Samsung Galaxy Note8

Samsung Galaxy Note8

Když se podaří, co se dařit má
97

Dvouletá absence nejpopulárnějšího tabletofonu historie je v České republice u konce. Samsung Galaxy Note8 dorazil na český trh a dle očekávání se jedná o nekompromisní zařízení. Nalákat vás může nejen na vzhled, ale například i na duální fotoaparát, skener oční duhovky či oblíbený stylus S Pen. Cena dle očekávání míří vysoko a my se v recenzi podíváme, zda si ji novinka obhájí.

Pokud nebudeme počítat loňský jepičí život Samsungu Galaxy Note 7, regulérně jsme se v Česku setkali s modelem řady Note naposledy v roce 2014. Předloňský model zůstal našemu trhu zapovězený, loňský model musel přestat prodávat sám výrobce kvůli trablům s baterií. Letošní očekávání proto byla velká. Novinka má ztělesňovat to nejlepší od jihokorejského výrobce a současně navrátit řadě Note pošramocenou pověst.

Technické parametry Samsung Galaxy Note8

Kompletní specifikace
Konstrukce162,5 × 74,8 × 8,6 mm, 195 g, konstrukce: klasická, odolnost: IP68
DisplejSuper AMOLED, 6,3" (2 960 × 1 440 px)
Fotoaparát12 Mpx (4 032 × 3 024), LED dioda, autofocus, video: 3 840 × 2 160 px, 30 FPS
ChipsetExynos 9 Series (8895), CPU: 4×2,3 GHz + 4×1,7 GHz, GPU: ARM Mali-G71 MP20
PaměťRAM: 6 GB, vnitřní paměť: 64 GB, paměťové karty: microSD
Datové funkce5G: ?, LTE: 1 000 / 150 Mb/s, Wi-Fi: 802.11a/b/g/n/ac, Bluetooth: 5.0, NFC: ano
Operační systémAndroid 9.0
Akumulátor3 300 mAh, bezdrátové nabíjení: ano, doba nabíjení: 1:50 hodin
Dostupnostzáří 2017,

Samsung Galaxy Note8 – videopohled

Obsah balení

Základní balení je poměrně obsáhlé a kromě samotného telefonu v něm najdete samozřejmě koncovku nabíječky a USB kabel. Výrobce také přibalil špuntová sluchátka AKG, která jsou známa již z řady Galaxy S8.

Samsung Galaxy Note8

Dále nechybí dvojice redukcí: první mění USB-C na microUSB konektor, druhá má na opačné straně klasické USB. Abychom byli úplní, musíme zmínit i náhradní hroty pro S Pen a kleštičky pro jejich výměnu.

Konstrukční zpracování: zažijte luxus

Vzhledová stránka navazuje na letošní modely řady Galaxy S8, avšak pokud vám „eS-Osmičky“ přijdou příliš zakulacené, mohl by na vás lepší dojem zanechat právě Note8. Na první pohled jde o něco hranatější zařízení, a to především na horní a spodní hraně. Boky zařízení zůstávají nadále oblé a zcela pozvolna navazují na zakřivený displej i zakřivené sklo zadní strany.

V ruce se drží dobře a jistě. Například mnohem lépe než duo řady Galaxy S8.

Galaxy Note8 je již opravdu velkým telefonem. S takovým se až tak běžně nesetkáte a nutno počítat s tím, že přenášet a držet jej v ruce již může představovat občas problém. Výrobce však velmi efektivně využil prostor pro displej, koneckonců v tomto ohledu skončil v našem nedávném srovnání na druhém místě, a telefon nelze nazvat zbytečně přerostlým. V ruce se drží dobře a jistě. Například mnohem lépe než duo řady Galaxy S8. Čím to? Žhavá novinka není tak oblá. Hranatější tvary ji nejen více sluší, ale prospívají právě jistějšímu úchopu. Musíte se také smířit s vyšší hmotností, která činí 195 gramů. Pokud jste však zvyklí na tabletofony, nijak zásadně vás to nepřekvapí.

