Sorcery!

Sorcery!

Fantasy podle vašich představ

Sorcery! je populární gamebook ze série Fighting Fantasy. Vy si ho však nyní můžete zahrát v ještě lepší podobě na svém telefonu nebo tabletu. Stanete se hrdinou dobrodružství, které má ukončit tyranii černokněžníka a opět uzdravit zem. Celkem na vás čekají čtyři části, přičemž druhá z nich právě vyšla.

V minulé recenzi jsme si ukazovali, že se na dotykových zařízeních dobře ovládají deskové hry. A za tím si stále stojím. Dnes se ale posuneme trochu někam jinam. Co takhle knihy? Staromilci asi ohrnou nos, ale moderní uživatel ví, že dobrá kniha nemusí být vytištěná jen na papíře. Digitální podoba může přinášet spoustu výhod. Jednak to samozřejmě může být vyhledávání, snadné aktualizace nebo interaktivní obsah (videa, odkazy, galerie fotek a podobně), ale pro nás hráče to jsou především gamebooky. To znamená interaktivní knihy, kde na příběh máme značný vliv. A některé se skoro dají označit za hru.

Sorcery! – videorecenze

Herní kniha

Sorcery! je čtyřdílný příběh Steva Jacksona z roku 1983 a řadí se do série gamebooků Fighting Fantasy, které bych přirovnal k Dračímu Doupěti, akorát pro jednoho čtenáře. Smyslem je, že vy jste hrdinou a máte možnost se rozhodovat. Vývojářské studio inkle tuto čtyřdílnou sérii „herních knih“ vzalo a přetavilo do interaktivní aplikace, kterou si nyní můžete koupit. Alespoň její první a druhou část. Ostatní jsou teprve v přípravě.

Hra má tu výhodu, že staví na něčem, co je ověřeno a prostě funguje. Ze své předlohy bere jak texty, tak některé ilustrace. Už uvedení do děje slibuje slušnou fantasy zábavu. Ve Starém světě nic není, jak má být. Mocný artefakt zvaný Koruna králů byl ukraden černokněžníkem, který se chystá převzít vládu nad královstvím a napadnout ostatní země. S tímto artefaktem bude nepřemožitelný. V tu chvíli do příběhu vstupujete vy a vydáváte se na cestu s minimální šancí na úspěch. Vydáváte se na cestu za odvrácením katastrofy.

RPG

Příběh se odvíjí na útržcích, které sestávají z menšího či většího odstavce. Ten popíše situaci a vypadá stejně jak odstavec v kdejaké knize. Rozdíl je v tom, že si můžete vybrat, jak zareagujete. To je prvek dobře známý z RPG her. Některá rozhodnutí budou pro další postup zásadní. A i když nebudou, tak hra to podává tak, že z nich máte alespoň takový pocit. S hrdinou se pohybujete po mapě a často si můžete vybrat, kterou cestou se vydáte. Úplně se zatoulat nemůžete, protože se po chvíli stejně vrátíte na cestu, ale jistá míra rozhodování tu je.

Tento systém vyprávění je doplněn o více herní prvky. Tím mám na mysli souboje nebo třeba kouzlení. Souboje jsou založeny na číslech, ale nejde o nějakou náhodu. Podle textu se snažíte předvídat protivníkův tah. Máte totiž omezenou sílu útoku a jakmile ji vyčerpáte hodně, tak další kolo vám zůstane méně energie. Klíčem je přitom protivníkův útok převýšit. Pokud ale zvolíte zbytečně moc, tak se další kolo dostanete do nevýhody. Kromě toho můžete také čarovat. Tento systém byl rovněž zachován z knihy a osobně mi příliš nesedl. Klíčem je totiž pamatování si všech kouzel a jejich používání ve vhodnou chvíli. To jsem na začátku nevěděl a propálil jsem takto několik šancí, protože jsem si kombinaci písmen samozřejmě nepamatoval. Vždy se můžete vrátit zpět v čase, což bych ale jako hráč nepoužíval.

Hrdina

Během hraní samozřejmě nechybí ani možnost stylizace. Však to znáte. Každý fantasy hrdina má nějaké hodnoty. Je to neporazitelný válečník, ale zároveň filosof a snaží se vždy konat dobro. Jindy zase předstírá krutost, ale v hloubi duše je to citlivka. I vy se budete moci stylizovat, což je vítaným krokem. Trochu mě mrzí, že se nejedná o herní audioknihu. Byl bych radši, kdyby mi příběh někdo předčítal. To se ale dá pochopit i tak, že když jste v hlavní roli vy, tak proč by to měl číst někdo jiný? V prvním dobrodružství se vydáte skrz bránu za svým úkolem a projedete nepřívětivou krajinou až k branám města Kharé. Tam ovšem hra končí.

Sorcery!

Druhý díl začíná před městem a celý se odehrává v jeho ulicích. Jak sami poznáte, město je ohromnou klecí, která drží zavřené obyvatele uvnitř a okolní poutníky venku. Vy do ní ovšem proniknete. Rozhodně nečekejte žádný pokles kvality. Druhá část je stejně kvalitní jako první. Problém je, že jsou obě kapitoly docela krátké. Cenovka 100 Kč by tak byla v pořádku, kdybychom za ně dostali alespoň obě kapitoly. Takto zaplatíte plnou částku za každé pokračování znovu. Dohromady tedy 4×. Na knihu to moc není, ale mezi ostatními hrami v obchodě už značně vyčnívá.

Pokud jste nadšenými čtenáři a rádi berete věci do svých rukou, tak by vás vyprávění Sorcery! mohlo zaujmout. Příběh sám je velmi dobrý, ale hnacím motorem jsou tu vaše volby. Jakými kroky se dáte a jakým hrdinou budete? Určitě ale zamrzí krátkost a vysoká cena. Zároveň je také zábavnější být válečníkem než kouzelníkem, ale to zas tolik nevadí. Vyzkoušet můžete obojí. Nejlepší bude ovšem Sorcery! jako celek. Takže si možná počkejte, až budou i zbývající dvě knihy.

P. S. Hra je v angličtině.

Stáhnout Sorcery!

Stáhnout Sorcery! 2