Samsung Galaxy S4

Samsung Galaxy S4

Pan dokonalý?

Není snad telefonu v tomto roce, který by byl očekávanější a byla na něj stržena větší pozornost. Galaxy S4 se začal minulý týden prodávat a doslova se po něm zaprášilo. V té chvíli jsme si pětipalcového mazlíka z Jižní Koreje již hýčkali v redakci a odhalovali novinky. Větší displej, spousta gest, silnější procesor, nejnovější Android. Dokázal v našem redakčním testu obstát?

Mutlimédia

Jak už u telefonů s Androidem v poslední době zvykem, najdeme i u Galaxy S4 hned dva hudební přehrávače. Standardní Hudbu Play asi netřeba blíže představovat. Jde o přehrávač Googlu, který je poměrně schopný, avšak po stránce vzhledu již lehce zastaralý. Mnohdy však nabízí více než přehrávače výrobců telefonů. To však neplatí v případě Samsungu. Jeho přehrávač dokáže hudbu přehrávat dle ID3 štítků, ale také jednotlivě ze složek. Kdo by si přeci jen nemohl vybrat, najde zde ještě „Hudební ráj“. Telefon prohlédá vaši knihovnu a skladby roztřídí mezi vzrušující, vášnivé, veselé a klidné. K mému překvapení je třídění opravdu kvalitní a mezi klidnými skladbami se nerozhodně nevyskytují ostřejší kytarové rify.

Hudební přehrávač

Při přehrávání vidíte velký náhled obalu alba a základní ovládací prvky. Nechybí časová osa, na které funguje bezdotykové ovládání. Stačí se prstem pohybovat nad ní a najít se ten správný čas, kam se chcete posunout. V nastavení se nachází například ekvalizér, který si můžete dle libosti upravit k obrazu svému. Měnit můžete rovněž rychlost přehrávání. Pokud hudební soubor obsahuje i text, můžete jej také vidět. Praktická je možnost sjednotit úroveň hlasitosti jednotlivých skladeb. Výčet zakončuje ovládání přehrávače hlasem, které funguje téměř vždy spolehlivě. Reaguje samozřejmě jen na anglické výrazy. Pokud by vás vlastní skladby omrzely, máte smůlu. Samsung už do Galaxy S4 nepřidal klasické FM rádio.

Precizně je zpracována aplikace pro videa. Po otevření vidíte pod sebou všechny videa, přičemž se v malých náhledech rovnou přehrávají. Poměrně náročné především při vyšším počtu, ale Galaxy S4 si s tím hravě poradí. Opět zde můžete prstem bezdotykově ovládat seznam. Stačí najet nad náhled, ten se zvětší a video se začne v jakémsi středním náhledu přehrávat. Pro plnohodnotné spuštění je už dotyk nutný. Na Galaxy S4 si pustíte v podstatě cokoliv. Formáty AVI či MKV, včetně kodeků DivX a Xvid. Omezovat se nemusíte ani v rozlišení, bez problémů přehrajete FullHD videa. Zcela korektně se pak zobrazují externí titulky k vašim seriálům či filmům.

Videopřehrávač

Propracována je i galerie, která sdružuje vaše fotografie ze sociálních sítí. Její základní zobrazení můžete ovlivnit multi-dotykovým gestem a znovu se tu setkáte s bezdotykovým ovládáním. Najedete-li na nějaké album prstem nad displejem, album se částečně rozbalí a vy si můžete rovnou vybrat snímek, který chcete otevřít. Každou fotografii či obrázek můžete rovnou v telefonu upravovat. K dispozici je rotace, ořez, doplnění textu či rámečku, a nakonec tvorba animované prezentace ve formátu GIF z vámi vybraných snímků.

V základní nabídce chybí jakákoliv hra, nicméně není nic snazšího si nějakou stáhnout. Galaxy S4 má v tomto ohledu výkonu na rozdávání a námi zkoušený Real Racing 3, Real Football 2013 či Need For Speed Most Wanted běží naprosto skvěle, bez sebemenšího zaškobrtnutí. Pozor si jen musíte dát na úložiště, které doslova mizí před očima. Telefon sice disponuje interní pamětí 16 GB, avšak po prvním zapnutí vám z ní zbyde zhruba 9 GB. Aplikace navíc nelze přesouvat na paměťovou kartu.

