80 Days
recenze

80 Days

Po stopách Julese Verna
5

Cesta kolem světa za 80 dní je známý dobrodružný román Julese Verna, který posloužil jako základ pro novou hru s názvem 80 Days. V té se s dvojicí oblíbených hrdinů vydáte objet svět v rekordním čase. Tentokrát je ale vše ve vašich rukou a jen vy rozhodujete o tom, kudy se vydáte. A čeká na vás nejedno dobrodružství.

Dnes vás musím dopředu varovat. 80 Days od inkle není klasickou hrou tak, jak byste si hru asi představovali vy. Je to vlastně gamebook. Jejich předchozí hru – Sorcery! – jsme si zde recenzovali, takže možná víte, co od takového gamebooku čekat. Minule však šlo o věrnou adaptaci existující herní knihy, tentokrát se vývojáři jali vyprávět příběh vlastní. Tedy téměř. Jako základ jim totiž slouží klasický román od Julese Verna Cesta kolem světa za 80 dní.

80 Days – videorecenze

Víc než kniha

Knihu z roku 1873 asi znáte. Možná jste ji nečetli, ale třeba jste viděli film. Pokud ani to ne, tak jste o tomto příběhu jistě slyšeli ve škole. Stále se jedná o perfektní čtení, které vám musím doporučit. Pro současnou generaci by ale mohlo být zajímavější volné zpracování, které připravilo inkle. To má v podstatě stejný začátek: anglický džentleman (znuděný a bohatý) Phileas Fogg se s přáteli vsadí o celé jmění, že zvládne objet svět za pouhých 80 dní.

Sám by to samozřejmě nikdy nezvládl, takže se s ním na cestu vydá jeho sluha Passepartout (Francouz, v češtině překládán jako Proklouz). Paradoxně hra dělá ze sluhy důležitější postavu, protože se ho ujme hráč a o Fogga se vlastně musí starat. Je tak na něm, aby sbalil věci, připravil vše na cestu a hlavně stihl vlak, který vezme dva cestovatele do Paříže, odkud budou plánovat další cestu. A zde se hra vydává na vlastní kolej.

Cesta

Sorcery! byla krásná hra, ve které jste sledovali poměrně lineární příběh. Mohli jste ho ovlivnit, ale vždy jste se za chvíli vrátili na jednu cestu. 80 Days jde v tomto ohledu mnohem dál. Na jednom bodě začnete a sejdete se až v cíli. Tím je samozřejmě Londýn, pokud možno za 80 dní. Veškeré cestování je už na vás. Rozdíl mezi Foggem a jeho sluhou je především v tom, že Fogg řeší cíl cesty, zatímco Proklouz se umí cestou bavit. Jeho cílem není jen dorazit do cíle, ale prozkoumávat svět, poznávat nové lidi a zažívat dobrodružství.

Fogg na to nakonec přišel. Je otázkou, zda na to přijdete i vy. Hra vám dává na výběr. Můžete ji hrát jakkoliv. A to znamená, že je opakovatelná a přitom můžete zažít úplně jiné dobrodružství. Jednou se třeba můžete zaměřit na cíl a opravdu dojet včas. Jindy se můžete rozhodnout ignorovat čas a místo toho prozkoumávat zajímavá místa. Na hře je překvapivá právě ta ohromná spousta příběhů. Můžete se vmotat do davu a poslouchat, nebo se vmísit do konverzace na tržišti, najít si přátele nebo hrát hazardní hry.

Koule na noze

Během toho všeho se ale musíte starat o pana Fogga. Musíte dbát na to, aby ho cesta příliš nezmohla a řešit problémy, které on způsobí, ale už je sám nevyřeší. Herních prvků zde není příliš, ale jsou propracované. Hlavně musíte sledovat čas. Doprava žije vlastním životem a je na vás, abyste vše stihli. Když vám ujede vlak, tak si přinejlepším den počkáte. Musíte mít také dost peněz. Ty se dají vybrat v bance, ale to trvá dlouho.

80 Days

Rychle peníze získáte tak, že v jednom městě něco nakoupíte a jinde to prodáte. Předměty jsou také vlastní minihrou. Musíte je naskládat do zavazadel tak, aby se vešly a celkově jste se sbalili na co nejmenší počet kufrů. Za každý navíc totiž platíte a to je během přepravy znát. Problém je, že vám toho hra na začátku příliš nevysvětlí a na vše si budete muset tak nějak přijít sami. Až časem tak zjistíte všechny možnosti hry a dojde vám, že jste něco řešili neprakticky a podobně. Herní prostředí také není úplně nepřehlednější.

Závěr

Ač je hra vlastně velmi statická, tak grafika vypadá úchvatně. Na pozadí se střídají barevné přechody, to doprovází mapka s cestou a ilustrace dopravních prostředků nebo měst. Je toho vlastně velmi málo, ale výsledek vypadá skvěle. To dokresluje příjemný zvukový doprovod, který by ale mohl být výraznější. Opět si ale neodpustím poznámku, že kdyby byl celý příběh dabovaný, tak mu propadnu ještě víc. Na závěr se hodí říci, že má hra sice méně herních prvků než Sorcery! a je poměrně obtížné se do ní na začátku dostat, ale ve výsledku zjistíte, že celý svět nabízí moře obsahu k objevování. A pokud máte v sobě dobrodružného ducha, tak se nevydáte jen na jednu cestu. Možná nakonec i vy zjistíte, že cílem je vlastně cesta.

Sorcery! se nakonec objevilo pro Android, takže předpokládám, že tato hra se tam časem dostane taktéž. Pozor si také dejte na angličtinu, která v této hře není úplně jednoduchá.

Stáhnout 80 Days

Google Play App Store

Hodnocení
90%
Klady
  • vyprávění
  • volná cesta
  • události
  • vizuální styl
  • znovuhratelnost
Zápory
  • začátek bez vysvětlení
  • bez dabingu
Diskuze ke článku
Petr
Tak tohle mě nezaujalo, tuny textů a jakási podivná strategie...
Lubomír Sopůšek
Lubomír Sopůšek
"Knihu z roku 1873 asi znáte. Možná jste ji nečetli, ale třeba jste viděli film. Pokud ani to ne, tak jste o tomto příběhu jistě slyšeli ve škole." Do které školy pan redaktor chodil? U nás se podobní autoři nijak hlouběji neprobírali, jen okrajově, zato se probírali tisíc let mrtvé "nuly"... :( Pak se kantoři diví, že literatura nikoho nebaví...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze