Be-on-road: levná a kvalitní česká navigace do mobilu (Android)

15

V dnešní recenzi jsme se zaměřili na offline navigační aplikaci Be-on-road od české společnosti Aponia Software, s.r.o. Je zajímavá v několika aspektech. Můžete ji používat například zdarma s mapami OpenStreetMap či naopak využívat kombinaci několika komerčních map. Co myslíte, byli jsme s ní spokojeni?

Be-on-road je česká navigační aplikace pro Android a iOS. Oproti konkurenci zaujme mimo jiné nižší cenou, možností kombinace více komerčních mapových podkladů, či možností ji používat zcela zdarma s nekomerčními licencemi OpenStreetMap. Dnes vám přinášíme recenzi nejnovější verze 3.7, kterou jsme samozřejmě otestovali i v reálném provozu.

Instalace: jednoduchá, stažení map ale chvíli trvá

Aplikaci nainstalujete klasicky z Google Play obchodu, její název je "GPS NAVIGACE BE-ON-ROAD". Po prvním spuštění si automaticky stáhne z internetu potřebná další data. Následně budete vyzváni k výběru jazyka aplikace a mluvčího (hlasová navigace). Pro češtinu je k dispozici ženský hlas Zuzana. Dalším krokem bude instalace mapových podkladů, komerční mapy se stáhnou na základě správně zadaného sériového čísla.

Mapy: možnost využití více mapových podkladů

Navigace Be-on-road je proti konkurenčním navigacím zajímavá tím, že umí zároveň používat několik mapových podkladů. V základní verzi, která je zdarma, můžete využívat mapové podklady OpenStreetMap, dále si můžete dokoupit podklady NAVTEQ (profesionální mapy s celosvětovým pokrytím, které používá například Nokia nebo Microsoft) a CEDA (profesionální mapy České a Slovenské Republiky). Výrobce nabízí možnost sedmidenního otestování aplikace s těmito komerčními mapami.

Licence na použití mapových podkladů je neomezená, v ceně máte jednu aktualizaci map ročně zdarma. Mapa ČR CEDA vyjde na 285 Kč, NAVTEQ na 495 Kč (včetně DPH).

Grafické zpracování: 3D nebo 2D

Grafické prostředí mapy je zpracováno velmi pěkně, standardně je použitý 3D pohled, můžete ho ale jednoduše ikonkou přímo z mapy přepnout na 2D. V 3D pohledu sledujete trasu z izometrického pohledu, máte tak lepší přehled o vašem okolí a "vidíte" dále. Součástí zobrazení jsou i 3D budovy kolem vás (pokud jsou pro danou oblast v mapových podkladech zadané), ty jsou průhledné, takže všechny komunikace bez problémů uvidíte. Pokud by vás rušily, jdou samozřejmě vypnout. Mimo 3D budov se na mapě zobrazují ještě návěsti a jízdní pruhy.

Během jízdy se na displeji kromě mapy zobrazuje ještě zbývající čas do cíle, maximální povolená rychlost, aktuální rychlost, počet zbývajících kilometrů, název ulice kde jste a šipka s počtem metrů (kilometrů), která indikuje další směr jízdy.

Pokud jedete večer či v noci, mapa se přepne do nočního pohledu, který není tak kontrastní a neoslňuje vás. Přepnutí můžete nechat buď na automatice (dle zadaných hodin) nebo si noční a denní pohled přepínat sami. Pro každý z těchto pohledů jde nastavit jiná úroveň podsvícení displeje.

Dopravní informace: přes internet, ale placené

Na rozdíl od klasických navigací s RDS-TMC máte možnost přijímat dopravní informace skrze mobilní internetové připojení. Dopravní informace zahrnují data o plynulosti dopravního provozu, nehodách, omezeních a další informace. Tyto dopravní informace fungují s mapami Navteq a CEDA, nefungují ale bohužel s bezplatnými mapami OpenStreetMap.

Zobrazení dopravních informací funguje tak, že se silnice přebarví dle plynulosti provozu (zelená je plynulý provoz, červená jsou kolony), pokud je někde nějaké dopravní omezení (nehoda, stavební práce atd.), je v konkrétním místě ikonka, po kliknutí na ní se dozvíte bližší podrobnosti. Dopravní informace se berou v potaz i při plánování trasy, kdy například na základě hustoty provozu vybere aplikace jinou silnici.

Dopravní informace nefungují automaticky, musíte si k nim pořídit licenci. Ta platí vždy rok, například pro Českou republiku stojí 245 Kč, celoevropská vyjde na 495 Kč.

Jak funguje navigace v praxi?

S přesností navigace jsem velmi spokojen. Používal jsem NAVTEQ a CEDA mapy, během testování jsem nesetkal s tím, že by mě navedly někam špatně. Když jsem je testoval na trasách, kudy pravidelně jezdím, vždy byla zvolena přesně ta trasa, co jsem chtěl. Z minulosti si pamatuji, že jiné mapové aplikace tvrdošíjně ignorovaly jeden konkrétní sjezd z komunikace, Be-on-road mě však na něj spolehlivě navedla. Pokud ale použijete bezplatné OpenStreetMap mapy, nemusí být dle komentářů uživatelů tak spolehlivé, jako mapy komerční, proto navigaci nezatracujte a vyzkoušejte ještě například sedmidenní licenci na CEDA nebo NAVTEQ.

Pokud jedete jinudy, než vám navigace spočítala, nebude se s vámi "hádat", posílat vás o 180 stupňů zpět do protisměru nebo vám sdělovat že přepočítává trasu, prostě jen pípne a během mžiku vás naviguje alternativní trasou.

