Reklamy v mobilních hrách spotřebují až 75% energie z baterie

3

Moderní mobilní telefony jsou svým výpočetním a grafickým výkonem přímo předurčeny k hraní her. Proč jinak by se výrobci předháněli v tom, kdo nabídne lepší a výkonnější model. S výdrží baterie to jde ale od desíti k pěti a jsme rádi, když nám telefon vydrží od rána do večera. Napadlo by vás, že za to můžou také reklamy ve hrách?

Jeden z výzkumných týmů Purdue University ve spolupráci se společností Microsoft se věnoval tématu vlivu mobilní reklamy na výdrž mobilního telefonu. Vzniknul z toho 14-ti stránkový dokument, který byl následně publikován na stránkách Microsoftu. Co z něj vyplývá?

Výzkumný tým vytvořil aplikaci Eprof (zkratka z Energy Profiler), která na telefonech s operačním systémem Android dokáže přesně identifikovat místa v aplikaci, která jsou zodpovědná za nejvyšší spotřebu energie. Při testu v populární hře Angry Birds vyšlo najevo, že z celkové spotřeby energie je pouze 20 - 30 procent nutných k zobrazení a běhu hry, a zbylých 70 - 80 procent spotřebuje lokalizace telefonu (prostřednictvím GPS či mobilních a Wi-Fi sítí), stahování, zpracování a zobrazení mobilních reklamních bannerů. Testování probíhalo na 3G síti, kde je tento efekt nejvíce patrný.

Současné displeje a procesory jsou už relativně úsporné a nejvíce energie spotřebovává komunikace s mobilní sítí. Mnoho her, které jsou pro Android k dispozici zdarma, obsahuje tyto reklamní bannery, z nichž mají vývojáři provizi za každé kliknutí. Je to obdoba reklam, které můžete vidět všude na internetu. Uživatelé jsou sice rádi, že si tyto hry nemusí kupovat, ale právě kvůli těmto reklamám se pak diví, jak rychle dokáže taková hra "vycucnout" baterii.

Nexus One

Utilita Eprof, která dokáže přesně monitorovat spotřebu aplikací na úrovni jednotlivých tříd jazyka Java by měla být už brzy pro operační systém Android ke stažení zdarma pod Open Source licencí. Cílena bude primárně na vývojáře, kteří díky ní budou moci lépe optimalizovat své aplikace.

Komunikace se sítí znatelně zvedá spotřebu energie

Jistě si kladete jako já otázku, proč se na tomto výzkumu spolupodílel i Microsoft, a ne třeba Google. Dokument jsem si prostudoval a mimo Android vznikla i verze utility Eprof pro starší systém Windows Mobile 6.5, o verzi pro aktuální Windows Phone tam ale nepadlo ani slovo. Android i Windows Mobile jsou zcela otevřené systémy, kde není problém, aby jedna aplikace na pozadí mohla monitorovat všechny systémové služby ostatních aplikací. U Windows Phone kvůli uzavřenosti systému není nic takového na systémové úrovni možné, snad jen u odemčených vývojářských telefonů by něco podobného šlo realizovat.

Sony Ericsson pracuje na vývoji komunikátoru s Androidem

Jaké máte vy zkušenosti s hrami a aplikacemi zdarma, které zobrazují reklamní bannery? Pozorujete u nich vyšší spotřebu energie?

Zdroje: gsmarena.com, research.microsoft.com

Diskuze ke článku
Hadas
Já mám na práci Nokii E66 a na doma SE Xperia Mini Pro a pozoruju, že oproti Symbianu si Android a spuštěné aplikace dělají, co chtějí. Různé TaskKillery a další moc nezabírají. Vypnu data, snížím jas, vypnu BT, Wifi atd. a stejně se občas telefon přes noc vybije z 50% na 0%. O kontrole nad spuštěnými aplikacemi ani nemluvím. V tomhle má prostě Symbian ve spojení s JBakTaskmanem navrch...
Goodhoko
Docela velké překvapení! Já to na baterce nepozoroval, ale rozhodně jsem zpozoroval, že žerou výkon. Proto když hraju třeba Angry Birds, tak vypínám net, a hned je to lepší ;).
Vlado
Za noc pokles iba cca 3%. (prenosy off, BT off, wifi off) SE XPERIA neo V

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze