Sony Xperia P

Sony Xperia P

Nejlepší Xperia posledních let

Xperia P si nás v redakci ihned získala. Jednak vynikajícím zpracováním, tak i kvalitním displejem nebo svoji výbavou. V mnohých ohledech překonává dokonce Xperii S. Zajímá vás v čem má navrch? Na druhou stranu, je potřeba ledacos zlepšit. Co máme namysli zjistíte v samotné recenzi.

Fotoaparát: ten se opravdu povedl

Sony a fotoaparáty? První slovo co mě v poslední době napadne je nešetrná komprese. Mé slova se u posledních produktů Xperií 2011/2012 naplnily. Vyjma? Odpověď, už zřejmě tušíte. Xperia P se tak trochu z této party trhla a jde vlastní, velmi kvalitní cestou.

Fotoaparát pořizuje snímky v rozlišení 8 Mpx (2448 × 3264 bodů) v zobrazovacích formátech 8 Mpx 4:3, 6 Mpx 16:9, 2 Mpx 4:3/16:9. Nechybí inteligentní přisvětlovací dioda, jejíž výkon je závislý od vzdálenosti scény. Pak tu máme scény, automatický režim, nastavení expozice i nastavení citlivosti ISO od 100 až 800.

U focené osoby můžeme nastavit tříúrovňovou detekci úsměvu. Po vzoru sofistikovaných fotoaparátů můžeme zaostřovat na mnoho způsobů. Jednoduché zaostření, vícenásobné, rozpoznání obličeje nebo zaostření dotykem.

Co se běžné nevidí je i možnost zvolení metody snímání. Snímek může být pořízen softwarovou klávesou, dotykem na plochu displeje nebo hardwarovou dvoupolohovou klávesou. Ta je sice titěrná, ale stisk je jistý s dobrou odezvou. A nakonec začínající bulvární fotografové ocení rychlé spuštění. Při vypnutém režimu stačí déle podržet spoušť cca 2 sekundy fotoaparátu a dojde k aktivaci fotoaparátu, případně pohotovému pořízení snímku.

Prostředí fotoaparátu je velmi svižné a s optimalizací zde nejsou žádné problémy. Všechna nastavení jsou dostupná pod kontextovou senzorovou klávesou. Objeví se nabídka, ve které je možné rolovat do stran (dvě obrazovky). V ní jsou ukryta všechna nastavení. Odpadá nutnost dlouhosáhlého hledání nastavení nebo zbytečného množství klikání.

Asi by bylo na čase odpovědět na otázku, čím se tak Xperia P liší od ostatních Xperií, které jsme v poslední době testovali. U výsledných snímků z fotoaparátu totiž není uplatňován tak nešetrný postprocessing a komprese a rozdíl není zanedbatelný, naopak. Pokud bychom srovnali snímky například z XperieArc, rozdíl je na první pohled patrný. Úroveň detailů je opravdu bravurní, barevné provedení snímků taktéž. Ovšem vše je na úkor něčeho.

Za co jsme vždy vynášeli Sony do nebe, byl nulový šum na snímcích za dobrých světelných podmínek. Tady i za ideálních podmínek snímky obsahují více šumu, než by bylo zdrávo. Je tedy vidět, že Sony zmírnilo dříve drastické softwarové odšumění fotografií, které způsobilo ztrátu detailů, ale na druhou stranu je tím pádem šum logicky viditelnější, protože není tak vehementně odstraňován. Tento výsledek je ale i tak lepší, protože ve finále produkuje Xperia P mnohem detailnější snímky než například vlajková loď Xperia S. Celkově je Xperia P jedním z nejlépe fotících telefonů na trhu, protože snímky z ní jsou opravdu špičkové. Ostatně posuďte sami.

Pokud bych mohl smeknout, udělal bych to u makro fotek. Telefon zaostřuje již ve vzdálenosti 10 cm a úroveň detailů i ostrost snímků včetně pseudobokehu je parádní. Moje nadšení neznalo konce a za daný výsledek by se nemusel stydět nejeden lepší kompakt.

