Sony Xperia miro

Sony Xperia miro

Kompaktní a šikovný

Další adept na masový úspěch se objevil v řadách Sony. Do redakce se nám dostal Sony Xperia miro, novinka, která se bude snažit prosadit v agresivních vodách v cenové hladině kolem 5 000 Kč. Podaří se tomuto malému šikulovi prosadit v agresivních vodách nižší střední třídy s 800MHz procesorem, Androidem 4.0 ICS a 3,5“ displejem?

Operační systém, uživatelské prostředí a výkon

AnTuTu Benchmark, CF-Bench, SmartBench 2012

Sony Xperia miro výrobce obdařil hardwarem, který jej řadí spíše do nižší střední třídy. Procesor o taktu 800 MHz, RAM na hodnotě 512 MB nebo 4 GB vnitřní paměti již dnes nechávají většinu uživatelů chladnými. V dané cenové kategorii se však jedná tak nějak o průměr, a tak Sony Xperia miro co se hardwarového potenciálu týče, uživatele v ničem nezarmoutí. Na screenshotech můžete vidět také výstupy benchmark testu AnTuTu Benchmark, SmartBench a CF-Bench.

Domovská obrazovka

Sony Xperia miro přichází na trh s předposlední verzí operačního systému Android a to konkrétně s verzí 4.0.4 Ice Cream Sandwich. Výrobce pak čistý Android skryl pomocí vlastní grafické nástavby. To se týká především domovské obrazovky a menu s aplikacemi, hlubší nabídky zůstávají prakticky v režii grafiky původního Androidu.

Zamykací obrazovka nabízí posuvník pro odemčení nebo zapnutí fotoaparátu a dokáže zobrazit ovládání hudebního přehrávače. Domovská obrazovka je standardně rozdělena na několik stránek, defaultně pět. Na obrazovky si můžete umístit buď ikonky jednotlivých aplikací, nebo využít některé z mnoha widgetů, které výrobce do telefonu připravil. Nechybí jak standardní Android widgety, tak widgety přímo od Sony – například kanál Timescape nebo hudební přehrávač Walkman. Ve spodní části obrazovky pak najdete ikonku pro otevření menu a čtyři pozice, které můžete obsadit statickými ikonkami.

Menu s aplikacemi

Menu s aplikacemi je vyvedeno klasickou maticí ikon, trochu však zamrzí mrhání místem. Na obrazovce vidíte pouze matici 3 x 4 ikonky, ve spodní a horní části je spousta nevyužitého místa. Dovedu si s klidným srdcem představit minimálně jeden řádek navíc, protože takhle musíte neustále posouvat menu do stran, abyste našli požadované aplikace. Naštěstí si můžete nechat ikonky seřadit podle vlastního uspořádání, abecedně, podle nejpoužívanějších aplikací nebo podle toho, kdy jste aplikaci nainstalovali.

Nastavení

Pokud klikneme na klávesu pro vyvolání kontextové nabídky, můžeme také změnit tapetu v pozadí, dostaneme se rychle do nastavení nebo si můžeme zvolit jedno ze sedmi barevných motivů uživatelského prostředí. Na závěr už jen musíme zmínit standardní notifikační lištu, kterou stahujete z horní hrany displeje. Bohužel v ní však nenajdeme praktické zkratky pro ovládání bezdrátových sítí a podobně.

Zatím jsme Sony Xperia miro prakticky pouze chválili, všimli jste si? Je nutno podotknout, že chvála to byla zatím opravdu zasloužená, protože Sony Xperia miro je opravdu velmi sympatický smartphone. Nyní však začne trochu méně pozitivní čtení, protože se dostáváme k softwaru a zde bohužel výrobce trochu klopýtá.

Nastavení

Hovoříme především o optimalizaci operačního systému. Možná jste si již na začátku řekli, že Ice Cream Sandwich a 800MHz se asi moc rádi mít nebudou. Stejně tak 512 MB RAM je pro nenasytný Android bohužel již trochu málo, i když mají aplikace k dispozici přes 200 MB. Rád bych řekl, že jste se zmýlili a že se výrobci povedlo Android perfektně optimalizovat, takže i na slabším hardwaru šlape jako hodinky. Bohužel tomu tak úplně není.

Nemůžu říci, že by byl software nějak extrémně špatný, ale od výrobce Sony, potažmo Sony Ericsson, jsme byli vždy zvyklí na příkladnou optimalizaci a stabilní software. U modelu Sony Xperia miro se ovšem velice často setkáte s trhanými pohyby ať už na domovské obrazovce (zejména pokud máte víc widgetů) nebo přímo v rámci jednotlivých aplikací. Na spuštění aplikací čekáte nepříjemně dlouho, občas telefon dokonce na pár okamžiků zcela zamrzne.

Pomalé reakce jsou také velmi nepříjemné při psaní na klávesnici. Když se trochu rozepíšete a začnete psát rychleji, tak potom pouze nevěřícně sledujete, že text na obrazovce je třeba o tři slova pozadu. Bohužel jsem se také několikrát setkal s pádem aplikace a to dokonce také u nativního internetového prohlížeče. Během našeho redakčního testování výdrže prohlížeč spadl celkem čtyřikrát.

Vzhledem ke standardu, který Sony u svých zařízení nasadil, je nestabilita a slabá optimalizace OS u Sony Xperia miro docela zklamání. Omlouvat jej může pouze cenová kategorie, do které se Sony Xperia miro řadí. Nezbývá než doufat, že se tyto neduhy zlepší některou z aktualizací.

Fotoaparát a video

V cenové kategorii kolem 5 000,- Kč již dnes najdeme celkem dost slušných fotomobilů. Sony Xperia miro se díky 5Mpx snímači s přisvětlovací LED a automatickým ostřením řadí mezi průměr, výsledky fotoaparátu však tento model katapultují mezi nejlepší fotomobily zmíněné kategorie.

Fotoaparát Sony Xperia miro je opravdu velmi povedený. Nabízí mnoho nastavení od různých scén a režimů (například plynulé panorama), přes nastavení expozice a vyvážení bílé až po touch-focus nebo samospoušť. Maximálního rozlišení 5Mpx dosáhnete při focení v poměru stran 4:3, pokud budete chtít pořídit širokoúhlé fotografie, budete se muset spokojit s 3Mpx rozlišením.

Prostředí videokamery

Výsledné fotografie jsou však to nejlepší, co můžete v cenové kategorii kolem 5 000,- Kč najít. Sony Xperia miro se má rozhodně čím chlubit, protože fotografie jsou dostatečně ostré, barvy jsou věrné a fotografie tak rozhodně nevypadají jako přesaturované omalovánky. Také úroveň detailů je velmi dobrá a například makro snímky vypadají velmi hezky. Všimněte si například detailu klíče, na kterém je vidět každá rýha v kovu.

Testovací fotografie - exteriér
Testovací fotografie - interiér
Testovací fotografie - detail

Sony Xperia miro dokáže také nahrávat video, a to konkrétně v rozlišení VGA rychlostí 26 snímků za sekundu. Bohužel však ani v nejmenším nedosahuje kvalit fotografií a videozáznamy pořízené pomocí Sony Xperia miro opravdu nejsou moc dobré. Navíc konkurence i starší modely Xperia mini dokázaly nahrávat video v HD rozlišení. Zde je však pro HD video nedostatek výkonu.

Sony Xperia miro (testovací video) – VGA, exteriér