Tuzemský mobilní trh je poměrně rozmanitý. Zákazníci se nebojí experimentovat, proto se u nás daří i méně zavedeným značkám. Přesto zde však funguje jistá náklonnost ke značkám, které zákazníci již dlouhá léta důvěrně znají a u kterých předpokládají, že za své peníze dostanou co možná nejvíce. U některých výrobců lze vysledovat rostoucí tendenci v počtu prodaných zařízení, někteří z výrobců naopak meziročně ztrácí.
Doplníme, že statistiky se týkají prodejů jak smartphonů, tak také obyčejných mobilních telefonů dohromady a údaje pochází od společnosti GFK. Statistiky jsou tedy zpracovávány na základě dodávek a prodejů distributorů a jednotlivých prodejců, a jsou tedy možné určité odchylky od skutečného stavu. Pro celkovou představu ale statistiky poslouží velmi dobře.
Nejprodávanější značky v České republice
Hned na začátek se podíváme na nejprodávanější značky mobilních telefonů v České republice. Dostupná data existují z roku 2014 i 2015 (vždy za první čtvrtletí každého roku), proto si můžeme obě hodnoty v následující tabulce porovnat. Nepřekvapí prvenství Samsungu, který se drží na prvním místě v počtu prodaných zařízení v loňském i letošním roce.
Q1 2014 | Q1 2015 | |
---|---|---|
1. místo | Samsung | Samsung |
2. místo | Microsoft + Nokia | Microsoft + Nokia |
3. místo | Sony | Apple |
4. místo | HTC | Huawei + Honor |
5. místo | Apple | Sony |
6. místo | Alcatel OneTouch | Lenovo |
7. místo | Aligator | Ostatní |
8. místo | Huawei + Honor | LG |
Pokud se podíváme na tabulku z celkového hlediska, nepřekvapí již zmíněné prvenství značky Samsung, na druhém místě se pak nachází Microsoft, který prodává jak chytré telefony Lumia, tak ještě jednoduché hloupé telefony pod značkou Nokia. Třetí místo patřilo v roce 2014 Sony, v letošním roce se však na tuto příčku dostal Apple, a to překvapivě i přes vysokou prodejní cenu. Zde je nutno opět připomenout, že zatímco u Samsungu a Microsoftu promlouvají do statistik jak hloupé, tak chytré telefony, iPhony jsou jen chytré. Na čtvrté příčce vystřídal rostoucí Huawei pomalu klesající HTC, které se letos dokonce do první osmičky ani nedostalo.
Na šestou příčku se v roce 2014 vyšplhala značka Alcatel OneTouch, nově ji však nahradilo Lenovo, kterému se v České republice začalo velmi dařit. Vcelku zajímavé je, že oblíbené LG se dostalo v rámci prodejů až na osmé místo, v roce 2014 mezi první osmičkou nefiguruje vůbec. Do první desítky by se v roce 2014 LG však dostalo.
Počet prodaných kusů
Jak si můžete sami povšimnout, tak Samsung dominuje s více než 200 000 prodanými kusy, Microsoft prodává o více než polovinu zařízení méně, což je už znatelný rozdíl. Hodí se také dodat, že ještě minulý rok měla Nokia ve stejném období o 10 000 prodaných kusů více, zatímco Samsung si k letošku polepšil zhruba o 1 000 prodaných zařízení. Samozřejmě ale nesmíme zapomenout ani na rozložení prodejů obou značek.
Mobilní divize Nokie je sice už pod křídly Microsoftu, i v prvním čtvrtletí roku 2015 však prodaná zařízení nesla v drtivé většině finské logo, respektive se doprodávaly již vyrobené modely a zejména se prodávají klasické Nokie bez otevřeného operačního systému. Co se týče Microsoftu, ten měl v prvním čtvrtletí roku 2015 pouze 12% zastoupení, což je opravdu velmi málo. Z celkových prodejů to tedy dělá 11 237 prodaných kusů pro Microsoft a 81 737 kusů zařízení pod značkou Nokia.
Velmi podobná situace panuje u značky Huawei a dceřiné společnosti Honor. V tomto případě se v roce 2014 prodalo jen nepatrné množství zařízení Honor, v roce 2015 se však situace zlepšila a smartphonů se prodalo více než 15 % z celkového počtu prodaných kusů Huawei a Honor dohromady. V řeči čísel to v roce 2015 znamená 24 596 prodaných kusů značky Huawei a jen 4 504 prodaných kusů značky Honor. To je poměrně překvapivé, protože Honor se na českém trhu poměrně dobře etabloval díky velmi dobrému poměru ceny a výbavy a zaujmul zejména mladší zákazníky v nižším segmentu.
Závěrečné zhodnocení
Co lze vyčíst z dnešního spíše statistického článku? Především to, že zákazníky stále žene kupředu zajímavý poměr ceny a výkonu, čímž se smartphony značky Samsung (alespoň v nižší střední třídě) všeobecně prezentují. Do jaké míry se jedná o fakt a do jaké o marketingový tah samozřejmě není jasné, na druhou stranu jde vidět, že naprosto neznámé značky se u nás nemají moc šanci uchytit, respektive nedosahují na přední příčky v prodejnosti.
Povedlo se to snad jen společnosti Huawei, která s modelovou řadou Honor postupně sklízí u zákazníků úspěch. Zajímavý je také pohled na situaci ohledně Microsoftu, respektive Nokie. Jde vidět, že zde zákazníci stále stojí o tuto legendární značku. Zajímavý je také pohled na zařízení značky Apple – za jeden rok si na našem trhu Apple polepšil hned o 2 pozice, aktuálně obsazuje 3. místo co se prodejů týče, přitom se rozhodně nejedná o levná zařízení, spíše naopak. Jde tedy vidět, že kromě ceny tuzemské zákazníky láká také prestiž a do určité míry se nechají ovlivnit výrazným marketingem, jako v případě Samsungu.
Zdroje: GFK
Každý je individuálny a každý má iné nároky a požiadavky tak nechápem prečo sa niektorý jedinci vkuse navážajú do ľudí ktorý nepoužívajú iný OS. Ja som rád že je tu viac OS aspoň je z čoho vyberať... Ak Vás trápi fakt len to že niekto používa iný OS ako Vy tak to je radosť žiť takými triviálnymi vecami sa môže zaoberať fakt len niekto kto má absolútne bezstarostný život alebo je to úchyl ktorý sa potrebuje ukájať na hádkach v diskusii na webe venujúcom sa mobilom.
Kašlite na to a radšej si bežte zašportovať alebo čo fakt Vám to do života nič nedá keď budete hatovať ľudí pre ich mobilný OS.