Full HD videa nejsou tak kvalitní v porovnání s konkurencí. Někde již padly názory, že Full HD video je pouze interpolované z formátu 720p. Výsledné video je ve formátu MP4 s datovou stopou 14 Mb/s a stereo zvukem s 30 snímky za vteřinu. Na přední straně telefonu je i VGA 640 × 480 kamera určená pro videohovory. Nahrává také videoklipy ve stejném rozlišení. Pokud překousnete horší kvalitu, můžete si udělat i vlastní autoportrét.

Sony Xperia P (videopohled) – 1080p, exteriér

Multimédia: na videa se poohlédni jinde

Začnu hudebním přehrávačem, který prošel výraznou inovací, omlazovací designovou kůrou a funkčním nášupem. Všechno dění se odehrává v kategorii moje hudba. Zde najdeme skladby, alba, interprety, seznamy skladeb, SensMe nebo oblíbené skladby. SensMe vybírá skladby na základě stylu hudby a podle aktuální nálady uživatele. Telefon je ale podle těchto kritérií bohužel sám nedokáže automaticky roztřídit, musí to udělat příslušný program PC Companion.

Hudební přehrávač patří nejpovedenější, které můžeme nalézt v mobilních telefonech

Nechybí vyhledávání. Při přehrávání je zobrazovaná velká miniatura otagovaného alba. Jedním klikem ji můžeme přiřadit k oblíbeným skladbám nebo ji pro přehrání odeslat k externímu zařízení skrze Wi-Fi a standardu DLNA.

Pod kontextovou klávesou je ekvalizér. Ten nabídne osm napevno přednastavených předvoleb (heavy, pop, jazz, rovnoměrně, soul, klidný poslech, zesílení basů, zesílení výšek). Nakonec je tu i vlastní profil s pěti upravitelnými pásmy. Kdo by nebyl uspokojený, může si aktivovat prostorový zvuk nebo nastavit úroveň basů pomocí Clear Bass funkce. Zbylou funkcí je pak FM rádio, které funguje pouze po připojení sluchátek. Podporuje funkci RDS, která zobrazí informace o právě přehrávané stanici, songu či interpretovi.

Screenshot hry Nova 3

Vzhledem ani funkcemi neurazí ani nepřekvapí vestavěná 3D galerie. Pořízené snímky z fotoaparátu přímo vybízejí k následné editaci, bohužel ale chybí jak editor fotek tak i videí. Nicméně slzy jsou zbytečné. Google Play poskytne desítky aplikací určených pro editaci fotek s různými efekty a režimy úprav.

Screenshot hry FIFA 2012

Vášniví hráči si s Xperií P užijí těch pravých radovánek do té doby, než se podívají na stav interní paměti, činící pouze 12 GB. Důležitější je, že v telefonu je předinstalovaná aplikace EA Games. V tamní nabídce nalezneme mnoho her v demo režimu a jedná se o kvalitní 3D tituly jako TigerWoods PGA Tour, NeedFor Speed 3D Shift. Pokud ale zvolíme „more games“, budeme zklamání hláškou, že pro naše zařízení nejsou dostupné žádné další hry. Přesto Google Play (dříve Google Market) poskytne pro naše zařízení tisíce dalších her všech možných žánrů v bezplatných i placených verzích.

Pro grafický akcelerátor Mali-400MP v současnosti neexistuje hra, která by na něj byla krátká. Poradí si i s nejnáročnějšími 3D hrami. Vyzkoušeli jsme GTA III i Novu 3 a obě aplikace byly plynule hratelné, bez záseků a škubání. Tyto dvě hry si ale řekly o 2,5 GB místa. Vzhledem k celkové paměti 12 GB to není zrovna dobrá zpráva a opět se dostáváme k smutné nutnosti naučit se hospodařit s místem.

V sociálních sítích se novinka neztratí. V základu je předinstalovaná aplikace Google+, Pokec plus nebo aplikace Facebook. Dále je tu Facebook, který je provázán s telefonním seznamem i multimédii.

Už u Xperie S výrobce odflákl videopřehrávač a zde se budu opakovat. U špičkového zařízení, které je zaměřeno zejména na multimediální využití nepochopím absenci podpory titulků. Útěchou je aspoň podpora formátů 3GP, MP4 a avi s kontejnery DivX a xVid. Vyzkoušeli jsme i formát MKV, video se zobrazilo, ale zvuk nikoliv. Doporučuji stažení alternativního video přehrávače MX Player nebo Mobo Player. Obě verze jsou v bezplatné verzi v marketu Google Play.