Ovládání Samsung vyladil na jedničku i na tak velkém telefonu. K odemknutí slouží tlačítko na pravém boku, na které lze pohodlně dosáhnout. Shodnou funkci však plní i tlačítko ve spodní části displeje. To reaguje na tlak a pokud jej více stisknete, dojde k rozsvícení displeje a následně už vše řešíte skrze něj. Další tlačítka jsou už jen na levém boku a v permanenci nebudou. Dvojtlačítko reguluje hlasitost a spodní klávesa aktivuje asistenta Bixbyho.

Obávat se nemusíte ani konstrukčního zpracování. Telefon je neskutečně pevný, za což vděčíme kovovému rámu i celoskleněnému tělu. V ruce tak třímáte poctivý kus hardwaru. Sklo je však na druhou stranu křehké a současně se stává magnetem na otisky prstů i nečistoty. Toho si lze všimnout i na námi testované zlaté verzi, která by měla být na tyto nevzhlednosti méně náchylná. Kromě této barevné varianty můžete sáhnout ještě po černé verzi. Později se na českém trhu jistě objeví i další. K plusovým bodům můžeme připočíst, že se na těle zatím neobjevily byť malé škrábance. Další kladné body Samsung sbírá za zvýšenou odolnost proti vodě a prachu, což dokládá certifikace IP68.

Note8 Note 7 Note 5 Note 4
Rozměry 162,5 × 74,8 × 8,6 milimetrů 153,5 × 73,9 × 7,9 milimetrů 153,2 × 76,1 × 7,6 milimetrů 153,5 × 78,6 × 8,5 milimetrů
Hmotnost 195 gramů 169 gramů 171 gramů 176 gramů
Úhlopříčka 6,3 palců 5,7 palců 5,7 palců 5,7 palců
Rozlišení displeje 2 960 × 1 440 pixelů 2 560 × 1 440 pixelů 2 560 × 1 440 pixelů 2 560 × 1 440 pixelů
Jemnost displeje 521 PPI 515 PPI 515 PPI 515 PPI
Procesor Exynos 8895 Exynos 8890 Exynos 7 Octa Snapdragon 805
Takt procesoru 4×2,3 GHz + 4×1,7 GHz 4×2,3 GHz + 4×1,6 GHz 4×2,1 GHz + 4×1,5 GHz 4×2,7 GHz
RAM 6 GB 4 GB 4 GB 3 GB
Úložiště 64 GB 64 GB 32/64 GB 32 GB
Paměťové karty ano ano ne ano
Hlavní fotoaparát duální, 12 Mpx 12 Mpx 16 Mpx 16 Mpx
Selfie kamerka 8 Mpx 5 Mpx 5 Mpx 3,7 Mpx
Konektor USB-C USB-C microUSB microUSB
Čtečka otisků prstů přikládací vzadu přikládací pod displejem přikládací pod displejem přejížděcí pod displejem
Senzor tepu ano ano ano ano
Skener duhovky ano ano ne ne
Odolnost ano, IP68 ano, IP68 ne ne
S Pen ano ano ano ano
Kapacita baterie 3 300 mAh 3 500 mAh 3 000 mAh 3 220 mAh
Bezdrátové nabíjení ano ano ano jen s krytem
Cena 26 990 Kč neprodává se neprodává se 11 800 Kč
Líbilo se nám
  • bytelná konstrukce
  • velmi dobře se drží
  • zvýšená odolnost
Nelíbilo se nám
  • nešikovně umístěná čtečka otisků prstů
  • na těle značně ulpívají otisky prstů

Displej: ten vás dostane

Pastvou pro oči je 6,3palcový a lehce zakřivený displej s rozlišením 2 960 × 1 440 pixelů. Super AMOLED panel Samsung piluje nadále k dokonalosti a pokud dokáže Note8 něčím zcela odzbrojit, tak displejem. Je velký, jasný, skvěle čitelný a má podmanivou černou. Výborně se čte na slunci i z ostrých úhlů. Uživatele telefonů Samsung pak nepřekvapí možnost změny rozlišení, které dokáže uspořit cenou energii. Chválit musíme i jas, který jde nastavit v širokém rozsahu, a dobře fungující automatickou regulaci. Vaše oči pak dokáže chránit filtr modrého světla. Ve spodní části displeje se nachází po vzoru modelů S8 tlačítko citlivé na tlak, které supluje odemykací tlačítko a klávesu s domečkem.

Praktický Always On displej poskytuje podstatné informace, i když je telefon zamčený. Navíc si můžete vybrat, co se na displeji zobrazí a v jakém tvaru. Na každý pád, pokud by vám funkce Always On z nějakého důvodu nevyhovovala, můžete ji zcela vypnout.

Líbilo se nám
  • špičkový displej
  • podrobné nastavení
  • skvělá čitelnost
  • funkce Always On

Zvuk: bez větších změn

Po nadšení z displeje zabředneme do průměrnosti u zvukového výstupu. Samsung nadále ignoruje stereo reproduktory. Jeden repráček na spodní hraně hraje sice kvalitně i hlasitě, ale prostorovější efekt nevykouzlí. To zamrzí zejména při sledování videa. Výstup do sluchátek je již o poznání lepší. Radost dělají především přibalená špuntová sluchátka AKG známá z modelů řady Galaxy S8.

Líbilo se nám
  • kvalitní sluchátka v balení
Nelíbilo se nám
  • jen jeden reproduktor

Výkon hardwaru: uspokojí i ty nejnáročnější

Výkonu má telefon doslova na rozdávání. Za vše vděčíme výkonnému procesoru Exynos i skvělému hospodaření s operační pamětí. Galaxy Note8 totiž 6GB RAM využívá na maximum a nechává si pouze necelý 1 GB volný. V benchmarku AnTuTu novinka dosáhla výsledku nad 170 tisíci body. Více než dostatečná je také 64GB interní paměť, ze které zůstává přes 51 GB volného místa pro vaše data. Navíc nechybí slot pro paměťovou kartu.

Líbilo se nám
  • výkonný procesor
  • skvělé hospodaření s operační pamětí
  • 64GB interní paměť

Výdrž baterie: standard se svižným nabíjením

Hojně diskutovaná je výdrž na jedno nabití a baterie jako taková. Stačí pouze vzpomenout na loňský Note 7. Samsung proto zřejmě pro jistotu snížil kapacitu na 3 300 mAh, což může u někoho vyvolat obavy o výslednou výdrž. Přeci jen má Note8 opravdu obří displej. Ve výsledku nás výdrž spíše mile překvapila. I po celém vcelku náročném dni, zhruba po 10 hodinách, zůstává z kapacity baterie vždy kolem 30 %. S jistotou s vámi tudíž telefon přežije i večerní posezení a nabíječku stačí vyhledat až doma, než se uložíte ke spánku. To je velmi dobrá zpráva. Při střídmějším využívání se pak jako reálné jeví dva dny. Nabití z 0 na 80 % zabere 1 hodinu a 6 minut. Úplné nabití trvá 1 hodinu a 50 minut. Bonusem budiž možnost využít rychlé bezdrátového nabíjení.

V našem redakčním testu špičková novinka od Samsungu vcelku obstála. Streamovat Full HD video přes Wi-Fi na poloviční jas vydržela slušných 9 hodin a 6 minut.

Líbilo se nám
  • slušná výdrž
  • rychlé nabíjení
  • bezdrátové nabíjení

Konektivita: buďte nároční

Samsung Galaxy Note8 chce patřit mezi smetánku, tudíž si nemůže dovolit zaváhat, obzvlášť pak v případě konektivity. Internet vám posviští nejvyšší možnou rychlostí, což zajistí například podpora LTE Cat 16, které nabízí rychlost 1 024 / 150 Mbps a také si rozumí se všemi u nás využívanými frekvenčními pásmy. Přítomnost NFC nepřekvapuje. Na kratší vzdálenosti využijete Wi-Fi a/b/g/n/ac a také Bluetooth ve verzi 5, která umožní spojení se dvěma přijímači, typicky tedy se dvěma Bluetooth sluchátky, případně s dvojicí reproduktorů. V takovém případě však může docházet k menším odchylkám, na rozšíření reprodukce po bytě to tedy bohužel není. K prohlížení internetu zde slouží osvědčený prohlížeč Google Chrome, u kterého oceníte nejen rychlost, ale také provázanost napříč vašimi zařízeními.

