Sony Xperia XZ

Sony Xperia XZ

Důstojná následovnice řady Z
78

Na poctivou vlajkovou loď od Sony jsme tentokrát čekali celý rok, což je pro japonského výrobce méně typické. Smířit se rovněž musíme s koncem řady Z, avšak poslední písmeno abecedy se do názvu přeci jen propašovalo. Novinka láká na inovovaný vzhled i poctivou výbavu, která uspokojí i ty nejnáročnější uživatele. Naprostou samozřejmostí již je zvýšená odolnost.

Fotoaparát: snímky slabší, videa skvělá

Došlo na vděčné téma všech telefonů Sony. Fotoaparát Sony opět vylepšovalo, avšak je otázkou, jak moc se to projeví. U rozlišení už Sony navyšovat ale nemuselo a drží si svou loni nastavenou laťku 23 megapixelů. Nasazen však je nový snímač RGBC-IR, který měří viditelné a infračervené světlo, díky čemuž by si měl telefon lépe poradit s vyvážením bílé a celkově zachytit přirozené barvy. Současně má nový snímač předvídat pohyby objektů a dokázat je zachytit ostré i při pohybu. Velikost samotného snímače nijak nepřekvapí a činí 1/2,3", přičemž potěší širokoúhlý objektiv (24 mm), kdy snímanou scénu zaberete z větší šířky. Pro rychlejší a přesnější ostření přidalo Sony také laserový autofokus.

Samozřejmost představuje možnost video záznamu, kde Sony přidává svou pokročilou elektronickou stabilizaci a možnost záznamu 4K videa se 30 FPS, případně Full HD videa se 60 snímky za sekundu. Mezi speciálními režimy pak naleznete TimeShift video, které dokáže zaznamenat zpomalený záznam se 120 snímky za vteřinu, avšak bohužel jen v HD rozlišení. V tomto ohledu tak k žádnému zlepšení nedošlo.

Čelní kamerka se chlubí tentokrát rovnou 13 megapixely a velikost snímače činí 1/3,06", přičemž je zde znovu širokoúhlý objektiv (22 mm). To se tak opět hodí při tvorbě hromadných selfies, kdy se vám do záběru vejde více přátel. Nechybí samospoušť nebo režim hladké pleti.

Pokud něco k Xperiím neodmyslitelně patří, je to hardwarová spoušť fotoaparátu na boku přístroje, která je navíc dvoupolohová. Fotografování je tak absolutně přirozené a hlavně jisté. Telefon pevně držíte, namáčknete spoušť a následně pořídíte snímek. Sony se chlubí bleskurychlým spuštěním fotoaparátu za 0,6 vteřin. Spustíte ho skutečně velmi rychle, a to i v případě, že je telefon uzamčený. Stačí jen přidržet spoušť na boku přístroje.

Focení se Sony Xperia XZ hlavní fotoaparát čelní fotoaparát
rozlišení: 23 Mpx 13 Mpx
velikost snímače: 1/2,3" 1/3,06"
světelnost objektivu: f/2.0 f/2.0
šířka objektivu: 24 mm 22 mm
rozlišení záznamu videa: 4K při 30 FPS Full HD při 30 FPS
přisvícení: LED dioda ne
digitální zoom: -

Prostředí

Pokud se něco skutečně nijak nezměnilo, je to prostředí aplikace fotoaparátu. V tomto směru to ani nelze kritizovat, neboť jej má Sony zvládnuté velmi dobře. V automatickém režimu máte vše důležité po ruce. Na displeji nechybí softwarová spoušť, přístup do galerie a nastavení najdete po pravé straně. Na opačném konci displeje si zvolíte režim blesku: kromě vypnutí a zapnutí přisvětlení je k dispozici automatika, režim potlačení červených očí, kdy před samotným pořízením snímku dojde k tzv. „předblesku“, a výčet kompletuje režim svítilna, kdy dioda svítí neustále.

Sony Xperia XZ
Prostředí manuálního režimu na Xperii XZ

Na levém boku při horizontálním držení se nachází i změna fotoaparátů a rovněž posuvné menu měnící režimy. Kromě plně automatického nechybí ani manuální režim. Máte možnost si vyvážit bílou, nastavit expozici, čas uzávěrky či režim ostření. Volit můžete mezi 17 scénickými režimy pro prakticky jakoukoliv příležitost. Dalším režimem je záznam videa, kde však nenajdete 4K rozlišení. To se trošku nelogicky nachází mezi aplikacemi fotoaparátu, kde mu společnost dělá například efekt rozšířené reality, Panorama či další aplikace, které si dodatečně můžete stáhnout.

Hlavní fotoaparát – fotografie

Při využití hlavního fotoaparátu docílíte nejvyššího 23megapixelového rozlišení jen při formátu 4:3. Pakliže preferujete širokoúhlé snímky, je k dispozici maximálně 20megapixelové rozlišení. Nyní už se ale podíváme na samotnou kvalitu snímků. Bohužel hned úvodem je nutné říci, že se Sony nijak výrazně nepoučilo a několikátým rokem opakuje své chyby. Samotný snímek vypadá na displeji telefonu velmi dobře a nic moc se nezmění ani v případě běžného prohlížení na displeji monitoru či televize. Věrné barevné podání se Sony skutečně daří a špatně to nevypadá ani s ostrostí.

Stačí však snímky pořízené v automatickém režimu trochu více prozkoumat a na povrch vyplouvají nedostatky, které u telefonu za více než 19 tisíc korun nemůžeme tolerovat. V prvé řadě jde o agresivní postprocessing, kdy stačí snímek jen trochu přiblížit a vystoupí nejen slévající se detaily, ale také zrnění. Na snímku jsou při přiblížení patrné bílé tečky u vzdálených objektů.

Ukázkové fotografie z exteriéru

Snad ještě horší je to však s celkovou ostrostí, která je nejlepší v samotném středu snímku. Čím dál od něj se zachycený objekt vzdaluje, tím méně ostrý je. Okraje fotografie tedy již příliš ostré nejsou a patrně zcela nejhorší situace panuje v levém spodním rohu. Nutno podotknout, že jde o problém trápící Xperie dlouhodobě. Obdobné fotky produkuje i starší Xperia X Performance.

Doposud byla řeč o snímcích za denního světla, byť zcela ideální podmínky s ohledem na počasí nepanovaly. Nová Xperia XZ však neexceluje ani v interiérech či při zachycování pohyblivých objektů. V interiéru vše záleží na dostatečném světle a pevných rukách. U pohybujícího objektu se většinou vždy dočkáte alespoň drobného rozmazání, avšak to je úděl většiny telefonů. Na obranu Xperie však můžeme říci, že i přesto patří k těm lepším, a to díky rychlému ostření.

Interiér

Sony Xperia XZ disponuje také možností přiblížení, které obstarává osminásobný digitální zoom. Na následujících snímcích vidíte záběr bez přiblížení, s dvojnásobným zoomem, čtyřnásobným zoomem a nakonec s největším přiblížením. Jistě víte, že použití digitálního zoomu vždy znamená ztrátu kvality snímku. Do zhruba dvojnásobného přiblížení je snímek ještě poměrně ostrý. Následně již dochází k rychlému snížení kvality.

Ukázka zoomu: bez přiblížení, 2× zoom, 4× zoom a 8× zoom

Nyní zde máme noční snímky či fotografie za šera. U nich opět platí, že telefon bojuje se šumem a neostrostí. Ani v tomto ohledu tak Xperia XZ rozhodně nepatří k tomu lepšímu.

Interiér

Často se možná dočtete, že problém všech Xperií spočívá v maximálním rozlišení. Zkusili jsme proto pořídit sérii shodných fotografií, kdy je první snímek pořízen v maximálním 23megapixelovém rozlišení a druhý v nižším 8megapixelovém rozlišením. Při běžném náhledu na nich zásadní rozdíly nenajdete. Při přiblížení se jako o něco kvalitnější jeví ty s vyšším rozlišením. Zásadní nicméně je, že i fotografie v 8 megapixelech trpí slabší ostrostí a především vyloženě rozmazanými okraji.

Porovnání fotografií ve 23 megapixelech (vlevo) a 8 megapixelech (vpravo)

Čelní fotoaparát – fotografie

Kamerka nad displejem disponuje 13 megapixely a její výkony se velmi podobají hlavnímu fotoaparátu. Na čelní fotoaparát však neklademe tak vysoké nároky, a tak skutečně chválíme věrné barevné podání i obstojnou ostrost. Pro potřeby selfies bohatě postačuje. Nicméně i čelní kamerku provází stejný problém s ubývající ostrostí od středu snímku.

Ukázkové fotografie z čelní kamerky – 13 Mpx

Záznam videa hlavním fotoaparátem

Pokud nás Xperia XZ výslednými fotografiemi příliš nepřesvědčila, snaží si reputaci napravit v případě záznamu videa. Ostatně je to tradičně silná parketa japonského výrobce. Na výběr máte hned několik rozlišení. Vše začíná nejnižším rozlišením pro MMS zprávy. Často zřejmě nebudete využívat ani HD rozlišení. Následuje už Full HD s 30 snímky za vteřinu a Full HD s 60 snímky za vteřinu. Vrcholem nabídky je potom 4K rozlišení s 30 snímky za vteřinu. V ukázkách se podíváme na tři nejvyšší volby.

Videa spojuje věrné barevné podání a celková ostrost. Za vyzdvihnutí stojí také skvěle fungující 5osá elektronická stabilizace obrazu SteadyShot, kdy záběr udržíte pevně ve svých rukách a nedochází k záznamu roztřeseného videa. U režimů se 30 snímky za vteřinu je patrné drobné škubání při přehrávání na větším monitoru. Nejde ale o nic neobvyklého. Své možnosti pak nová Xperia ukazuje v režimu 60 snímků za vteřinu, kdy budete svědky nádherně plynulého videa. Velmi dobře a zejména čistě novinka zaznamenává také zvuk.

Sony Xperia XZ (testovací video) – 2160p, 30 FPS, exteriér

Sony Xperia XZ (testovací video) – 1080p, 60 FPS, exteriér

Sony Xperia XZ (testovací video) – 1080p, 30 FPS, exteriér

Sony Xperia XZ (testovací video) – 2160p, 30 FPS, interiér

Sony Xperia XZ (testovací video) – 1080p, 60 FPS, interiér

Sony Xperia XZ (testovací video) – 1080p, 30 FPS, interiér

Sony Xperia XZ (testovací video) – 1080p, 60 FPS

Závěrem vás také určitě zajímá, jak je to s přehříváním. I nová Xperia XZ se dokáže přehřát při záznamu 4K videa. Po 9 minutách vás telefon upozorní, že teplota zařízení stoupla, a brzy může dojít k vypnutí záznamu videa. Ani v tu dobu však telefon není nijak horký, jen oblast kolem fotoaparátu je teplejší. V čase 9 minut a 59 vteřin však již dojde k ukončení a uložení záznamu z důvodu přehřátí. Delší videa natočíte ve Full HD rozlišení se 60 snímky za vteřinu. V tomto případě se nám podařil záznam o délce 23 minut a 10 vteřin.

Při delším natáčení ve vysokém rozlišení můžete telefon přehřát

Líbilo se nám:

• přehledné prostředí