Český telekomunikační úřad hodlá podle operátora Telefónica O2 zavádět celou řadu diskriminačních a protiprávních opatření. Odůvodněním má být posílení konkurenčního prostředí na českém trhu telekomunikací. K nezákonným opatřením ale údajně úřad neposkytl jakékoliv zdůvodnění, neprovedl předchozí analýzu relevantního trhu a nepodrobil nově vyhlášená pravidla aukce testu proporcionality. Podobný přístup vedl například v Maďarsku ke zpětnému zrušení výsledků obdobné aukce, neboť Nejvyšší soud dospěl k závěru, že vyhrazení spektra pro nový subjekt bylo protiprávní. Spektrum v nejlukrativnějším pásmu 800 MHz není exkluzivně vyhrazeno ani v sousedním Slovensku.
Orgány veřejné moci totiž mají povinnost řádně zdůvodnit a doložit, že přijatá omezující či diskriminující opatření sledují legitimní cíl, jsou způsobilá k jeho dosažení, nepřekračují meze toho, co je nezbytné k dosažení daného cíle a že zároveň neexistují méně omezující alternativy. To ale regulátor neučinil, dodává Telefónica.
Nepřehlédněte: Do aukce kmitočtů podalo přihlášku 5 zájemců, PPF mezi nimi není
Aukce se může protáhnout i na několik let
tVzhledem k tomu, že regulátor telekomunikačního trhu dle názoru Telefónicy nepřihlédl před samotným spuštěním aukce k aktuálnímu vývoji na trhu mobilních komunikací a ignoroval závažné výhrady společnosti Telefónica, obrátil se operátor na příslušný soud. To může celý průběh aukce výrazně zkomplikovat. Hrozí totiž, že soud vydá předběžné opatření, kterým aukci pozastaví, případně následně prohlásí některé podmínky za nezákonné. V případě, že některá ze stran následně využije opravné prostředky, může se aukce a vyhlášení jejího výsledku protáhnout až na několik let.
V souvislosti s vyhlášenými pravidly aukce se společnost Telefónica Czech Republic ohrazuje zejména proti:
- Nepovolené státní podpoře v podobě vyhrazení bloků spektra novému uchazeči o vstup na český telekomunikační trh
- Český telekomunikační úřad navíc nepodrobil pravidlo vyhrazení části spektra testu proporcionality, což mu ukládá zákon, pokud stanovuje diskriminační a omezující opatření
- Předchozí vývoj aukce prokázal, že jakékoliv preferenční opatření není k vytvoření výhodnějších podmínek pro vstup nového operátora nezbytné, neboť na českém trhu existuje minimálně jeden subjekt, který je bez státní podpory schopen vstoupit na trh jako plnohodnotný konkurent stávajících operátorů
- Nepřípustnému zásahu do práv stávajících operátorů uložením závazku národního roamingu ve prospěch nového žadatele o přidělení frekvencí
- Povinnost národního roamingu je jedním z nejsilnějších nástrojů ex ante regulace. Uložení podobné povinnosti musí předcházet provedení podrobné analýzy relevantního trhu a určení subjektu s významnou tržní silou. Ty však nebyly ze strany ČTÚ dokončeny. Přesto ČTÚ ukládá národní roaming všem stávajícím operátorům zajímajícím se o účast ve výběrovém řízení
- ČTÚ překročil pravomoci vymezené Zákonem o elektronických komunikacích. Mimo jakákoli zákonná pravidla se pokouší měnit existující pravomocné frekvenční příděly, opět jednostranně ve prospěch jiného soukromého subjektu. Zmíněné podmínky se mohou vztahovat výhradně ke kmitočtům, které jsou předmětem výběrového řízení
- Diskriminačnímu narušení hospodářské soutěže uložením závazku velkoobchodní nabídky
- Povinnost převzetí závazku velkoobchodní nabídky musí dle Zákona o elektronické komunikaci předcházet provedení podrobné analýzy podmínek konkurence na relevantním trhu a určení subjektu s významnou tržní silou. Tyto však nebyly ze strany ČTÚ dokončeny. Přesto úřad do Pravidel bez jakéhokoli odůvodnění zařadil tuto povinnost, navíc po dobu 12 let ode dne přidělení rádiových kmitočtů na výzvu zájemce.
- Podmínka je o to neobhajitelnější, když na trhu mobilních služeb v současné době dochází k mimořádnému rozvoji služeb tzv. virtuálních mobilních operátorů, kteří své služby nabízejí za využití frekvencí stávajících operátorů, aniž ČTÚ učinil jakýkoli vrchnostenský zásah.
Zdroj: TZ Telefonica