Po stránce navigačních schopností telefon nepostrádá GPS, GLONASS a ani evropské GALILEO, tudíž se s ním nikde neztratíte. Fixace vaší polohy je otázkou okamžiku. K prohlížení map využijete stálici v podobě aplikace Mapy od Googlu, která ke svému fungování vyžaduje internetové připojení. Naštěstí si část map můžete uložit i do mezipaměti, stejně tak existuje možnost off-line navigace v uložené oblasti. Částečně už tedy Google Mapy nahrazují tradiční navigační aplikace.

Vzhledem k dodávanému příslušenství ve formě redukcí logicky nechybí ani podpora OTG, takže si bez problému připojíte USB flash disk, případně snadno synchronizujete vaše data. Žehrat v této části můžeme snad jen nad absencí infračerveného portu.

Líbilo se nám
  • kompletní konektivita
  • redukce v balení

Fotoaparát: příslib vstupu mezi smetánku

Samsung Galaxy Note8 má na zadní straně duální fotoaparát s 12 megapixely. Výborná je v jeho podání světelnost f/1,7, která je předpokladem pro kvalitní noční snímky, a vše podtrhuje i výborná velikost pixelu 1,4 µm. Sekundární kamerka na zadní straně má rovněž 12 megapixelů, ale horší světelnost f/2,4. Díky ní dokáže telefon lépe ostřit, velmi rychle přeostřovat (funkce Live Focus) a také zajistí 2× optický zoom. Pokud by přiblížení nestačilo, je v nabídce ještě 10× digitální zoom. Při jeho použití již však musíte počítat s klesající kvalitou výsledného snímku.

Samsung Galaxy Note8
Hlavní duální fotoaparát 12 + 12 megapixelů
světelnost primárního fotoaparátu f/1,7
světelnost sekundárního fotoaparátu f/2,4
velikost čipu primárního fotoaparátu 1/2,55"
velikost čipu sekundárního fotoaparátu 1/3,6"
optický zoom sekundárního fotoaparátu
přisvětlení dvoutónová LED dioda
optická stabilizace obrazu ano
maximální rozlišení záznamu videa 4K při 30 FPS
Selfie kamerka 8 megapixelů
světelnost f/1,7
přisvětlení rozzářený displej

Prostředí fotoaparátu se výrazně neliší od ostatních lépe vybavených telefonů Samsung, alespoň na první pohled. Ovládání tak budou mít jejich majitelé rychle v ruce. Prostým tahem prstu zleva doprava se dostanete do volby režimů. Implicitně je aktivován plně automatický režim, avšak hned na druhém místě voleb je režim manuální. V něm si můžete nastavit vyvážení bílé, délku uzávěrky, hodnotu ISO či režim ostření. Dalším režimem je Panorama či zpomalené video. Zaujme režim Potraviny, kdy dojde ke kruhovému zaostření na talíř s vaším pokrmem. Možná využitelnější bude tzv. virtuální snímek – vyberete si objekt a ten si natočíte kolem dokola. Následným nakláněním si prohlížíte výslednou fotografii.

Tah z pravé strany doleva (při horizontálním úchopu telefonu) vás zavede do nabídky různých barevných filtrů. Při aktivaci automatického režimu máte možnost připnout „živé zaostření“ – tahem prstu ve vertikální poloze přeostřujete aktuálně snímanou scénu, což lze provádět i po pořízení snímku. V tomto režimu navíc lze připnout funkci „duální snímek“. Ta pořídí automaticky dva snímky, aby vám neuniklo ani dění mimo záběr, který vidíte. Získáte tak záběr zblízka i z dálky.

V hlubším nastavení, které se nalézá pod ozubeným kolečkem, naleznete primárně volbu rozlišení. Nejvyšší možné, tedy 12 megapixelů, je možno pořídit s poměrem stran 4:3. Jste-li příznivcem širokoúhlého formátu 16:9, budete pořizovat snímky až v 9,1 megapixelech. Další možností je využít celé plochy displeje v poměru 18,5:9. V tomto případě činí maximální rozlišení 7,9 megapixelů. Máte možnost také pořizovat čtvercové snímky v maximálním rozlišení 9,1 megapixelů. Další nastavení obsahuje HDR, časovač či sledovací formu automatického ostření, kdy zaostříte na objekt, který pak telefon sám sleduje.