Hlasová navigace (Zuzana) je dobře srozumitelná, informuje vás o odbočení v dostatečném předstihu, nestane se vám, že by vás vyzvala k odbočení později, než byste to stihli zvládnout. Dá se na ni spolehnout a bez problémů jet jen podle ní.

Pokud překročíte rychlost, upozorní vás na to aplikace zvukem píšťalky, jako byste byli někde na fotbalovém stadionu. Přiznám se, že napoprvé jsem se tohoto zvuku docela lekl, pak jsem si ale zvyknul. Standardně je nastavena nulová tolerance překročení rychlosti, takže se píšťalka bude ozývat i v případě, že pojedete například ve městě 51 km/h. Doporučuji v nastavení zvětšit toleranci, například na 10 %. Zvukové upozornění na překročení rychlosti jde samozřejmě vypnout, případně ponechat upozornění jen vizuální.

Navigace je skutečně offline, pokud nebudete používat stahování aktuálních dopravních informací, nepotřebuje žádné připojení k internetu. Lze ji tedy používat i na nějakém starším Android telefonu bez SIM karty, pokud ho chcete mít jako náhradu klasického navigačního přístroje.

Menu: jednoduchost především

Do hlavního menu se dostanete stiskem tlačítka "Menu", které je umístěno v pravém spodním rohu. Je tvořeno šesti dlaždicemi a navrženo tak, aby se dalo jednoduše ovládat prstem i za jízdy (i když byste se tohoto měli vyvarovat). Všechny texty a popisky v menu jsou vykresleny velkým písmem s co nejstručnějšími popiskami.

Nahrazena je i standardní systémová klávesnice, ta aplikační má větší tlačítka a je jednodušší, neobsahuje žádné extra funkce navíc. Škoda ale, že nepodporuje zadávání textu hlasem, zrovna v tomto typu aplikace by se to hodilo více, než kde jinde.

Položky v menu jsou následující:

Destinace

Zde se zadává místo, kam chcete být navigováni. Lze zadat buď celou adresu, vybrat místo z historie, zadat GPS souřadnice či využít online hledání (to se hodí když znáte například jen část adresy).

POI

Points of Interests čili Body zájmu. Můžete si vyhledat prakticky cokoli z obsáhlé databáze, jejíž hlavní složka čítá položky Administrativa, Doprava, Kultura, Služby, Veřejné služby a Volný čas. Body zájmu lze vyhledat poblíž zadané adresy či ve vašem okolí.

Volby

Zde je schováno nastavení celé aplikace. Dělí se na nastavení trasy, mapy, vzhledu, systému, upozornění, poslední položkou je přístup k nákupům a stažení, kde lze aktivovat a stáhnout mapy, hlasy, lokalizace a skiny.

Domov

Rychlá volba pro navigaci domů.

Práce

Rychlá volba pro navigaci do práce.

Služby

Mimo navigace umí Be-on-road zobrazit informace o počasí, kurzu měny a dopravních informacích (podél trasy nebo dle regionu). Zajímavou funkcí je "Messenger", skrze kterou můžete s dalšími uživateli aplikace komunikovat formou krátkých textových zpráv.

Aplikaci jsem testoval na telefonu Samsung Galaxy S II.

Stáhnout Be-on-road z Google Play

iOS: v nejbližší době

Nová verze (3.7) navigace Be-on-road se objeví samozřejmě i na iOS. Podle informací, které jsme měli od Aponia Software začátkem prosince, se měla tato nová iOS verze objevit v App Store před koncem minulého roku, leč k tomuto zatím nedošlo. Jakmile se tak stane, budeme vás informovat a porovnáme tuto verzi s verzí pro Android.

Závěr

S českou mobilní navigační aplikací Be-on-road jsem byl během testování velmi spokojený. Vychází vstříc českým uživatelům a s komerčními mapami ČR, které vás vyjdou na pár stokorun, máte v mobilu offline mapové podklady celé České republiky, pokud jezdíte i do zahraničí, můžete si dokoupit samozřejmě i mapy další. Nechcete-li do aplikace investovat ani korunu, můžete ji používat s mapami OpenStreetMap zdarma.

Navigování bylo přesné, nestalo se mi, že by mě aplikace navedla někam, kam by neměla. Použití aplikace je intuitivní, není problém ji ovládat jedním prstem ani během řízení, ovládací prvky jsou dostatečně velké.

Be-on-road je skvělou alternativou k ostatním "značkovým" navigačním aplikacím, kde vítězí hlavně svou nižší cenou, za kterou ale myslím odvede stejně kvalitní práci.

Hodnocení 9/10

Klady
  • Jednou ročně aktualizace map zdarma
  • Možnost zobrazení dopravních informací
  • Možnost používání zdarma s OpenStreetMap podklady
  • Spolehlivá offline navigace s komerčními mapami
Zápory
  • Dopravní informace jsou placené
Diskuze ke článku
Lukas
Jak je to s placenými useký a dálnicemi? je možné vypnout? a je možné nastavit typ trasy? nejrychlejší, nejkratší atd. dik
JiRa
2 Lukas: Ve verzi 3.7: Menu/Volby/Trasa/Nastavení trasy - možnost nastavení Typ trasy na Rychlá/Krátká a nastavení Zpoplatněné silnice Ano/Ne a Dálnice Ano/Ne
allij
výborná recenze. Používám placenou verzi na Galaxy S I9000. Rychlá fixace satelitů, příjemný hlasový výstup, přesnost. Předplacené dopravní info skvěle doplnuje komfort navigovani.
marián
toto je najlepšia navi! Má podporu i glonass! Je veľmi presná a rýchla ja som max spokojný a inú by som už nechcel používam už 2 rokov a úplne bez chyby.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze