Samsung Gear VR

Samsung Gear VR

Nejdostupnější virtuální realita
12

Samsung ve spolupráci s firmou Oculus přináší první virtuální realitu, která nabízí pohodlný zážitek a můžete si ji už nyní koupit. Po dvou vývojářských edicích jde o finální verzi a změn je více než dost. Potěší vás jistě rozšířená nabídka podporovaných telefonů a snížená cena. Pokud chcete vědět, jak si Samsung poradil s tím ostatním, tak si přečtěte dnešní recenzi.

V polovině minulého roku jste si u nás mohli přečíst recenzi brýlí pro virtuální realitu od Samsungu s názvem Gear VR Innovator Edition, které byly určeny pro telefony Galaxy S6. Šlo již o druhou verzi, která se už sice dala koupit, ale stále nebyla finálním produktem. Ten přišel až před koncem roku 2015 a pod názvem Gear VR Lite si jej můžete koupit i u nás. Navíc za mnohem nižší cenu okolo 3 500 Kč. Ještě k tomu se rozšiřuje i nabídka telefonů, které jsou s brýlemi kompatibilní. A tím výčet změn zdaleka nekončí.

Samsung Gear VR – videorecenze

Virtuální realita

V názvu „virtuální realita“ se skrývá mnohem více, než by se na první pohled mohlo zdát. Když se bavíme o realitě, tak každý bude mít na mysli asi něco, co skutečně je. Realita nás obklopuje a pohlcuje. Můžeme se na ni snažit zapomenout, ale nikdy se nám to úplně nepovede. Když budete hrát hru na počítači, tak stále uvidíte okraje monitoru a budete vědět, že sedíte ve svém pokoji. Virtuální realita však přináší izolaci a odtržení od skutečného světa. Vytváří okolo nás nový prostor, ve kterém jsme úplně integrováni – alespoň zdánlivě. Gear VR od Samsungu je první takový produkt, který se tomuto ideálu skutečně blíží.

Oculus Rift, PlayStation VR nebo HTC Vive teprve přijdou a přinesou to, čemu budeme moci říkat plnohodnotný virtuální zážitek. Pokud však toužíte po ochutnávce, která se těmto zmiňovaným nejvíce blíží a je již nyní dostupná, tak Gear VR má dokonce pár výhod v podobě nižší ceny a mobility.

Samsung Gear VR

K používání těchto brýlí budete ovšem potřebovat konkrétní telefon. V případě finální verze se v tuto chvíli jedná o čtyři produkty: Samsung Galaxy S6, S6 edge, S6 edge a Note%205.

Zařízení

Brýle nemají žádný vlastní displej ani silný výpočetní výkon. O to všechno se stará telefon. Brýle jsou však velmi důležitým pomocníkem, protože v sobě obsahují některé senzory, například citlivější gyroskop, který slouží k přesnému měření pohybu hlavy. Už jen to je neuvěřitelný pokrok proti všem těm „pizzovým“ realitám, jako je Cardboard od Googlu. Pohyb je totiž plynulý a přirozený, nijak neposkakuje, neklepe se a neruší vás.

Samsung Gear VR

Druhou velkou výhodou proti levným papírovým řešením je také kvalitnější optika. Na displej totiž nekoukáte přímo, ale skrz dvojici čoček, které obraz zvětšují a opticky zkreslují. Ani zde však nemůžete počítat se zázraky. Aby efekt fungoval plnohodnotně, museli byste hledět neustále jen před sebe a jen otáčet hlavou. Zcela přirozeně ovšem někdy pohnete očima. A v tu chvíli si všimnete, že se od středu obraz rozostřuje a ztrácí na kvalitě. Pokud se však do zážitku zakoukáte, tak se vám to nestane a výsledek je stále mnohem lepší než papírové brýle s lacinou optikou.

Samsung Gear VR
Rozměry 201,9 × 116,4 × 92,6 mm
Hmotnost 318 g
Senzory akcelerometr, gyroskop, senzor vzdálenosti
Ovládací prvky dotyková plocha, tlačítko zpět, ostřící kolečko, ovládání hlasitosti

Finální verze Gear VR doznala oproti předchozím vývojářským kitům značných úprav. Bohužel ne vždy k lepšímu. Jelikož chtěl Samsung docílit i nižší pořizovací ceny, musely být provedeny jisté kompromisy. Nejvýraznějším je provedení pásků, které drží brýle na vaší hlavě. Tak předně je ten vrchní volitelný, takže ho můžete sundat, ale stabilitě tím nepomůžete a doporučuji nechat nasazeny všechny tři. Zmizely ovšem změkčující polštáře, které se staraly o pohodlnější nošení. S tím ale musím dodat, že kdybych nekoukal na své staré video, tak si toho ani nevšimnu, protože pocit z nošení je stále stejně dobrý a zdá se, že toto polstrování nebylo až tak potřeba. Zároveň i pásky jsou ušity trochu jinak a nyní vypadají laciněji. Na používání to ovšem vliv nemá.

Komfort

Jak jsem zmiňoval v předchozí kapitole, pásky doznaly zásadní změny, ale s nošením žádný problém není a brýle se používají pohodlně. Ve výsledku možná ještě lépe, za což může snížená hmotnost o celých 20 %. Po nasazení brýlí si budete muset upravit utažení pásků, abyste do čoček hleděli naprosto zpříma. Prvotní nastavení může chvíli trvat a je důležité, jinak budete mít obraz rozostřený a brýle vám nebudou úplně sedět. Ne všem se však povede zbavit světla procházejícího okolo nosu.

Samsung Gear VR

Podobně jako lyžařské brýle, i tyto pro virtuální realitu mají po svém obvodu polstrování. To je veskrze pohodlné a díky připevnění na suchý zip si ho budete moci i upravit. Počítejte však s tím, že po delším používání se v něm můžete začít značně potit. S pocením souvisí i další neduh těchto brýlí, který jsem u předchozí verze nepozoroval. Čočky se vám budou pravidelně zamlžovat. Během jedné hodiny hraní jsem musel několikrát brýle lehce nadzvednout a hadříkem optiku utřít. To rozhodně není pohodlné a pocit virtuálního světa se tím značně narušuje.

Pokud mluvíme o čištění, tak musíte počítat i s tím, že před každým vložením telefonu do brýlí je třeba displej očistit, protože i ta sebemenší nečistota (otisk prstu, šmouha, prach) by vám obraz výrazně kazila.

Obraz

Představte si, že na svůj displej koukáte velmi zblízka a ještě k tomu přes zvětšovací optiku. V tuto chvíli už vysoké rozlišení displeje na mobilním telefonu dává smysl. Virtuální realita je tak prvním využitím, kdy si řeknete, že ani těch 577 (v případě Galaxy S6) pixelů na palec není dost. Jednotlivé pixely prostě uvidíte a téměř nikdy nebude obraz úplně ostrý. Lepšího výsledku s použitím mobilního telefonu však v tuto chvíli asi ani dosáhnout nejde.

Galaxy S6 Galaxy S6 edge Galaxy S6 edge+ Galaxy Note5
Rozlišení 1440 × 2560 px 1440 × 2560 px 1440 × 2560 px 1440 × 2560 px
PPI 577 577 518 518
Velikost displeje 5,1" 5,1" 5,7" 5,7"

Samozřejmě hodně záleží na konkrétní aplikaci nebo hře, jak si s tímto omezením dovede poradit. Kupříkladu u hraní Land’s End na nějaké pixely můžete zapomenout, protože si budete všímat jiných věcí. A rozhodně to není jediný případ. Pokud to ovšem Samsung s VR myslí vážně, tak si klidně dovedu představit, že nová řada vlajkových lodí přijde ještě s jemnějším displejem.

Ovládání

Nejdůležitější roli při ovládání hraje pohyb vaší hlavy. Ve středu zorného pole máte kurzor, který slouží k výběru položek. Pro ten je potřeba se zadívat správným směrem a ťuknout prstem do touchpadu, který se nachází na pravé straně zařízení a je viditelně větší než u předchozí edice. Souvisí s ním i další změna – není už plochý, ale je v něm vydutý kříž, který vám má usnadnit jednak touchpad nahmatat, ale hlavně pomoci při posouvání. V nabídce se totiž posouváte tažením prstu v daném směru, jako kdybyste to dělali na displeji svého telefonu. Nový touchpad se dá jednoznačně pochválit, jeho používání je o značný kus pohodlnější než dříve.

Samsung Gear VR

Nad ním se nachází tlačítko zpět, které naštěstí dotykové není a slouží pro ukončení aplikací, vracení se v nabídce nebo pro úplný návrat na hlavní obrazovku. Po chvilce používání rozhodně nebude problém ho najít. Nakonec na těle najdete ještě kolébku pro ovládání hlasitosti a mnohem důležitější kolečko pro úpravu vzdálenosti čoček. Aby se vám obraz zdál co nejostřejší, budete si muset najít svou správnou pozici, což ocení zejména uživatelé dioptrických brýlí, jelikož ty se vám pod helmu nevejdou. Pokud si budete zařízení půjčovat ve skupině, tak se nastavování vždy může samozřejmě trochu protáhnout, ale to jen těžko můžeme brát jako vinu zařízení. Nastavení je pohodlné a nesetkal jsem se s tím, že by někdo nenašel svůj optimální bod.

Některé hry se obejdou bez ovladače a dokonce i bez dotykové plochy. Stačí se na požadované tlačítko dlouze podívat a ono se samo vybere. Tato možnost mi po chvíli hraní Land’s End přišla tak pohodlná, že mě velmi mrzí, že není možné totéž zvolit i pro hlavní menu.

Samsung Gamepad
Ovladač není součástí balení a připojit můžete i jiný kompatibilní s Androidem

Software a obchod

Hlavní nabídka vás usadí do luxusního obývacího pokoje. Po prvním nasazení brýlí tak jistě nebudete spěchat se spouštěním nějaké hry, ale v klidu se budete kochat okolím. Hlavní menu vypadá jako vznášející se dlaždice, za které by se nestyděla ani Windows 10. Oproti předchozí verzi brýlí tak až na změnu virtuálního pokoje nepřichází nic nového. Máte možnost procházet knihovnu nainstalovaných aplikací a her, případně instalovat nový obsah přímo z obchodu, aniž byste brýle museli sundávat.

Samsung Gear VR

Pokud podržíte tlačítko pro návrat, tak se dostanete do systémové nabídky, ve které máte možnost změnit jas, nastavit režim „nerušit“, přeorientovat výchozí pohled, podívat se skrz kameru a vrátit se do hlavní nabídky. Toto menu je velmi užitečné právě díky možnosti přeorientování a podívání se skrze kameru, ačkoliv mi tato možnost z nějakého důvodu nefungovala vždy (a ne, neměl jsem nasazený přední kryt).

Trochu kritický ovšem musím být k obchodu. Nabídka aplikací se velmi slušně rozrůstá, s čímž ale vyvstávají některé problémy. Samsung například zapomněl na třídění dle kategorií. Nemůžete si tak třeba vyhledat všechny hry zdarma nebo se zaměřit na konkrétní žánr. Pokud tak neznáte název hry, kterou hledáte, můžete opravdu dlouho scrollovat. A to bohužel i v aplikaci na telefonu (po vyndání z brýlí), která překvapivě nenabízí žádné funkce navíc.

Hry

Nabídka se zvětšuje a oproti mé minulé návštěvě je skutečně z čeho vybírat. Mým osobním favoritem je Land’s End (jak už jste mohli poznat), ale za zmínku stojí i další kousky – sci-fi EVE: GUNJACK, závody VR Karts: Sprint, originální akční hry DRIFT, VIRAL, Omega Agent nebo oceňované Keep Talking and Nobody Explodes. Vedle těchto originálních her tu najdete i tituly známé už z telefonu, které se dočkaly konverze. Jednou se to povedlo, jindy méně. Překvapil mě třeba Smash Hit, který se ve virtuální realitě hrál ještě lépe.

Samsung Gear VR hry

Některé hry vyžadují ovladač, jiné ne. Jelikož jste na Androidu, máte poměrně veliký výběr a koupit si můžete i malý přenosný ovladač od Samsungu, který kopíruje xboxové rozložení, což mně osobně třeba není po chuti. Bohužel ho v balení s Gear VR nenajdete, takže se bude jednat o položku v nákupu navíc.

Přístup k virtuální realitě je na každém z vás. Já jí věřím a baví mě. Nabízí mi úplně nový herní zážitek, kdy konečně padá bariéra mezi hrou a hráčem. Překvapivě to funguje i u adventur, které vidíte z pohledu třetí osoby. Je to jako byste sledovali dění hlídací kamerou. A přesto se cítíte být při tom, kdy vše máte doslova na dosah ruky.

Musíte se však připravit na to, že se autoři her snaží narovnat pokřivený trh a ceny jsou oproti běžným mobilním hrám vyšší. Dává to smysl, protože nabídka ještě není tak velká, vývoj je náročný a nedá se očekávat, že se hry teď budou prodávat ve velkém množství, když Gear VR zdaleka nemá každý. Cena se tak běžně pohybuje od 200 do 400 korun.

Land’s End – videorecenze

Video

Gear VR ovšem není určeno jen na hraní her – virtuální realita má potenciál i v dalších formách zábavy. Samozřejmě do toho spadá i video a film. To má ovšem háček – streamovat 360° obsah z internetu je datově velmi náročné a komprese vám často dovede zážitek pokazit. Pokud si sami nějaký klip stáhnete do telefonu, tak zjistíte, že pro slušnou kvalitu je soubor tak veliký, že si ihned zaplníte paměť. Při nižší kvalitě může minuta záznamu 360° videa znamenat 100 MB. Pokud se nechcete omezovat, tak počítejte s násobky.

Video ve VR ovšem neznamená pouze 360° videa. Představte si třeba, že sedíte v kině a před vámi na plátně běží klasický film. To překvapivě není vůbec špatné. Samozřejmě si můžete nahrát vlastní obsah, nebo sledovat vybrané snímky z internetu. Nechybí ani přenosy z Twitche. Má to jeden háček – sledovat celovečerní film takto nezvládnete, protože vás ještě před koncem začne bolet hlava. Také se asi tak do hodiny zařízení přehřeje a budete ho muset nechat zchladit.

Samsung spolupracuje na brýlích s firmou Oculus, která je vlastněna Facebookem. Asi vás tak nepřekvapí, že se tu pokouší i o sociální aspekt. Prvním takovým pokusem je možnost sledovat video až se čtyřmi dalšími přáteli, kteří budou v „sále“ reprezentováni avatary. Můžete si u sledování povídat… a to je tak všechno. Jako pokus je to zajímavé, ale nedovedu si představit, že to používám cíleně nebo se skutečně pravidelně s přáteli stýkám ve virtuální místnosti. Ale kdo ví… jednou možná.

I tentokrát zmíním porno, které jistě bude hrát při šíření virtuální reality velkou roli. Za ten půlrok od minulé recenze se vynořilo několik nových společností, které točí materiál pro dospělé. Snad vznikají i nějaké erotické pomůcky. Zdá se tedy, že od porno-průmyslu dostalo VR zelenou, což se vás samozřejmě nemusí nijak přímo dotýkat, ale pro rozšíření platformy to může hrát významnou roli.

Generační experiment

S Gear VR jsem zkusil drobný experiment. Vzal jsem ho přes svátky k rodině, kde se nás vždy sejde velká spousta, a postupně jsem zkoušel, jak na virtuální realitu budou lidé reagovat. Velmi mě překvapilo, že naprosto všichni si ten zážitek užili. Brali to jako něco naprosto nového. Zatímco třináctiletá nevlastní sestra nadšeně zkoušela jednoduché hry, bála se u dema s dinosaurem nebo s sebou cukala během hororové hříčky Sisters, tak děda nadšeně pozoroval přírodu. Trochu úsměvně působilo, když ukazoval kolem sebe a říkal: „Podívejte, ty stromy… to je nádhera!“ Vůbec mu nedošlo, že my ostatní to nemáme šanci vidět. Zajímavým postřehem také je, že se navzájem předháněli, kdo si to zkusí ještě jednou.

Lidé s helmou na hlavě působí ještě trochu zvláštně a ostatní se při pohledu na člověka točícího se uprostřed místnosti pohihňávají a mají tendenci ho fotit. Je to pochopitelné, neboť VR v tuto chvíli není navržené jako společenská zábava. Ostatní nemohou sledovat to, co vidíte vy. S tím se také váže problém, že je těžké někomu něco ukazovat, když mu nemůžete říct co má udělat. Ptáte se, zda už to běží, co vidí… Je tu poměrně zásadní bariéra.

Samsung Gear VR

Být ve virtuální realitě znamená být izolovaný od okolí. Alespoň v tuto chvíli VR působí trochu asociálně. Samozřejmě má i faktické obtíže – když jste s někým v pokoji, tak se vám bude jen těžko komunikovat, když pořádně ani nevíte, kde zrovna jste a kam koukáte. Když vám přijde zpráva, tak si ji nepřečtete, protože jste „bez telefonu“. Během té jedné hodiny do přehřátí byste se měli také třeba napít. I takové jednoduché úkony znamenají zásadní vyrušení. A můžete mi věřit, že s brýlemi se nejspíše polijete.

I přes všechny výtky a výhrady k virtuální realitě v ní vidím možnou budoucnost zábavy, která je mnohem více pohlcující než cokoliv dosud. Také se mi potvrdilo, že se v ní najdou úplně všichni. A to i ta nejstarší generace, která se třeba může bát hrát hry, ale zajímavé video si mohou opravdu užít.

Před půl rokem jsem Innovator Edition vyčítal hlavně dvě věci – neostrý obraz a pouhou hodinu hraní do přehřátí. Jako zásadní vylepšení lze brát rozšíření nabídky telefonů, přestože jich stále není mnoho. Jelikož displej tvoří vložený telefon, tak žádnou změnu ani čekat nešlo. Nakonec to není takovou překážkou, ale další generace telefonů snad přinese zlepšení. Hodina hraní v kuse je bohužel stále přetrvávajícím omezením. Zmizel ovšem větráček, který se dříve staral o chlazení. Velmi záleží i na konkrétní hře nebo aplikaci. Některé dobře optimalizované a méně náročné vám opravdu tu hodinu v kuse zvládnou nabídnout, jiné čas významně zkracují. Počítat musíte i s tím, že se bude baterie poměrně rychle vybíjet, což ale opět závisí na konkrétní hře. Pro jistotu si můžete přímo do brýlí připojit napájení, čímž se tohoto problému zbavíte, ale zase se výrazně omezíte v pohybu.

Samsung Gear VR

Finální verze Gear VR nabídne velmi přesné rozpoznání natočení hlavy a zážitek tak je věrohodný. Možná je škoda, že tu není žádné rozpoznání toho, když si třeba kleknete nebo se nakloníte do strany, jak to nabídne v budoucnu plnohodnotná konkurence. Samsung také kromě gamepadu nenabízí žádné ovladače, které by snímaly pohyb vašich rukou. Jejich Rink je v tuto chvíli pouhým konceptem, který ještě příliš nefunguje a skutečný produkt z něj brzo jistě nebude. Ale jednou? Kdo ví. Gear VR by se tím zásadně přiblížil těm velkým hráčům.

Pro koho jsou tyto brýle určeny? Pro majitele čtyř zmiňovaných telefonů. Pro ty by měla být koupě téměř automatická. Dostanou tak totiž ze svého telefonu opravdu hodně nového obsahu navíc. Kupovat si Galaxy S6 kvůli VR, pokud jste se svým telefonem spokojeni, by bylo asi poněkud drahé. A není úplně jisté, zda ten zážitek za takovou cenu stojí. Pokud si však vybíráte nový telefon a třeba S6 máte v hledáčky také, tak Gear VR by mu měl přidat nějaké bonusové body.

Některé neduhy jsou dosud nevyřešeny, ale rozhodně jde o kvalitní verzi virtuální reality, která je první opravdu použitelná a zároveň dostupná.

Samsung Gear VR
  • rostoucí nabídka her