Snímky z hlavních fotoaparátů

Co můžeme dozajista vyzdvihnout je barevná věrnost snímků, a to především za dobrých světelných podmínek. Nepříjemně překvapila mírně pokulhávající ostrost, která vypluje na povrch, pokud si fotografii přiblížíte. Zde víme, že Samsung umí mnohem více, což ukázal například u modelů řad Galaxy S7 či Galaxy S8. U nového Notu8 si však lze všimnout neostrostí u detailů. Naopak makro snímky i fotografie za slabého světla zvládá Note8 dobře. Zde hraje klíčovou roli skvělá světelnost.

Ukázkové fotografie

Zastavíme se též u možnosti dvojnásobného optického zoomu. Ten se aktivuje skokově jedním dotykem na displeji. Snímek nadále nepostrádá kvalitu, ale bohužel více vystupují na povrch nedokonalosti v detailech. Malým plusem budiž to, že se ostrost nezhoršuje směrem ke krajům snímku. Lze tak doufat, že Samsung bude moci kvalitu fotografií ještě vylepšit updatem softwaru.

Ukázky dvojnásobného optického zoomu

Snímky z čelního fotoaparátu

Otestovali jsme také čelní fotoaparát, který má 8megapixelové rozlišení a velmi dobrou světelnost f/1,7. Při pořizování selfie si lze všimnout i možnosti blesku. Ten však spočívá jen v rozzáření displeje bílo-žlutou barvou. Trochu to samozřejmě pomůže, avšak klasickou LED diodu to zdaleka nenahradí. Kvalita snímků z čelní kamerky je pak na vysoké úrovni. Chválíme zejména věrné barevné podání i velmi slušnou ostrost. Nadšence do selfies tak Note8 jistě nadchne.

Samsung Galaxy Note8
Pořizujeme selfie
Snímky z čelního fotoaparátu

Záznam videa

Samsung Galaxy Note8 dokáže natáčet video, dle očekávání, až ve 4K rozlišení se 30 snímky za vteřinu. Po obrazové i zvukové stránce je kvalita na velmi slušné úrovni. Jen nutno počítat s tím, že 30 snímků za vteřinu nezajistí ideální plynulost. Proto se na první pohled lépe jeví video ve Full HD rozlišení s 60 snímky za vteřinu. Na obě se můžete níže podívat.

Samsung Galaxy Note8 (testovací video) – Full HD, 60 FPS

Líbilo se nám
  • propracované prostředí
  • dvojnásobný optický zoom
  • výborná světelnost
  • barevná věrnost
Nelíbilo se nám
  • menší rezervy v ostrosti

Software: dokonalé prostředí

V Samsungu Galaxy Note8 se nachází operační systém Android 7.1.1 Nougat, tedy to nejnovější, co mohl výrobce v době představení nabídnout. O podporu se budoucí uživatel nemusí obávat. S naprostou jistotou dorazí Android 8.0 Oreo a například během testování nám na telefon přišla přibližně 500MB aktualizace. V praxi jsme však pozorovatelné rozdíly nezaznamenali. Note8 se však díky tomu může chlubit například úrovní zabezpečení poplatnou k srpnu 2017.

V nastavení najdete například usnadňující režim pro ovládání jednou rukou či možnost schovat panel s tlačítky ve spodní části displeje. Cestu domů pak zajišťuje silnější stisk tlačítka schovaného za displejem. Ačkoliv je displej zakřiven podstatně méně než před lety, nechybí možnost využívat zobrazení informací na jeho kraji. Rychlé kontakty či zástupce aplikací můžete rychle vysunout z pravého okraje.

Při odemykání donedávna hrála prim čtečka otisků prstů. Ta nechybí ani Notu8, navíc je rychlá a přesná. Její umístění k modulu zadního fotoaparátu je bohužel krajně nevhodné a velmi špatně se na ni dosahuje. Vždy musíte přehmátnout a z tohoto důvodu jsem ji osobně nepoužíval. Alternativou představuje nepříliš bezpečné rozpoznávání dle obličeje. Tahákem Samsungu je však skener oční duhovky. Nastavení zvládne každý a používání jakbysmet. Osobně mi navíc přijde, že skener funguje ještě krapet lépe, než na starších modelech Galaxy S8.

