Sony Xperia Z1

Sony Xperia Z1

Honami aneb vybroušená elegance

Kdo o Z1 uslyší poprvé řekne si, že to je dokonalé zařízení, jehož tabulka technických parametrů se hemží superlativy a lákadlem má být také špičkový fotoaparát. Elegantní vzhled je navíc podpořený ušlechtilými materiály v čele s kovovým rámem a voděodolností, nechybí ani silná baterie. Je to ideální vlajková loď bez kompromisů? Nebo to někde zaskřípe? To odhalí naše recenze.

Fotoaparát: ambice být nejlepší...

Největší „poprask“ a největší marketingová masáž vůči zákazníkům je směřována přítomností fotoaparátu s rozlišením 20,7 Mpx, kvalitní optikou a množstvím zajímavých funkcí. Pomalu z hlavy nedokážu říct, jaké technologie byly použity. A je jich opravdu mnoho.

Prostředí fotoaparátu je od základu předělané, s novými funkcemi a především designem

Heslovitě zmíním Bionz, ExmorRS, GLens nebo SteadyShot. Na začátku jsem si říkal, že použité rozlišení 20,7 megapixelů je opravdu krok vedle a hlavou se mi honí mnohem „kulantnější“ výrazy, ale v rámci zachování určité kultury si jej ponechám pro sebe. Dokáže Xperia Z1, že má vysoké rozlišení smysl nebo jde jen o marketingovou vábničku na lidi, kteří jen v tabulkách porovnají specifikace a vyhraje ta nejvyšší hodnota?

Sony použilo špičkový a technologicky vyspělý širokoúhlý 27 mm objektiv GLens s vynikající světelností s clonovým číslem f/2.0, dále sáhl po novém obrazovém procesoru BIONZ a tím nejdůležitějším je čip o velikosti 1/2.3“ s technologií Exmor RS pro lepší výsledky v noci a zhoršených světelných podmínek. Velikost čipu se ani zdaleka nepřibližuje například Nokii Lumia 1020, ta má ale ještě dvojnásobné rozlišení. Díky vysokému rozlišení nabízí Sony Xperia Z1 také bezztrátový digitální zoom, který propaguje slovy "Clear image zoom".

Při nahrávání videí narazíme na další technologii převzatou ze světa videokamer. S technologií SteadyShot by měla být roztřesená či neostrá videa minulostí i přesto, že Xperia Z1 postrádá optickou stabilizaci obrazu, jako někteří konkurenti (například Nokia Lumia 1020, LG G2 nebo HTC One). Vše probíhá softwarově, pomocí nějž se eliminuje roztřesení. Škoda jen, že rozlišení nahrávaných videí je "pouze" FullHD, některé novinky s tímto čipsetem dokážou nahrávat až 4K video.

Zcela nové je i prostředí fotoaparátu. Líbí se mi, je jednodušší a působí moderně. Základním rozcestníkem jsou volby režimu ve spodní části, kde se nachází volby pro superior režim a manuální režim. Na hlavní obrazovce jsou rychle přístupné volby pro expozici a vyvážení bílé. Hlouběji v nastavení pak najdeme volby citlivosti ISO, zaostřovacích režimů, rozlišení atd. Volba režimu je důležitá i z mnoha dalších důvodů. Snímky pořízené v inteligentním režimu mají mimo jiné mají maximální rozlišení 8 megapixelů, mají ale lepší obrazovou kvalitu, než snímky vyhotovené v maximálním rozlišení 20,7 megapixelů. Snímky jsou ostré takřka po celé ploše a mají o něco vyšší úroveň detailů. Focení na maximální rozlišení také další nevýhody. Maximální citlivost ISO je 800, to aby výsledný obrázek nebyl příliš zašuměný. To by až tak nevadilo, ovšem není možné aktivovat ani HDR režim, chybí také režim scén. Většina uživatelů tak bude fotit na inteligentní režim a 8 Mpx, s vyšším rozlišením se většinou ani nepotká.

Makro snímky jsou vynikající, zvláště bokeh

V režimech fotoaparátu je také nový režim rozšířené reality. Zamíříme na nějakou scénu a můžeme si vybrat jednu z mnoha animací. Výsledná scéna tak může připomínat akvárium s rybičkami nebo prales s dinosaury. Je to skutečně originální nápad, jak oživit fotografování.