Úložný prostor

Fotoaparát

V případě fotoaparátu se změny udály jako ve funkcích, tak v prostředí. V prvé řadě se tedy navýšilo rozlišení z 8 megapixelů na současných 13 megapixelů. Samozřejmostí je automatické ostření či přisvětlovací LED dioda. Hardwarová spoušť sice chybí, ale dokáže ji suplovat tlačítko hlasitosti. Záleží jen, k jakému účelu si jej nastavíte. Na výběr je ještě funkce zoom, nebo přímá spoušť záznamu videa.

Prostředí dostalo modernější háv a vše podstatné máte ihned pod palci. Jedním dotykem pořídíte snímek či začnete nahrávat video. Stejně snadno se můžete zabořit do režimů, kterých je zde opravdu nepočítaně. Od klasických, jako automatika, sport, noc či panorama, můžete vybírat také z gumy, která dokáže ze snímku vymazat pohyblivý nechtěný objekt, je tu také HDR, vytvářet můžete GIF animace, kdy se část snímku bude animovat, zajímavý je rovněž režim akčního snímku, kdy například zachytíte projíždějící automobil ve více záběrech, a celek se namáčkne na jednu fotku. Vhod může přijít i režim nejlepší obličej, kdy z několika snímků vyberete skupině lidí vždy ten nejlepší obličej a složíte finální fotku. Praktické jsou popisky i jednoduchá obsluha těchto vylepšení. Brzy se je tedy naučíte snadno ovládat.

V hlubším nastavení najdete sériové snímání, hodnotu ISO, stabilizaci obrazu, automatickou detekci noci, samospoušť či vyvážení bílé. Galaxy S4 dokáže pořizovat fotografie z obou fotoaparátů najednou a vy se tak snadno dostanete na skupinové foto i v případě, že budete stále stát za fotoaparátem. Váš obličej může být do skupinové fotografie zakomponován různými efekty, vybere si každý.

Prostředí fotoaparátu - využití obou kamer v jeden moment

Výsledné snímky patří k tomu nejlepšímu, co lze dnes v mobilním telefonu mít. Samozřejmě na špičku v podobě Nokie 808 PureView Galaxy S4 opravdu nemá, ale mezi nejlepší pětku by se možná dostat dokázal. Rozhodně fotí lépe, než dva největší konkurenti - Xperia Z od Sony a HTC One. Snímky nepostrádají ostrost, jsou barevně věrné. Stejně tak je pořízení snímku rychlé, málokdy se vám povede snímek rozmazat. Snad jen při zhoršených světelných podmínkách, kdy vzrůstá hladina šumu a fotoaparát potřebuje více času na pořízení snímku. Kvalita fotografií je srovnatelná s loňským Galaxy S III, který nicméně fotil velmi dobře.

Ukázkové fotografie

Exteriér
Za slunečného počasí jsou snímky skvělé. 3. snímek bez HDR, 4. snímek s HDR
Noční snímky
Makro snímky
Panorama
Ukázka pořízení GIF animace fotoaparátem

Srovnání fotografií z Galaxy S4 a Galaxy S III

Srovnání fotografií: Samsung Galaxy S4 (horní trojice) a Galaxy S III (dole)

Srovnání videa z Galaxy S4 a Galaxy S III

Samsung Galaxy S4 (testovací video) – exteriér, 1080p

Samsung Galaxy S III (testovací video) – 1080p, exteriér

Záznam videa je umožněn ve FullHD rozlišení s plynulostí 30 snímků za vteřinu. Kvalita videa není vůbec špatná, obraz je barevně věrný, netřese se, což lze umocnit zapnutím stabilizace. Co vás však zklame je fakt, že se videa mírně trhají.

Samsung Galaxy S4 (testovací video) – exteriér, 1080p, bez stabilizace

Samsung Galaxy S4 (testovací video) – noc, 1080p