Samsung Galaxy S6 (edge)

Samsung Galaxy S6 (edge)

Počátek nové éry

Všechno začalo krycím názvem „Project Zero“, výsledkem je Samsung Galaxy S6 a Galaxy S6 edge. Mnohým možná Samsung vyrazil dech, jiní stále nejsou spokojeni. Jedno je ale jisté, obě novinky jsou špičkové, designově povedené a dá se říci, že zcela naplnily naše očekávání. Jak už to ale bývá, ne vše se podařilo dotáhnout k dokonalosti. A i na to se v dnešní podobné recenzi zaměříme.

Fotoaparát: ukázka špičkového

Samsung Galaxy S6 (edge) si oproti Galaxy S5 polepšil téměř ve všech ohledech. Polepšil si, i co se fotoaparátu týče, počet megapixelů však zůstal beze změny. Oba přístroje tak nabízejí shodných 16 Mpx. To ovšem nic nemění na faktu, že novinka fotí lépe, než Galaxy S5. Proč? Začneme světelností objektivu, ta si polepšila z f/2.2 v případě Galaxy S5 na f/1.9 v případě novinek. A to už je poměrně citelný rozdíl. Novinkou je také optická stabilizace obrazu, díky které novinky pořizují nejenom ostřejší snímky za zhoršených světelných podmínek. Citelně se zrychlila také doba samotné ostření. Přítomnost autofokusu a přisvětlovací LED diody je pak samozřejmostí, bohužel ale dioda není po vzoru konkurenčních modelů dvojtónová.

Samsung Galaxy S6 edge

Lepší světelnost oceníte především při zhoršených světelných podmínkách, kdy na světlo citlivější čočka dokáže „vytáhnout“ mnohem zajímavější výsledky. Snímky pořízené téměř ve tmě jsou tak celkově povedenější a také ostrost je mnohem lepší. Tomu dopomáhá i optická stabilizace obrazu, která zaostří i na rychle se pohybující objekty a samotná rychlost ostření je díky stabilizaci výrazně rychlejší. Stabilizaci opět oceníte i při velmi špatných světelných podmínkách, kdy Samsungu Galaxy S5 trvalo velice dlouho, než snímek zaostřil a následně i uložit. Novinka mezi snímky za ideálních a zhoršených světelných podmínek téměř nedělá rozdíly a snímky jsou pořízené během okamžiku. Za to rozhodně chválíme, i lidé s ne úplně pevným úchopem tedy mohou pořídit kvalitní a ostré snímky. Další novinkou, která usnadňuje používání fotoaparátu a zrychluje manipulaci s ním je režim rychlého spuštění. Kdekoli se nacházíte, stačí dvakrát rychle za sebou zmáčknout domovské tlačítko a Samsung Galaxy S6 (edge) automaticky spustí aplikaci Fotoaparát. To vše pod jednu vteřinu, už by se tedy nemělo stát, že vám uniknou důležité okamžiky.

Prostředí aplikace Fotoaparát

Ještě než se pustíme do zhodnocení samotných snímků, zastavíme se ještě na okamžik u prostředí jako takového. Už to samotné musíme pochválit, je totiž skvěle přehledné a zde se iniciativa Samsungu opět projevila jako velmi vhodná. Většinu důležitých přepínačů (HDR režim, časovač, blesk, přepínač fotoaparátů, fotografické efekty a spoušť fotoaparátu, případně videokamery) totiž naleznete přímo na úvodní obrazovce, není tedy nutné se kamkoliv dále přepínat. Podrobnější nastavení pak samozřejmě naleznete až po vstupu do podrobného nastavení, to se klasicky skrývá pod ozubeným kolečkem. Zde si můžete nastavit velikost snímané fotografie (na výběr máte mezi 16 Mpx v režimu 16:9, 12 Mpx v režimu 4:3, 9 Mpx v režimu 1:1, 8 Mpx v režimu 4:3 a konečně také 6 Mpx v režimu 16:9, u předního fotoaparátu pak 5 Mpx v režimu 4:3, 3,8 Mpx v režimu 16:9, 3,7 Mpx v režimu 1:1 a 0,3 Mpx v režimu 4:3), zapnout/vypnout můžete také sériové snímání a optickou stabilizaci obrazu. Nechybí ani funkce jako rozpoznání obličeje, vyfocení snímku „klepnutím“ na displej a samozřejmě si také můžete pohrát s nastavením ISO a s různými efekty. Samozřejmostí je už pak samospoušť (2, 5 nebo 10 vteřin) a aktivace přisvětlovací LED diody. Do hledáčku můžete přidat také dělící čáry, případně možnost zkontrolování obrázků po vyfocení. Hodí se také sledování AF. Tato funkce po zaměření daného předmětu automaticky přeostřuje tam, kde se předmět aktuálně nachází. Další nastavení se týká předního fotoaparátu. Zde můžete nastavit ovládání gestem (pokud ukážete dlaň, spustí se 2sekundová samospoušť), případně je zde možnost uložit obrázek z předního fotoaparátu jako horizontálně překlopený. Velice nápomocnou funkcí je pořizování selfie pouhým dotykem senzoru tepové frekvence. Neopomeneme ani videokamery, zde můžete nastavit rozlišení (vybrat si můžete mezi UHD, QHD, FullHD, HD a VGA), nastavit můžete také různé režimy videokamery (pro MMS, pomalý pohyb, rychlý pohyb nebo hladký pohyb). Co se týče přední kamery, ta umožní nahrávat až UHD, respektive 2K videa. Prostředí fotoaparátu tedy musíme celkově zhodnotit jako velmi povedené, ke všemu důležitému se dostanete během okamžiku.

Nastavení a stažení doplňkových režimů

V krátkosti si také představíme nabízené režimy fotoaparátu. Základní automatický režim si s většinou scén poradí bez jakýchkoliv problémů. Nechybí režim „PRO“, ten ocení především ti z vás, kteří mají rádi všechny informace o snímané fotce na jednom místě. Z dalších režimů tu pak máme selektivní ostření (tento režim umožní změnu hloubky ostrosti u již pořízené fotografie), panorama, virtuální snímek (například místnosti) a další režimy si můžete stáhnout pomocí Galaxy Apps obchodu. Nalezneme zde režimy jako Sport shot (focení sportovních aktivit), Sound & Shot (zvuk a obrázek), Food shot (režim vhodný na focení jídla), Dual Camera (snímek ve snímku) nebo režim Beauty face, respektive krásná tvář. Všechny tyto režimy jsou nově doplňkové, stáhnout si je tedy musíte sami.

Samsung Galaxy S6 edge

Všechny fotografie jsme pořizovali v plném rozlišení 16 Mpx, konkrétní rozlišení je přesně 5 312 × 2 988 pixelů. Všechny fotografie byly pořizovány na automatický režim, na ten je, jak jsme již zmínili, v 99 % případů spolehnutí. Je vidět, že Samsung nenasadil nijak drastický post-processing, výsledné snímky běžně dosahují velikosti okolo 4,5 až 5 MB. Fotografie se selektivním fokusem, které po vyfocení snímku „dovolí“ přeostřit, pak v paměti zabírají zhruba 20 MB. Dost ale teorie, pojďme se podívat, jak si Samsung Galaxy S5 vedl v akci. Se snímky za jasného slunného dne nemá Galaxy S6 sebemenší problém. Pochválit musíme věrné barevné podání a ostrost po celé ploše snímku, nepozorujeme ani šum a ani deformace. Skvělá je rovněž samotná rychlost pořizování snímků. Celkově jsou výsledky integrovaného fotoaparátu ještě o řád výše než u modelu Galaxy S5, který měl občas se správným a rychlým zaostřením tak trochu problém. Kvalita fotografií neklesá ani při zhoršeném osvětlení, tedy ne tak drasticky, jako u Galaxy S5. Zde se právě projevuje ona výhoda optické stabilizace a lepší světelnosti, kdy čočka nového Galaxy S6 (edge) zkrátka dokáže „vytáhnout“ mnohem více světla. Makro snímky jsou chloubou této novinky. Bezproblémové zaostření probíhá už zhruba od 8 centimetrů, samotné zaostření je dílem okamžiku. Snímky jsou jasné a ostré, při focení zeleně krásně vynikne focený objekt, přičemž pozadí nenápadně ustoupí. Makro fotografie zvládá Galaxy S6 (edge) na jedničku. Co se týče předního fotoaparátu pro videohovory, i ten doznal vylepšení, co se kvality fotografií týče, nově jsou tedy selfie opravdu povedené a vhodné i pro upload na sociální síť. Fotoaparát vás navíc (většinou) decentně zbaví i nedokonalostí.

Jak tedy zhodnotit fotoaparát v Galaxy S6 (edge) jako celek? Snímky za jasného dne jsou špičkové a s klidným svědomím nahradí váš digitální fotoaparát, pro zachycení různých oslav nebo dovolených je zkrátka ideálním pomocníkem. S ubývajícím světlem sice kvalita trošku klesá, novinky na tom však jsou o mnoho a mnoho lépe, než co předváděl Samsung Galaxy S5. Zkrátka lepší světelnost dělá svoje. Celkově hodnotíme fotoaparát jednoznačně jako vysoce nadprůměrný a jeden z nejlepších v telefonech vůbec.

Videokamera: zvládnete UHD

Samsung Galaxy S6 (edge) umožní samozřejmě také natáčení videoklipů, a to až ve 4K rozlišení, tedy 3 840 × 2 160 pixelů při 30 snímcích za vteřinu (výsledný formát .mp4). Kvalita výsledného záznamu je špičková, potěší plynulost a věrné podání barev, které odpovídají realitě. Potěší také již zmíněné rychlé přeostřování a celkově patří výsledky z videokamery mezi to nejlepší. Samozřejmě nechybí ani možnost nahrávat videa v nižším rozlišení, konkrétně například v QHD a nebo FullHD, opět při 30 nebo 60 snímcích za vteřinu. Samsung dosadil také tolik oblíbený slow-motion režim, ten je možný v HD kvalitě při 120 snímcích za sekundu. Pro upřesnění dodáme, že základní video ve FullHD rozlišení při 30 snímcích za vteřinu zabere v paměti při délce 20 sekund zhruba 50 MB. Nahrávání 4K videoklipů však není výsadou pouze nejnovějšího Galaxy S6, původní model S5 ho uměl také. Při natáčení u novinek ovšem oceníte optickou stabilizaci obrazu, ta lze však zapnout pouze u videí do rozlišení FullHD, nad tímto rozlišením už bohužel není možnost. Celkově Samsung dosadil mnohá omezení, která u kvalitnějších videí (QHD, UHD, FHD 60fps) zkrátka existují. Jedná se o HDR, videoefekty, sledování autofokusu a fotografování v průběhu natáčení videa. Tyto funkce jsou tak dostupné maximálně pro FullHD videoklipy při 30 snímcích za sekundu.

Samsung Galaxy S6 (edge) – testovací video, 4K

Samsung Galaxy S6 (edge) – testovací video, 1080p

Samsung Galaxy S6 (testovací video) – exteriér, 2160p