„Rok 2014 byl rozhodně impozantním rokem pro čínské značky, protože získaly větší podíl na světovém trhu,“ řekla Avril Wu, globální analytička smartphonů společnosti TrendForce, která statistiku zveřejnila. Wu nicméně podotkla, že i tak jsou souhrnné dodávky řady čínských značek stále nižší než kombinované dodávky Samsungu a druhého nejlepšího Applu. Jejich společné dodávky byly 518 milionů kusů. „To ukazuje, že silná konkurence mezi značkami poměrně těžce zmenšila jejich ziskové marže,“ dodala.
To však příliš neplatí u Applu, který si vysoké ceny, marže i prodeje i nadále drží. Na mnoha trzích však ztrácí tržní podíl, protože roste pomaleji, než trh.Také Samsung postupně ztrácí tržní podíl, v roce 2014 meziročně ztratil 4,5 procentního bodu a podle předpovědi TrendForce by měl letos ztratit dalších 1,4 procentních bodů. Na druhém místě je pevně usazený Apple, který ztratil 0,2 procentního bodu a letos by měl ztratit stejně. Na třetím místě se udrželo Lenovo, ale jen díky akvizici Motoroly, která mu přidala tříprocentní podíl na trhu k jeho vlastnímu. O čtvrté a páté místo soupeří agresivní Huawei a LG. Oba výrobci oproti minulému roku posílili a letos by tomu mělo být stejně. Odsunuli tak Xioami, které i přes vysoké domácí prodeje skončilo dle analytiků šesté. Postupně ztrácí také Sony a z žebříčku už zcela zmizela Nokia, nyní Microsoft. Finskou divizi, která je nyní v rukách amerického giganta přeskočilo například i TCL, který v Česku prodává své telefony pod značkou Alcatel OneTouch. Velmi malý prodej na trhu má i BlackBerry (RIM), které se rovněž do tabulky ani nedostalo a postupně z trhu ustupuje.
Pořadí | Společnost 2013 | Podíl na trhu | Společnost 2014 | Podíl na trhu | Společnost 2015 | Podíl na trhu (výhled) |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Samsung | 32,5% | Samsung | 28,0% | Samsung | 26,6% |
2. | Apple | 16,6% | Apple | 16,4% | Apple | 16,4% |
3. | Lenovo | 4,9% | Lenovo+Motorola | 7,9% | Lenovo | 7,4% |
4. | Huawei | 4,4% | LG | 6,0% | Huawei | 6,6% |
5. | LG | 4,3% | Huawei | 5,9% | Xiaomi | 6,5% |
6. | Sony | 4,1% | Xiaomi | 5,2% | LG | 6,1% |
7. | Coolpad | 3,6% | Coolpad | 4,2% | TCL | 4,1% |
8. | ZTE | 3,2% | Sony | 3,9% | Coolpad | 4,0% |
9. | Nokia | 3,0% | ZTE | 3,1% | ZTE | 3,4% |
10. | RIM | 2,5% | TCL | 2,7% | Sony | 3,1% |
Ostatní | 20,9% | Ostatní | 16,7% | Ostatní | 15,8% | |
Celkové dodávky (miliony) | 927,2 | 1 166,9 | 1 290,3 |
Pro letošní rok TrendForce predikuje celkové dodávky 1 290,3 milionů smartphonů. V projekci podílů na trhu v roce 2015 zůstávají první tři místa stejná jako loni, ale čtvrté LG by měly přeskočit Huawei a Xiaomi a přiblížit se Lenovu.
Zdroje: press.trendforce.com, cnet.com, gsmarena.com
Za 1., slabý marketing a komunikácia
Za 2., Japonci majú najdrahší vývoj, najvyššie mzdy v regióne. Čiže "nemôžu" respektíve do budúcna nebudú konkurencie schopný, voči Číne už vôbec ne.
Nakoniec aj ostatní sa Globálne stiahli a zostali len na japonskom trhu. A veru nemám pocit, že robia slabé smarty. Naopak niekedy mi je až ľúto, že sa nepredávajú v EÚ.
Sharp, Fujitsu, Toshiba, Koycera, Panasonic.. A možno tam skončí aj Sony.
Za 3., slabé portfólio roku 2014. Xperie M, L, SP, Ultra bez adekvátnej náhrady.
Čo sa týka dizajnu. Ťažko to komentovať. Ak je niečo nadčasové nie je dôvod to meniť. "Samsung S3" dizajn bol aplikovaný snáď na stovku modelov, ľudí to prestalo baviť. O nadcasovosti nemôže byť reč. Teraz sa Samsung hľadá, možno zaberie kovový "S2 dizajn". Ale mne je výzor u zadele. Dôležitejšia je odladenosť systému a tu Sony jednoznačne vede.