Za denního světla jsou snímky slušné, zejména v jejich středu jsou nejvíce ostré, ke stranám pak jejich ostrost výrazně klesá

Režim social-life pak sdílí až deseti minutové video přímo na sociální sítě. Stačí vybrat přátele, pro které má být video na Facebooku viditelné a pár vteřin po zapnutí nahrávání už se video objeví přímo na jejich zdi na Facebooku. Jedná se o živé vysílání, u kterého přátelé v tu chvíli vidí přesně to, co natáčíte, nemusíte čekat, až video dokončíte a nahrajete na Facebook. Dalším režimem je „info-eye“. Zamíříme fotoaparátem třeba na Pražský hrad a ihned dostaneme bližší a detailnější informace o památce. Dobře to funguje také s etiketami zahraničních vín – stačí vyfotit a dostaneme hned ze služby informace o daném víně a dokonce také doporučení, s čím se nejlépe snoubí.

Snímek s mužem je pořízený za pomocí trojnásobného přiblížení (Clear zoom), kvalitu posuďte sami

Pro fotoaparát není oříšek ani tvorba panoramatických fotografií. Jejich „slepení“ je automatické a jediné co musíte, je držet zařízení a pohybovat jím do stran. Zklamalo mne pouze výsledné rozlišení, které je malé. U výkonného zařízení s obřím rozlišením je to celkem nepoměr. Rozlišení panoramatického snímku je na výšku totiž jen 1080 bodů.

Fotky pořízené v nočních podmínkách, jsou poměrně zdařilé

Fotoaparát má velmi rychlou spoušť fotoaparátu, bez větších obtíží se tak dají pořídit snímky rychle pohybujících se objektů. Když je zamračeno či jsou noční podmínky, zjistil jsem, jak moc důležitá je softwarová stabilizace. Bez její pomoci jsou i za denního světla snímky neostré a rozmazané.

Rozšířená realita

Jsou to dlouhé roky, kdy jsme v recenzích zařízení Sony uvedli, že snímky jsou špičkové či dokonce nejlepší v dané kategorii. Jak všichni zasvěcení i nezasvěcení ví, Sony své snímky degraduje horším postprocessingem – snímky trpí přehnanou kompresí a menší úrovni detailů. To je i případě Xperie Z, která na některé konkurenty kvalitou fotoparátu ztrácela. Tady nás čeká změna k lepšímu. Obrazová kvalita snímků je lepší, než u Xperie Z, v některých ohledech i výrazně. Má to i mnohé ale.

Nejdříve budu pozitivní. Ostrost i úroveň detailů jsou mnohem lepší, než u Xperie Z, protože podobná kvalita, ostrost i detaily odpovídají mnohým velmi kvalitním kompaktním fotoaparátům. Vyvážení bílé funguje na automatickou volbu spolehlivě, podání barev je reálné, nicméně za špatného počasí je kontrast i sytost barev výrazně slabší. Jak jste si mohli všimnout v našich prvních dojmech, ostrost snímků není stejná po celé ploše, ve středu byly snímky nejkvalitnější a na bocích jsou detaily už dost špatné. Zjistili jsme, že to byl pouze softwarový problém. Sony totiž uvolnilo další aktualizaci, která zapracovala na neostrosti a rozmazaných částech snímků a také nepatrně vylepšila ostrost. Přesto jsou snímky u krajů stále částečně neostré a je vidět, že post processing stále není ideálně nastaven.

Ani snímky pořízené po druhé aktualizaci se stále nedají zařadit mezi špičku a můžeme je označit spíše za nadprůměrně dobré. Konkurenti jako LG G2 nebo Samsung Galaxy S4 či Nokia Lumia 1020 fotí často lépe. Mezi nyní v současnosti zřejmě nejlepším fotomobilem Nokia Lumia 1020 a novinkou je viditelný rozdíl. Ovšem co hodně překvapí, je kvalita nočních snímků, a to hlavně vzhledem k extrémnímu rozlišení malinkého snímače. Sony však nějak dokázalo zachovat relativně přijatelnou úroveň šumu a hlavně detailů. Vzhledem k parametrům fotoaparátu jsou makra skutečně výborná. Líbil se mi bokeh, pozadí je rozmazané a hlavní objekt je viditelně oddělený. Přisvětlovací LED dioda je výkonná, a dokáže efektivně osvětlit scénu ve vzdálenosti až dvou metrů.

