Sony Xperia Z5

Sony Xperia Z5

Stop kompromisům

Po nedávné recenzi Xperie Z5 s přídomkem Compact tu máme pokračování, tentokrát se zaměříme na její kolegyni bez kompromisů. Těšit se tak můžete na 5,2palcový Full HD displej, větší paměť RAM či kvalitní konstrukci z kovu a skla, která se navíc stále pyšní odolností vůči prachu a vodě. Stojí toto všechno za oficiální prodejní cenu 21 000 Kč?

Fotoaparát: stále nedokonalých 23 Mpx

Sony vybavilo vlajkovou loď naprosto stejným snímačem jako její zmenšenou kolegyni, opět tedy máme tu čest s objektivem G Lens s rozlišením 23 Mpx. Nezapomnělo se samozřejmě ani na přisvětlovací diodu, automatické ostření a softwarovou stabilizaci obrazu SteadyShot. Optická bohužel chybí. Prostředí fotoaparátu se každopádně nijak nezměnilo.

Sony Xperia Z5

Focení, respektive ostření samotné, je opět velmi rychlé, sázet tak můžete doslova jeden snímek za druhým. Kromě běžných režimů focení, jako je Super auto (který funguje téměř vždy spolehlivě) a Ručně, jsou k dispozici i další, například režim s Obrazovými efekty (jako například náčrt, nostalgie, kaleidoskop a další) a panorama. Zajímavý je také režim Info-eye (v hledáčku upozorní na budovy, které se nachází před vámi, nebo rozpozná víno podle etikety) či Efekt AR (rozšířená realita na displeji vašeho mobilního telefonu). Pokračovat můžeme režimem Sound Photo (fotografie se zvukem), Live on YouTube (online vysílání videí na YouTube), Rozostřené pozadí a Timeshift burst (možnost vybrat nejlepší snímek ze série). Dobře funguje také režim Zepředu, kdy se do fotografované scény přidá i vaše maličkost, kterou sejme přední kamera pro videohovory. V režimu „Ručně“ můžete dále nastavit velikost snímku (23 Mpx, 20 Mpx, 15,5 Mpx, 8 Mpx, 3 Mpx a 2 Mpx), samospoušť (10 nebo 2 sekundy), snímání úsměvu, HDR, ISO a v neposlední řadě také stabilizátor obrazu SteadyShot.

Prostředí aplikace Fotoaparát

Výsledky by se daly označit jako velice povedené, ovšem Sony stále válčí s tím, jak skloubit hardwarové předpoklady a softwarovou složku. V případě ideálních světelných podmínek jsou snímky velice povedené a rozhodně nadprůměrné. Fotky však bohužel nejsou ostré po celé ploše. Xperia Z5 má problém s ostrostí v rozích fotografií, kde dochází ke zkreslení a nepřirozeným efektům, které vypadají, jako by je měla na svědomí zašpiněná čočka fotoaparátu. Večer a za umělého osvětlení je problém ještě patrnější a také hladina digitálního šumu se nepříjemně zvyšuje. Pochválit ovšem musíme věrné barevné podání.

Makro snímky lze pořizovat již od zhruba osmi centimetrů a opět musíme pochválit rychlé ostření a pořízení snímků, stejně jako zachycení detailů. Makro snímky jsou dle našeho soudu asi nejpovedenější disciplínou novinky.

Suma sumárum, kvalita snímků je velmi dobrá. Sony si však stále trvá na poměrně výrazném postprocessingu, který kvalitu fotografií mírně degraduje. Nejlepším fotomobilem tak novinka není, avšak snímky jsou bezesporu velmi nadprůměrné - klasický kompaktní digitál můžete nechat doma.

Přední kamera nabídne rozlišení 5,1 Mpx a její kvalita je rovněž velmi dobrá. Mimo klasických videohovorů tak kameru dozajista můžete využít i pro pořizování selfie snímků.

Videokamera: plnotučné 4K

Sony Xperia Z5 umožní samozřejmě také natáčení MP4 videoklipů, a to až ve 4K rozlišení (3 840 × 2 160 pixelů) při 30 snímcích za vteřinu. Kvalita výsledného záznamu je nadprůměrná, potěší plynulost a podání barev, které odpovídají realitě. Radost udělá také již zmíněné rychlé přeostřování. Celkově patří výsledky z videokamery mezi to nejlepší. Samozřejmě nechybí ani možnost nahrávat videa v nižším rozlišení, konkrétně například v QHD nebo Full HD, opět při 30 nebo 60 snímcích za vteřinu.

Sony Xperia Z5 – testovací video, exteriér (2160p)

Sony dosadilo také tolik oblíbený slow-motion režim, ten je možné používat v HD kvalitě při 120 snímcích za sekundu. Pro upřesnění dodáme, že základní video ve Full HD rozlišení při 30 snímcích za vteřinu zabere v paměti při délce 20 sekund zhruba 50 MB. Při natáčení by se však hodila optická stabilizace obrazu, Sony nabízí pouze vlastní režim SteadyShot, který sice funguje dobře, ale optickou stabilizaci obrazu bychom viděli raději.

Navigace: tady jste

V Xperii Z5 naleznete jak GPS čip, tak ruskou alternativu v podobě GLONASSu. Nechybí také A-GPS. Tou nejdůležitější informací je však rychlost fixace vaší polohy. V případě studeného startu a vypnuté A-GPS dostanete polohu přibližně do 10 vteřin. Ve všech ostatních případech je nalezení vaší polohy otázkou několika málo vteřin, a to bez problému i v hustší městské zástavbě. V tomto ohledu tedy žádné problémy nečekejte, Xperia Z5 pohodlně poslouží jako automobilová či turistická navigace. Z mapových podkladů je předinstalovaná klasická dvojice Google Mapy a Google Navigace, obě aplikace jsou zakomponovány do sebe. Vyžadují být online, lze si však stáhnout část mapových podkladů pro pozdější procházení. Většina zájemců o plnohodnotnou automobilovou navigaci ale přeci jenom sáhne po některé z offline alternativ.

Navigace

Pokud potřebujete ryzí offline navigaci, ale nechcete za ni utrácet peníze, můžeme doporučit aplikaci HERE. Ta nabízí možnost uložení mapových podkladů do zařízení zdarma, a to klidně celého světa. Mapové podklady České republiky zaberou zhruba 370 MB, celá Evropa pak necelých 9,5 GB. Mapy lze samozřejmě stáhnout po částech a nechybí ani český hlas asistentky. Využít můžete i služby elektromagnetického kompasu. To vše zcela zdarma a bez připojení.