Za výchozí vyhledávání v iOS zaplatil Google loni miliardu dolarů

1

Mohlo by se zdát, že Apple a Google jsou na poli mobilních telefonů pouze velcí rivalové. Není to ale pravda, jsou zároveň i dlouholetí partneři co se týče vyhledávání a map v operačním systému iOS. Google platí nyní ročně Applu nemalou částku, aby byl výchozím vyhledávačem v Safari. Bude to tak i v budoucnu?

Známý server Bussines Insider zveřejnil před několika dny zajímavou informaci, která se týká "spolupráce" mezi Googlem a Apple. Týká se výchozího vyhledávání v mobilním prohlížeči Safari. Podle údajů analytika Bena Schachtera Google za to, aby mohl být výchozím vyhledávačem, zaplatil v roce 2011 společnosti Apple zhruba miliardu dolarů.

Předpokládá se, že zisk z reklam, který Google generuje ročně díky iPhone a iPad uživatelům, činí zhruba 1,3 miliardy dolarů. Z toho zaplatí Google miliardu Applu, čistý zisk je pro Google přibližně 335 miliónů dolarů.

Safari pro iPhone

Proč se tato informace objevila zrovna nyní? Souvisí to nepřímo s aplikací iPhoto, který byla představená nedávno společně s novým iPadem. Apple v ní totiž nepoužívá pro zobrazení místa, kde byla fotografie pořízena, mapy od Google, ale používá nově mapy OpenStreetMap. V jiných iOS aplikacích (například Mapy, Find My iPhone, Find My Friends), stejně tak ve verzi iPhoto pro Mac, Google zatím používá mapy od Google. Stačí ale jedna nová aktualizace iOS a může to být všechno jinak. A je možné, že Apple nezůstane jen u map, může si i pro vyhledávání v iOS zvolit jiného výchozího partnera.

Projekt OpenStreetMap

Částka, kterou Google nepřímo na vydělá na vyhledávání v iOS činí zhruba 1% jeho celkového čistého příjmu, pro Google by to tedy žádná velká ztráta nebyla. Nezapomínejme však na to, že mobilní odvětví roste obrovským tempem, obliba chytrých telefonů a tabletů stoupá přímo raketově. Podle některých analýz v následujících pěti letech překoná počet vyhledávacích dotazů z telefonů a tabletů osobní počítače, a to by pro Google už mohla být docela citelná rána.

Budou se zakladatelé společnosti Google stejně usmívat i za pět let?

Vyhledávací políčko má své místo v Safari hned vedle adresního řádku, je zhruba o třetinu kratší, a na jeho pozadí je šedým písmem slovo Google. Políčko nemusí mít žádný jiný popis, uživatel hned ví, k čemu slouží. V nastavení aplikace Safari je mimo tohoto výchozího vyhledávače Google ještě možnost přepnutí na Yahoo! nebo Bing. Běžný uživatel o tom ale možná ani neví, jelikož toto nastavení není přímo v aplikaci, je součástí nastavení systémového.

Jak vnímáte to, že se možná Apple v budoucnu zbaví závislosti na Google? Bude pro něj k užitku, nebo je to spíše krok vzad?

Zdroje: articles.businessinsider.com

Diskuze ke článku
loller
Paradoxně Google, se kterým jsou všechny služby od 10 k 5, je to nejlepší na iOS....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze