Sony Xperia Z

Sony Xperia Z

Skleněná královna

Japonskému Sony se každý poslední rok daří stále lépe a letos se zřejmě nadechuje k největší ofenzívě. Jeho vlajková loď, Xperia Z, přináší pětipalcový displej s FullHD rozlišením, moderní čtyřjádrový procesor či zvýšenou odolnost. To vše zabalené ve velmi luxusně vypadajícím skleněném těle. Dokázala obstát i při delším testování?

Uživatelské prostředí

Prostředí Xperie Z zajišťuje operační systém Android ve verzi 4.1.2 Jelly Bean. Nebudeme zastírat, že bychom u špičkového telefonu raději neviděli verzi 4.2. Ale Sony si nás udobřilo příslibem, že aktualizace přijde velmi brzy. Nad samotným systémem bdí nadstavba od Sony, která doznala jistých změn, a řekl bych, že vesměs k lepšímu.

Odemykací obrazovka může být zkrášlena vlastní tapetou a kromě odemčení, které mimochodem probíhá velmi efektně tahem kdekoli ve vertikálním směru, máte možnost se rovnou dostat do aplikace fotoaparátu či do hudebního přehrávače.

Odemykací obrazovka a pohotovostní displeje

Pohotovostních obrazovek může být až sedm, ale také méně, záleží na vás. Jakoukoliv si můžete vybrat a přiřknout ji, že právě tato bude ta hlavní. Na každou obrazovku můžete nasázet widgety a zástupce aplikací. Ty lze ještě seskupovat do složek. Vše super, jen kdyby Sony nepřebralo od HTC manýry s plýtváním místem. Pětipalcový displej, na který se vměstnají jen čtyři řady zástupců? Malou útěchou jsou widgety od Sony, které se opravdu povedly.

Grafická zpracování naposledy spuštěných aplikací si Sony upravilo k obrazu svému. Seznam je stále orientován vertikálně, avšak je připnut k pravému okraji displeje a náhledy aplikací jsou menší, než u běžného Androidu 4.1. To je poměrně škoda. Sony na to však dá opět rychle zapomenout. Nabízí totiž mini aplikace. Oč jde? Jste například v internetovém prohlížeči a potřebujete si něco spočítat. Otevřete si malou kalkulačku a zároveň vidíte i obsah prohlížeče. Kromě kalkulačky lze v mini režimu spustit i stopky, poznámky či diktafon. Další mini aplikace si můžete stáhnout z Google Play. Jde například o převodník jednotek nebo rychlé spuštění čelní kamerky. To se opravdu hodí a velký displej tak Sony využívá příkladně. Na druhou stranu musíte zapomenout na opravdu pokročilé funkce jako Multi-Window, kterými se chlubí například konkurenční Samsung.

Informační lišta a naposledy spuštěné aplikace

Částečného vylepšení se dočkala také informační lišta. Kromě obvyklých informací Sony přidalo také řádek s rychlým nastavením vibrací, Bluetooth, Wi-Fi a přenosu dat. Nechybí ani přímý vstup do hlubšího nastavení.

Hlavní menu je řazeno do matice 4x5ikonek. Řazení může být abecední, dle četnosti používání nebo od nejnovějších. Nevyhovuje? Seřaďte si ikonky dle sebe, Sony vám v tom nebrání. Můžete si také například podobné aplikace sdružit do složky. Teoreticky tak hlavní menu může mít třeba jen jednu obrazovku. Je to čistě na vás. Vzhledem k novému Androidu nechybí ani inteligentní pomocník Google Now, který se spouští dlouhým podržením domovského tlačítka s domečkem. Rázem dostanete přístup k automatickým kartám s počasím, navigací na vaše oblíbená místa, kurzem, atrakcemi a restauracemi v okolí a čeká-li vás například let, máte přístup i ke kartě s informacemi o něm včetně zpoždění.

Seznam aplikací

Závěrem vás asi nepřekvapí, že je prostředí skvěle plynulé a nic jej nezaskočí. Můžete spouštět aplikací tolik, kolik chcete, správa mutlitaskingu si s tím poradí a prostředí je stále stejně svižné. Zmíním snad jen, že při větší zátěži, obvykle při hraní her, dochází k citelnému zahřívání telefonu. Jenže s tím se potýká naprosto každý lépe vybavený telefon současnosti.

Multimediální funkce

Ani v případě Xperie Z nemohu u multimediálních funkcí začít jinde než u hudebního přehrávače. Ten se v telefonu vyskytuje hned dvakrát. Sony ponechalo klasickou aplikaci Hudba Play od Googlu. Nás však mnohem více zajímá aplikace Walkman. Její základní obrazovka v záložce Moje hudba nabízí různé dělení vašich skladeb a zároveň dokáže načítat i hudbu z dalších zařízení na domácí Wi-Fi, pokud si to samozřejmě patřičně povolíte. Nechybí ani provázanost s Facebookem, kde vám bude nabízena hudba, která se líbí vašim přátelům. Hodí se také funkce stažení informací k hudbě. Xperia Z se připojí k internetu a stáhne například obaly alb.

Pokročilá hudební aplikace Walkman

Aplikace Walkman je parádně graficky zpracována. V pozadí je vždy nenápadně vyobrazen obal alba. Při přehrávání se okolí halí do barvy, která převažuje na obalu alba. Samozřejmě nechybí klasické funkce náhodného či opakovaného přehrávání. Doplňkovými funkcemi je vyhledání textu k písničce, případně videoklipu na YouTube. Na Wikipedii si můžete rovnou nechat zobrazit informace k aktuálně přehrávané skladbě. Snadno můžete upravovat také ID3 štítky, což není obvyklá funkce. Nudí vás jen náhled alba? Jsou k dispozici interaktivní vizualizace, které reagují na váš dotyk.

Chybět nemůže ani pokročilý ekvalizér. Ten nabízí několik profilů, ale každý si můžete přizpůsobit obrazu svému. Tři místa jsou navíc připravena pro vaše vlastní profily. Kromě toho jsou zde další vylepšení, například prostorový zvuk, čisté stereo, které potlačí přeslechy mezi pravým a levým kanálem, funkce Clear Phase a xLOUD pro vylepšení zvuku z hlasitého reproduktoru a vhod přijde i Dynamický normalizátor, který minimalizuje rozdíly v hlasitostech mezi jednotlivými skladbami.

Na podobně vysoké úrovni je i aplikace Filmy, tedy video přehrávač. Grafická podoba je na jedničku, po vstupu se začne přehrávat v malé části naposledy spuštěné video, avšak jen bez zvuku. Jednoduše vás telefon nenápadně informuje, co jste naposledy sledovali. Při přehrávání si můžete upravit zvuk a nastavit si displej. Trápit vás nemusí ani tlačítka na displeji, která mizí. Výkon telefonu postačuje na přehrání videí v kvalitě 1080p a bez problémů Xperia Z zvládne soubory AVI i MKV. Titulky ale vestavěný přehrávač nezvládne, to budete muset zavítat do Google Play. Znovu musím zmínit úžasně jemný displej, který při přehrávání fullHD filmů ukazuje své kvality a tak perfektní ostrost se jen tak nevidí.

Aplikace Filmy

Pokračujeme v plejádě aplikací od Sony. Galerie nazvaná Album je opět na špičkové úrovni. Prohlížení obrázků je velmi svižné a pohodlné, na super-jemném displeji vypadají kvalitní fotografie výborně. Multidotykovým gestem si upravíte počet náhledů snímků na displeji. Druhá záložka nabízí třídění do alb. Vidíte nejen snímky z fotoaparátu, ale také vaše alba na Picase a Facebooku. Pokud si ke svým snímkům přiřadíte GPS souřadnice, uvidíte je přehledně na animované 3D zeměkouli. Při prohlížení snímkům máte k dispozici bohaté možnosti sdílení. Nechybí Facebook, Twitter, MMS, Google+, ale také méně obvyklé poslání do aplikace poznámek či máte možnost obrázek sdílet jako QR kód. Nechcete snímky prohlížet sami? Nevadí. K dispozici je prezentace i SensMe slideshow, které fotografie zabalí do vámi zvolené nálady přechodů. Chcete váš snímek vylepšit? Žádný problém, hned po ruce je základní editor, který dokáže obrázek oříznout, odstranit červené oči, doostřit či otáčet.

V základní nabídce sice chybí hry, ale od toho je tu obchod Google Play. Využít můžete také aplikaci Sony Select, která vám užitečné aplikace doporučí. O výkon se bát nemusíte, Xperia Z si poradí i s nejmodernějšími herními tituly. Zkoušeli jsme například Real Racing 3, který běží bez jediného zaškobrtnutí.

Pozor si však dejte na úložný prostor, kterým Xperie Z zrovna nepřekypuje. Dostala jen 16 GB, z nichž je pro uživatele k dispozici 11,73 GB. Naštěstí nechybí slot na paměťové karty. Volte ale paměťové karty nejvyšších rychlostních tříd. Ty pomalejší by jinak skvělý výkon a rychlost telefonu mohly srážet.