdroj: Všeobecné podmínky pro poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikacích společnosti O2 Czech Republic a.s. (plné znění)

Stejně tak se všichni zákazníci musí smířit s tím, že o možnosti výpovědi bez sankce rozhodne operátor. Jak již víme, změny by však musely být takové, že by vedly ke zjevnému zhoršení postavení účastníka. A to operátor jen tak nepřizná. Nebo si myslíte opak?

17.5 Smluvní podmínky a jejich změny: O2 je oprávněna měnit, doplňovat a rušit jednotlivé dokumenty tvořící Smluvní podmínky při změně technických, provozních, obchodních nebo organizačních podmínek na straně O2 nebo na trhu poskytování služeb elektronických komunikací, jakož i z důvodu změny obecně závazných právních předpisů. O2 je povinna uveřejnit informace o těchto změnách v každé své provozovně a na Internetových stránkách. Zároveň je O2 povinna informovat Účastníka o uveřejnění informací o změnách Smlouvy.

Zdroj: Všeobecné podmínky pro poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikacích společnosti O2 Czech Republic a.s. (plné znění)

17.6 Pokud se jedná o podstatnou změnu smlouvy, která vede ke zhoršení postavení Účastníka, je O2 povinna informovat Účastníka, jehož Smlouva obsahuje ustanovení o úhradě v případě ukončení smlouvy před uplynutím Doby trvání Speciální nabídky, o jeho právu zrušit dotčenou Službu ke dni nabytí účinnosti změny bez sankce v případě, že nové podmínky nebude akceptovat. Tato informace bude Účastníkovi poskytnuta způsobem, který si Účastník zvolil pro zasílání vyúčtování.

Zdroj: Všeobecné podmínky pro poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikacích společnosti O2 Czech Republic a.s. (plné znění)

Ostatní vyčkávají

V době psaní článku (8. prosince) se další operátoři ke změně obchodních podmínek ještě nepřipojili, každopádně je pouze otázkou času, kdy se tak stane. O všech novinkách vás samozřejmě budeme informovat.

Zdroje: portal.gov.cz, o2.cz

Diskuze ke článku
TF
Upřímně, na čí popud byla novela připravena a následně velmi hladce prošla celým schvalovacím kolem, včetně podpisu prezidenta? Samozřejmě skupina PPF! Tuto informaci mám potvrzenou z několika zdrojů, kteří jsou velmi blízko vedení PPF. Banda lidí co jen šikanují zaměstnance a i zákazníky! Je snad zvláštní, že podpis prezidentem proběhl jen pár dní, co s panem Kellnerem vystoupil z jeho soukromého letadla při cestě z Číny? Tak jsme snad ve svobodném státě, nebo ve státě vedeným lobbisty a mafiány?
?
ze me to ani neprekvapuje. Operatori jsou svin3. Neverim jim ani dobry den. Vzdy kdyz si u nich neco objednam, tak si to 2 dny doma procitam nez to podepisu, protoze to svet nevidel ...
Na mem hatelistu organizaci a firem jsou na 1. miste: svedkove Jehovovi, 2.operatori 3. financni poradci vsemozni podomni obchodnici s energiemi 4. Facebook 5.Google a vse s nim spojene
tester1
Souhlasím s TF.
king125kg
No to vás neľutujem!!! Ale aký ľud taký poslanci!!! Keď ste si tam zvolili predajné kurvy, ktoré kopú za fašistov, tak to máte!!! Vôbec mi vás nie je ľúto!!! Hlavne že máte strašiaka - Rusko!!!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze