Sony Xperia U

Sony Xperia U

Třetí japonské Déjà vu

Třetí barcelonská novinka z řady Xperia a třetí takřka stejný vzhled. Model U je však z trojice S-P-U tím nejméně vybaveným, nejmenším a také nejlevnějším. Přesto mu nechybí elegance, velmi dobrá výbava v čele s kompletní datovou nadílkou nebo kvalitním displejem.

Multimédia a zábava: ach ta paměť

Začnu hudebním přehrávačem, který prošel výraznou inovací, omlazovací designovou kůrou a funkčním nášupem. Všechno dění se odehrává v kategorii moje hudba. Zde najdeme skladby, alba, interprety, seznamy skladeb, SensMe nebo oblíbené skladby. SensMe vybírá skladby na základě stylu hudby a podle aktuální nálady uživatele. Telefon je ale podle těchto kritérií bohužel sám nedokáže automaticky roztřídit, musí to udělat příslušný program PC Companion.

Hudební přehrávač

Nechybí vyhledávání. Při přehrávání je zobrazovaná velká miniatura otagovaného alba. Jedním klikem ji můžeme přiřadit k oblíbeným skladbám nebo ji pro přehrání odeslat k externímu zařízení skrze Wi-Fi a standardu DLNA.

V hlubším nastavení nalezneme i ekvalizér, který nabízí několik přednastavených profilů, ale mnohem důležitější je, že jej lze zcela deaktivovat nebo si vytvořit profil vlastní. Poslech si můžete okořenit rovněž prostorovým zvukem a také technologií xLOUD. Až se vám omrzí vlastní skladby, můžete si naladit FM rádio s podporou RDS.

Vzhledem ani funkcemi neurazí ani nepřekvapí vestavěná 3D galerie. Pořízené snímky z fotoaparátu přímo vybízejí k následné editaci. Ta je však omezena jen na ořez a otočení snímku. Editor videa je rovněž velmi jednoduchý a umí vaše záznamy jen sestříhat.

Výkon Xperie U přímo vybízí k hraní špičkových her. Můžete si být jistí, že drtivou většinu her rozjedete, a to se slušnou plynulostí. Klasické 3D hry jako série Asphalt či Real Football 2012 běží skvěle. Zdánlivě problémově vypadá GTA III, která se tu a tam zadrhává, jenže to se děje snad na všech zařízeních. Limitujícím faktorem je až paměť telefonu, do které příliš špičkových her prostě nedostanete.

Sociální sítě jsou zastoupeny Facebookem, Google + a apliakcí GTalk a Pokec. Svou troškou do mlýna přispívá již výše popsaná aplikace Timescape.

Google+, Facebook a GTalk

Video přehrávač je v telefonu jen velmi základní a vrcholem jsou AVI videa s kodeky DivX a Xvid. Pokus o formát MKV dopadl neúspěšně, stejně jako zobrazení externích titulek Tento nedostatek ale snadno vyřešíte doinstalací externího video přehrávače, doporučit mohu například MX Video Player. S HD videem (720p) si telefon poradí bez problémů.

V souvislosti s multimédii a malou pamětí musím zmínit funkcí USB host. Pomocí patřičné redukce připojíte svůj flash disk a máte k dispozici veškerý obsah. Tedy budete mít, až nainstalujete nějakého správce souborů, neboť v základu chybí a nelze se tak na flashku podívat. Kromě „flashky“ funguje například i myš, pomocí které lze telefon pohodlně ovládat, kdy jako tlačítko zpět slouží pravé tlačítko myši.

Telefonní seznam: buďte sociální

Jednoduchost a přehlednost je mnohdy největším benefitem. V telefonním seznamu je u jednotlivých telefonních kontaktů zobrazována malá ikonka. Po straně vidíme lištu s písmeny abecedy a kliknutím na ně můžeme vybrat konkrétní jméno či písmeno. Rychlost telefonního seznamu je blesková a rolování se stává pomalu nepostřehnutelným okamžikem. Každý kontakt může být provázán s Google účtem, sociálními sítěmi a zejména Facebookem.

Seznam kontaktů

Pokud kontakt na této sociální síti synchronizujeme s kontaktem v telefonním seznamu je nutno jít bohužel manuální cestou. Telefon nepodporuje automatické spárování kontaktů, což je škoda. Pokud ale spárování zvládnete, uvidíte osobní údaje, zájmy i fotoalba daného kontaktu. Na jedno kliknutí můžeme kontakt zálohovat na paměťovou kartu a následně jej i obnovit. Častou používané kontakty jsou směřovány do kategorie oblíbené. Zde jsou již větší náhledy obrázků konkrétních jmen.

Zprávy a e-maily

U textových zpráv nehledejte žádná nečekaná překvapení. Přijaté SMSky jsou zobrazovány v konverzacích. Při psaní je k dispozici QWERTY klávesnice, která je ale na malém displeji poměrně malá, především v režimu na výšku. Další metodou psaní je Swype, kdy slovo napíšete jedním tahem prstu. Pomoci by mohl také slovník T9. Odpočítávání znaků na první pohled chybí, uživatelé Sony (Ericssonů) ale vědí, že se vždy zobrazí až při posledních 20 znacích.

SMS zprávy

U elektronické pošty se setkáme opět tradičně s napevno zakořeněným Gmail klientem a sekundárním vestavěným klientem. První klient slouží výhradně pro Google účet. Nechybí štítky, označení oblíbených zpráv, podpora příloh do 25 MB a kategorie. Druhý klient podporuje tradičně protokoly POP3, SMTP a IMAP4 . Práce s oběma klienty je bezproblémová. Pošta může být okamžitě synchronizována díky push notifikaci. Nakonec je tu i podpora MS Exchange.

Aplikace GMail