Více než samotná obrazová kvalita fotografií mne zaujala opravdu kvalitní videa. Zejména softwarová stabilizace SteadyShot je výrazně účinná. Zapnutím funkce se výsledná scéna trochu přiblíží a uživatel má tak před sebou výřez toho, co by jinak bylo možno vyfotit. Telefon si tak vytvoří jakýsi buffer, díky kterému může virtuáln video stabilizovat. Už podle reakcí hledáčku je jasné, že pohyb by neměl být rozmazaný a on opravdu není. To se povedlo. Výsledná videa mají vynikající ostrost, kvalitní zvuk i detaily.

Multimédia: ve znamení hudby

Hudební přehrávač je označován hrdě jako „Walkman“. A já říkám, může si to dovolit. Výrobce totiž neusíná na vavřínech, a jestli některé oblasti věnuje velkou pozornost a úsilí, tak je to například tento přehrávač. Už při vstupu do hlavní nabídky se zamotáme do směsice barev, obrázků či ikon. Hlavní nabídku kategorií si můžeme přizpůsobit k obrazu svému. Můžeme si na úvodní obrazovku připíchnout interprety, alba, seznamy skladeb a žánry. Když nás omrzí žánry? Stačí na ně najet prstem, podržet a přetáhnout je do koše.

Během linoucí se hudby máme na dosah ruky různá vylepšení zvuku od Clear audio volby, která by měla zvuk „očistit“ a přinést zřetelnější a kvalitnější hudbu. Mé poznatky jsou ale takové, že je to výrazně na úkor basů. Pak je tu ekvalizér se dvěma vlastnoručně nastavitelnými profily. I předdefinované profily mohou být upraveny, Sony se tak nechová jako diktátor a neříká, že toto nastavení je takto dané, s ním prostě nehnete. Dále profil Clear Bass s jehož pomocí bude hudba buď poměrně plochá, nebo nám utrhne uši.

Hudební přehrávač je po funkční stránce perfektně vybavený

Hudební symfonii doprovodí i vizuální zážitek, kterým může být zobrazení bookletu alba či mnohé „vizualizace“ v doprovodu animovaných různobarevných vlnovek a dalších tvarů. V oblasti přehrávání videí bych výrobci uštědřil políček, je pro něj totiž ostudou, že novinka v základu nepodporuje divX a xVid kodeky. Kontejner mkv v pohodě přehrál, i se zvukem a zcela plynule, ale video ve formátu avi již nikoliv . Taktéž i rozlišení FullHD je přehráváno plynule, bez sekání. Během přehrávání chybí jakékoliv bonusové možnosti jako úprava titulků, volba formátu obrazovky, zrychlené přehrávání či kapitoly. Mám tak pocit, že se výrobce inspiroval u nějakého low-endu a pokud je pro vás video v telefonu důležité, rychle sáhněte po alternativním přehrávači v Google Play.

Video přehrávač sice dobře vypadá, ale po funkční stránce už na tom není moc dobře, jednak funkcemi tak i podporovanými formáty

Aplikace a hry můžeme instalovat ze dvou marketů Google Play a Sony Select. Vyzkoušeli jsme například Real Racing 3 či nový Asphalt 8 a grafika byla výtečná, hra se nesekala, detaily byly skutečně úžasné. Nač si pořizovat přenosnou kapesní konzoli, zvláště pak, když Z1 nabídne ohromný výkon a špičkovou grafiku, která teprve v budoucnosti ukáže svoji sílu a zatím na trhu nejsou hry, které by výkon naplno využily?

Výborně zpracovaná a zejména po stránce optimalizace perfektně zvládnutá je galerie multimédií, výrobcem označená jako Album. Pomocí gest si volíme velikost miniatur od náhledů obrázků 1 x 1 až po opravdu miniaturní náhledy 8 x 8. I při opravdu bohatém obsahu, který čítá stovky obrázků a videí pohromadě, je načtení okamžité, bez jakékoliv prodlevy. Taktéž pohyb je zcela rychlý. Obrázky si můžeme prohlížet dohromady nebo postupovat podle alb. Navíc album svůj obsah čerpá i ze sociálních sítí, umí skrze Google mapy zobrazit lokaci pořízeného obrázku (pokud ve fotoaparátu nastavíme geo tagging).

Album se přátelí s jednoduchým editorem obrázků, nabízejícím úpravy typu ořez, efekty, otočení, filtry a zmenšení. Když si otevřeme obrázek, tak se objeví pár nových voleb. Ve spodní části vpravo je to hvězdička (tím obrázek přesuneme do „VIP“ skupiny), pak koš – tím jej smažeme a editační nástroj. Zvolené volby jsou užitečné, nemusíme zbytečně klikat a vysouvat nějaké lišty vše je hezky po ruce.