Sony Xperia Z

Sony Xperia Z

Skleněná královna

Japonskému Sony se každý poslední rok daří stále lépe a letos se zřejmě nadechuje k největší ofenzívě. Jeho vlajková loď, Xperia Z, přináší pětipalcový displej s FullHD rozlišením, moderní čtyřjádrový procesor či zvýšenou odolnost. To vše zabalené ve velmi luxusně vypadajícím skleněném těle. Dokázala obstát i při delším testování?

Fotoaparát

Na fotoaparát je v Xperii Z kladen velký důraz. Rozlišení se vyšplhalo až na 13 megapixelů, samozřejmostí je automatické ostření, ostření dotykem nebo přisvětlovací LED dioda. Dále máte možnosti si nastavit doslova první poslední.

Prostředí si vzalo na starost samotné Sony a vše je velmi přehledné. Základem je snímání v režimu Super Auto, kdy sice dojde ke snížení rozlišení na 12 megapixelů, nicméně se již nemusíte o nic starat. Scénu a zbylé nastavení si telefon vyhodnotí sám. Lze říci jediné. Funguje to vždy a spolehlivě. Scéna se silným sluncem svítícím proti vám? Fotoaparát automaticky nastaví režim protisvětlo. Jakmile fotíte v noci, automatika scénu pozná a nastaví speciální příslušný režim. Stejně to funguje například i po přiblížení k velmi blízkému předmětu, kdy je fotoaparát automaticky přepnut do makro režimu. Jediné nastavení, které je přenecháno na vás, je blesk. Ten lze mít vypnutý, trvale zapnutý, nebo v režimu s potlačením červených očí.

Přesuňme se dále, kdy vám jednoduše nevyhovuje režim Super Auto. Pak je tu Normální režim. Po jeho aktivaci se nejpoužívanější nastavení přesune na levý bok. Na pravém je spoušť fotoaparátu, okamžitý záznam videa, změna fotoaparátu a vstup do galerie. Mimochodem Sony opustilo hardwarovou spoušť fotoaparátu, škoda. Ta se měla nacházet na pravém rohu, kde ji má sesterská Xperie ZL. Že by ji Sony vynechalo kvůli voděodolnosti? Zpět ale k nastavení. Na levém boku se nachází nastavení expozice, HDR režim, blesk a vstup k podrobnějšímu nastavení.

V něm najdete volbu rozlišení. 13 Mpx, 5 Mpx a VGA, to jsou možnosti pro fotografování v poměru 4:3. Preferujete-li širokoúhlé snímky v poměru stran 16:9, máte na výběr 9 Mpx nebo 2 Mpx. Dále nechybí samospoušť, zajímavě působí snímání úsměvu, kdy si lze nastavit, při jak velkém úsměvu má dojít k pořízení snímku. Pokračujeme přes režim zaostření, expozici, HDR, vyvážení bílé, ISO až do hodnoty 1600, stabilizace obrazu a fotografování dotykem.

Kromě Normálního režimu si můžete vybrat režim Dávka, kdy můžete v rychlém sledu za sebou pořídit třeba tisíc fotografií. V závislosti na četnosti snímkům se vybírá rozlišení. Dalším režimem je Obrazovky efekt, který si vyberete v reálném čase. Na displeji vidíte devět náhledů. Výčet uzavírají scény, Panorama a Plynulé panorama.

Výsledkům fotoaparátu jsme se věnovali již dříve v samostatném článku. Pro připomenutí si to však zrekapitulujeme i zde v recenzi. Sony se stále nevymanilo ze svého stínu a fotografie pořízené Xperií Z nenadchnou. Za dobrých světelných podmínek nevypadají zle. Barvy jsou věrné, fotografie se zdá být ostrá. Jenže jakmile se zaměříte na menší detaily, uvidíte, že ty již tak dokonale ostré nejsou. Viditelný šum se objevuje už při nepatrném zhoršení světelných podmínek. Opět se tedy projevuje nedobře nastavený postprocessing, kterému jde na vrub jak nedostatek detailů, tak šum. Na druhou stranu Xperia Z poměrně dobře fotí v noci, kdy se snaží zachytit co možná nejvíce světla, a zde se naplno projevuje nový Exmor. Noční snímky lze tedy hodnotit jako nadprůměrné až velmi dobré. Velmi povedené jsou též makro snímky. Funkce HDR naopak velké využití mít nebude a rozdíl mezi snímky je, na rozdíl například od HDR režimu v telefonech HTC, velmi malý.

Ukázkové fotografie

Exteriér a Interiér - 13 Mpx
Makro a noc - 13 Mpx
První snímek z dvojice bez HDR, druhý s HDR
Exteriér - 12 Mpx (režim Super Auto)
Panorama

V případě záznamu videa je k dispozici rozlišení až 1920 x 1080 pixelů s plynulostí 30 snímků za vteřinu. Zvolit si můžete i tři nižší rozlišení – 1280 x 720 pixelů, 640 x 480 pixelů a 176 x 144 pixelů pro MMS. I v případě videa si můžete zvolit režim HDR a během natáčení lze pořizovat rovněž fotografie v rozlišení 1 megapixel. Výsledný záznam se netrhá, je ostrý a barevně věrný. Slušně je zaznamenán také zvuk.

Sony Xperia Z (testovací video) – 1080p, exteriér

Sony Xperia Z (testovací video) – 1080p, HDR, exteriér