Všichni nadnárodní operátoři působící v Evropě bojují s její roztříštěností. Telekomunikační odvětví se, na rozdíl například od automobilového, vyvíjelo v každé zemi zvlášť. Každá země má odlišné regulatorní podmínky a podnikatelské prostředí, různou úroveň vybudování infrastruktury a její základy a mnoho dalších odlišností.
I když tedy například Deutsche Telekom působí v mnoha evropských zemích, nabídka i technické provedení služeb se mezi nimi značně liší a sjednocování je zdlouhavý proces. To vše má dopad i na konkurenceschopnost Evropy jako celku, která, na rozdíl od Číny nebo USA, musí překonávat svou rozmanitost a odlišnosti mezi jednotlivými zeměmi.
Deutsche Telekom už dlouho pracuje na projektu, který by měl postupně vyústit v jednotnou panevropskou síť pod značkou T-Mobile. Cílem je zužitkovat to, co v určité země skupiny funguje nejlépe a dané řešení uvést i v dalších zemích. Tím je možné výrazně ušetřit náklady, které je možné investovat například do rozvoje infrastruktury, a umožnit zároveň zajímavým a prověřeným řešením proniknout na další trhy. Příkladem může být IP televize, kterou mají nejlépe zpracovanou v Maďarsku a dané řešení může využít celá skupina. Tímto směrem se ubírají i další velcí operátoři.
Propojená síť začíná i na Slovensku
Deutsche Telekom oznámil na MWC první konkrétní krok směrem k panevropské síti. Propojuje první tři země společným produktem. Konkrétně pro Slovensko, Maďarsko a Chorvatsko spouští jednotný produkt k využití v business sektoru – Cloud VPN s velice snadnou instalací. Produkty pro koncové zákazníky z řad fyzických osob dorazí v průběhu tohoto roku.
Jednotlivé země si z již vyvinutých řešení budou moci vybrat stavebnicovým systémem produkty, které chtějí na lokálním trhu použít a nebudou je muset vyvíjet znovu. To ale neznamená, že by se integroval marketing nebo ceny, vše zůstane nadále pod kontrolou lokálních poboček vzhledem ke specifickým vlastnostem každého jednotlivého trhu. Propojování sítí bude dále pokračovat i v oblasti budoucích standardů, zejména 5G konektivity, která by měla být podle vyjádření Huawei spuštěna v pilotním provozu do roku 2020.
A že náš trh je hodně specifický! Takže teď to bude ještě více do očí bijící, jednotné služby vyvíjené a provozované globálně a prodávané na každém trhu za úplně jiné ceny.