NVIDIA Shield TV 2017

NVIDIA Shield TV 2017

Android pro hry i aplikace ve vašem obýváku
4

Pro rok 2017 NVIDIA přichystala novou verzi svého multimediální zařízení SHIELD TV. Oproti předchozí generaci přináší několik zásadních vylepšení. Ačkoliv byste možná očekávali hry na prvním místě, není to úplně pravda – SHIELD si poradí se všemi druhy zábavy a snadno se stane hlavním zařízením k vaší televizi. Přináší totiž Android TV s několika vylepšeními a velmi slušným výkonem.

První změny si všimnete na první pohled: zařízení je o 40 % menší než předchozí generace a aktualizace dostál i herní ovladač. Také si poradí s přehráváním videa ve 4K rozlišení a nezalekne se ani HDR. Rozrostla se rovněž nabídka streamovatelných televizních služeb a potěší i Google Asistent.

Nvidia Shield TV 2017 – videopohled

NVIDIA SHIELD TV sice patří k dražším multimediálním zařízením (obzvláště z těch postavených na Androidu), ale konečně se dostává do fáze, kdy je zajímavý pro mnohem širší spektrum zákazníků.

Hardware

Tvaru jasně dominují ostré hrany. Líbivá je i kombinace lesklých a matných materiálů a rovněž příjemné zelené podsvícení. Nová verze je výrazně menší než ta původní a pod televizí rozhodně nebude vypadat rušivě. Díky rozměrům ji můžete umístit i na jiný přehrávač nebo rovnou postavit do vertikální polohy.

Shield TV 2017

Vrchní stranu neruší ani tlačítka. Pro zapnutí stačí stisknout tlačítko na ovladači. Konzole je pak velmi rychle připravena k použití. Na zadní straně naleznete 2× USB 3, HDMI a GLAN pro připojení k internetu. Bohužel zmizela čtečka microSD karet a rozšířit poměrně malé 16GB úložiště můžete jen přes USB. Vedle konektorů narazíte na průduch pro chlazení. Ačkoliv je zařízení většinou neslyšitelné, jednou za čas se kvůli některé náročnější akci umí rozhučet. Oproti „velkým“ herním konzolím ale zdaleka o nic nejde.

Výbava
Systém Android 7.0 (Nougat)
Procesor NVIDIA Tegra X1
RAM 3 GB
Úložiště 16 GB
Konektivita Wi-Fi 802.11ac, Bluetooth 4.1
Porty Gigabitový Ethernet, HDMI 2.0b, 2× USB 3.0
Hmotnost (bez ovladačů) 250 g
Rozměry (bez ovladačů) 9,8 × 15,9 × 2,6 cm

O výkon se stará NVIDIA Tegra X1 spolu s 3 GB paměti RAM. Jednoduše řečeno jde asi o nejvýkonnější Android TV zařízení, které si poradí nejen s hrami pro Android, ale i některými dalšími. Během testování jsem tak nenarazil na jedinou hru nebo aplikaci, kde by se SHIELD TV zasekl nebo nestíhal.

Gamepad

Výrazné změny se dočkal i herní ovladač, který je oproti předchůdci menší, lépe padne do ruky a opustil některé prvky, které se nám úplně nelíbily. Hlavně zmizel zbytečný a špatně použitelný touchpad a ani systémová tlačítka již nejsou dotyková. Kromě tlačítka pro zapnutí se přesunula na spodní stranu zařízení.

Shield TV 2017

Trojice tlačítek vám umožní rychlý návrat zpět, zastavení přehrávání hudby nebo videa a okamžitý návrat na úvodní obrazovku. Pod nimi se pak skrývá šikovný 3,5mm jack pro připojení sluchátek, pokud nechcete rušit ostatní v místnosti. Dotykové je naopak ovládání hlasitosti, které najdete mezi oběma joysticky. Na jeho používání jsem si zvykl okamžitě.

Největší změnou je však design ovladače, který rovněž pracuje s ostrými hranami a je složen z trojúhelníků. Na první pohled působí moderně. Musím však uznat, že z obrázků jsem z nového vzhledu nadšený nebyl. V ruce však působí výborně a trojúhelníky nejsou ve skutečnosti tak výrazné a určitě nepřináší nějaký diskomfort. Naopak, v přímém srovnání je nový ovladač mnohem jistější a kvalitou zpracování se může srovnávat s těmi pro PlayStation nebo Xbox.

SHIELD Remote

Pokud však zrovna nechcete hrát hry, mnohem raději sáhnete po jednoduchém ovladači, který vám umožní pohyb v prostředí, ovládání aplikací (dokonce i jednoduchých her) a rovněž mu nechybí mikrofon pro hlasové ovládání.

Shield TV 2017

Ačkoliv si dovedu představit, že je základní ovládací prvek dotykový a podporuje gesta, pouhá tlačítka rovněž fungují bez problému. Ani zde nechybí ovládání hlasitosti na ještě delším dotykovém pruhu. Vzhled ovladače je pak mnohem konzervativnější než u gamepadu a mnohem více se hodí pro ovládání multimédií. Výhodou obou ovladačů je bezesporu dlouhá výdrž baterie, která konzolovou konkurenci, obzvláště PlayStation, válcuje .

Android

Sliboval jsem, že to nebude jen o hrách, ale oproti ostatním systémům má NVIDIA výhodu právě v této oblasti. SHIELD TV nabízí hned několik druhů herní zábavy. Na prvním místě si zahrajete tradiční androidí hry s podporou pro televizi. A nabídka není vůbec malá, nechybí závodní tituly, střílečky z pohledu první osoby, arkádové hříčky nebo rodinné tituly. Vybere si opravdu každý příležitostný i aktivní hráč.

Shield TV 2017

Záleží, na jaké hraní jste zvyklí. Jestli máte k televizi zároveň připojený nový PlayStation nebo Xbox, tyto hry mohou působit až směšně jednoduše. Real Racing neustojí srovnání s Forzou a Modern Combat je vedle Call of Duty k smíchu. Na druhou stranu, celá řada titulů takovou nevýhodu nemá. Viz třeba Crossy Road, který si pohodlně zahrajete i s televizním ovladačem v ruce.

Řada titulů, které jsem recenzoval a považoval za špičku, na televizi najednou neobstojí. A nejde jen o grafiku. Problém je především v ovládání. Je znát, že většina těchto titulů byla předně tvořena pro dotyková zařízení a na ovladači takový komfort nenabízí. Většinou neumějí pracovat s citlivostí joysticků, u triggerů na zadní straně nemluvě. Gamepad od společnosti NVIDIA je přitom špičkový. Hry pro Android ho ovšem většinou dostatečně nevyužijí.

Shield TV 2017

Naprosto jiná písnička je to u her, které vyšly sice na Google Play, ale jsou omezeny jen na SHIELD zařízení (první byl Portal a Half-Life 2). Tato nabídka není velká, ale z novinek potěší především The Witness nebo Doom 3 BFG. Tyto hry využívají vyššího výkonu zařízení (oproti ostatním Android konzolím) a dobře pracují i s ovladačem. Srovnání je ovšem opět tristní, protože třeba The Witness, ač stále vypadá skvěle, je znatelně osekané a narazil jsem i na mírné propady snímkovací frekvence.

Streaming

Něčím kompletně odlišným je streamování her přes internet pomocí služby GeForce Now. Na jednu stranu si za cca 200korunový měsíční poplatek odemknete přístup k řadě (nejen) starších her, které hrajete neomezeně. Novější tituly si však musíte koupit samostatně za plnou cenu. Zároveň však získáte i Steam klíč, takže si hru rovnou aktivujete na vlastním účtu a můžete ji hrát i na počítači. p>

Shield TV 2017

Her v předplatném není málo, ale zároveň jsem čekal, že se za ty dva roky služba rozroste více. V druhém případě je nabídka rozšířenější. Prakticky to znamená, že získáte přístup k počítačovým hrám na své mobilní konzoli s Androidem. Hra sama totiž neběží na vašem zařízení, ale na vzdáleném serveru. Vy odesíláte informace o ovládání a nazpět získáváte obraz. Vše musí být dostatečně rychlé, abyste si nevšimli pomalé odezvy.

I když jsem si pohodlně zahrál některé pomalejší hry (třeba The Vanishing of Ethan Carter), akční záležitosti stále nepůsobí dostatečně dobře. V rychlosti se obraz silně komprimuje a ani s dostatečně rychlým internetem nemůžete počítat s neustálou plynulostí a čas od času narazíte na mírné zpomalení nebo zaseknutí. Pokud vše běží v pořádku, input lagu si nevšimnete. Při horším připojení však zaznamenáte nejen zhoršení kvality obrazu, ale i zpomalených reakcí ovládání. Jsem rád, že NVIDIA tuto cestu stále zkouší a věřím, že je to budoucnost pro hráče, kteří nemají vlastní výkonný počítač a nechtějí vlastnit konzoli. V tuto chvíli však služba není 100% spolehlivá. I když roli může hrát i ne úplně dokonalé internetové připojení, které v naší zemi máme.

Shield TV 2017

Na druhou stranu, i komprimované streamované hry přes internet vypadají daleko lépe než většina titulů z Androidu. S kabelovým připojením k rychlému a kvalitnímu internetu si tak můžete užít poměrně příjemné hraní.

Nechybí ani možnost hry nahrávat a případně rovnou streamovat na Twitch jako u předchozích SHIELD zařízení.

Multimediální centrum

Dnes má téměř každá televize nějaký chytrý systém umožňující přehrávání videí z YouTube, Netflixu nebo dalších služeb. Velmi často toho ovšem příliš neumí a jsou pomalé nebo zastaralé. Nebo vaše televize nálepku „smart“ vůbec nemá. Se zařízením jako je SHIELD TV to rázem změníte. Díky užití Androidu se o nedostatek aplikací bát nemusíte. Vedle zmiňovaných her to jsou především aplikace pro přehrávání filmů, seriálů a videí.

Shield TV 2017

Skvěle funguje YouTube, filmy Google Play a samozřejmě Spotify, Hudba a další. Za zmínku určitě stojí Netflix, HBO Now nebo nově i Amazon Video. Stále nejsme tak daleko, abychom si i v Čechách užívali veškerého obsahu, který mají v zahraničí. Na českou lokalizaci filmů nebo seriálů pak můžeme rovnou zapomenout, ale komu angličtina problém nedělá, ten si už má z čeho vybírat.

Film si z DVD nebo Blu-ray samozřejmě nepustíte, ale díky aplikacím jako Plex můžete bez problému sledovat filmy z počítače.

Prostředí vychází plně z Android TV. Na prvním místě tak narazíte na doporučení, kde se mohou objevovat rozkoukané filmy, seriály, naposledy hrané hry nebo nová videa na YouTube. Rychle tak získáte přístup k obsahu, který by vás mohl pravděpodobně zajímat. Pod tímto seznamem je řádek s aplikacemi, jejichž pořadí můžete libovolně měnit a o pozici níže najdete přehled nainstalovaných a rozehraných her ve službě GeForce Now.

Nechybí ani hlasové ovládání, díky kterému můžete po stisknutí jediného tlačítka na ovladači okamžitě diktovat příkazy v angličtině. Samozřejmostí je rovněž Google Cast, díky kterému do zařízení rychle dostanete obsah třeba z telefonu.

Shield TV 2017

NVIDIA SHIELD TV je povedené multimediální zařízení, které potěší velikostí, vzhledem a různými způsoby využití. Na druhou stranu je dražší než konkurence. Levněji pořídíte i Apple TV, které se však nemůže pyšnit tolika možnostmi nebo tak bohatými herními funkcemi. Za necelých 6 tisíc korun navíc získáte vedle konzole poháněné Androidem i pohodlný dálkový ovladač a perfektní gamepad.

Otázkou zůstává, pro koho je toto zařízení určené. Pokud chcete proměnit svou hloupou (nebo ne úplně chytrou) televizi v moderní zařízení, SHIELD TV umí vše potřebné a ještě něco navíc. Připlatíte si však za skvělé zpracování, výkon a herní funkce.

Shield TV 2017

Pokud se však nechcete v ničem omezovat, chvíli hrát hry (ať už ty z Androidu, nebo ty streamované přes internet), sledovat filmy a seriály, zkontrolovat počasí a pak si zapnout videa ze Stream.cz nebo YouTube, NVIDIA má pro vás jedinečné řešení. Musíte však počítat s tím, že nabídka streamovatelných televizí je u nás ještě trochu omezená a hraní her přes GeForce Now funguje jen na opravdu kvalitním připojení a ani tak nejde vždy o dokonale plynulý zážitek. Základní úložiště by rovněž mohlo být větší, obzvláště u herního zařízení, kdy i řada mobilních titulů zabírá víc jak 1 GB.

Námi testovaná varianta však není jediná, která se dostane do prodeje. Pokud toužíte po větším úložišti, můžete si připlatit za SHIELD TV PRO, který se chlubí interní pamětí 500 GB. Jinak nabízí shodný výkon i funkce. Na druhou stranu je výrazně větší – rozměry odpovídají původní verzi. Díky tomu má navíc čtečku microSD karet a microUSB port. Cena se pak vyšplhá na 9 tisíc Kč.

Shield TV 2017
SHIELD TV (vlevo) a SHIELD TV PRO
  • herní funkce