Za vše lze poděkovat nejen výkonnému hardwaru, ale také nezahlcenosti aplikacemi či značně odlehčené nadstavbě.

Líbilo se nám
  • skvělá optimalizace
  • propracovaná nadstavba
  • minimum zbytečných aplikací

Kolébka DeX: i Note změníte na počítač

I ke Galaxy Note8 si můžete přikoupit stojánek DeX, který po spojení s monitorem přemění váš chytrý telefon takřka v klasický stolní počítač. Přeskupí se prostředí a klíčové aplikace podporují celoobrazové zobrazení. Vyřízení e-mailů, zhlédnutí filmů či práce s dokumenty skrze kancelářský balík MS Office je tak velmi snadná. Na stojánku či chcete-li kolébce DeX najdete HDMI výstup, dva USB porty a také LAN konektor pro ethernetový kabel. Napájení i komunikaci doku s telefonem zajišťuje USB-C.

Samsung Galaxy Note8

Stylus S Pen: nedáte jej z ruky

K prostředí se u řady Note neodmyslitelně váže také stylus S Pen. Lehkým vycvaknutím ze spodní hrany zařízení jej vytáhnete a stejným způsobem jej navrátíte zpět. Po vytažení se může automaticky otevřít nabídka různých funkcí. Máte možnost rychle vytvořit poznámku psaním na klávesnici či stylusem. Velmi dobře pak funguje převod ručně psaného textu do klasického.

Kromě klasických poznámek máte k dispozici i rychlé psaní, například přímo na screenshot aktuálního displeje. Velmi rychle si tak poznamenáte to, nač nechcete zapomenout. Pomocí stylusu můžete také vyřezávat části obrazovky. Hodí se i možnost překladu, kdy nad textem v cizí řeči stylus jen přidržíte. Tím se dostáváme k další specialitě S Penu. Displej na něj reaguje už zhruba ve dvoucentimetrové vzdálenosti. Spoustu úkonů tak uděláte, aniž byste se displeje dotkli. Konkrétní akci může zajistit i tlačítko na stylusu. Při vytváření textů či náčrtů máte možnost určovat sílu čáry úrovní přítlaku. O hrot se nemusíte obávat, Samsung vám přibalil několik identických náhradních a také speciální kleštičky na jejich výměnu.

Nezmínili jsme ještě funkci snadné tvorby animací. Stačí když jednoduše nakreslíte obrázek či nápis a průběh vzniku uložíte. Animaci máte následně možnost sdílet se svými přáteli.

Líbilo se nám
  • pohodlné držení stylusu
  • množství funkcí

Zhodnocení a konkurence: jihokorejská špička

Samsung s novým modelem důstojně navazuje na své předchůdce a zároveň uvádí na trh zajímavý model pro uživatele prahnoucí po opravdu velkém displeji. Za nemalou cenu kolem 27 tisíc korun získají zařízení s nekompromisním výkonem a opravdu moderním vzhledem, které se od ostatních skutečně liší.

Ve výbavě se můžete opřít o bezkonkurenční displej, kvalitní fotoaparát nebo nejmodernější konektivitu. Navíc tu jsou příjemné bonusy v podobě zvýšené odolnosti, bezdrátového nabíjení, skeneru oční duhovky a především skvělého stylusu S Pen. Několik výtek však přeci jen nacházíme. V prvé řadě je to velmi nešikovně umístěná čtečka otisků prstů či absence stereo reproduktorů. Někdo by mohl postrádat například také infračervený port a silnější baterií bychom také neopovrhli.

Ani to by však nemělo zásadně bránit, aby novinka obstála mezi nejlepšími. Chybu se Samsungem Galaxy Note8 totiž rozhodně neuděláte, neboť jde v podstatě o unikátní zařízení, které postrádá přímou konkurenci. Sáhnou po něm totiž ti, kteří hledají telefon bez kompromisů a navíc bez S-Penu nedají ani ránu. Pokud víte, že S Pen neupotřebíte, máte možnost sáhnout po Samsungu Galaxy S8+, který umí v podstatě totéž a má rovněž obrovský displej. Navíc ušetříte zhruba 4 tisíce korun.

Samsung Galaxy S8+

Rozměry159,5 × 73,4 × 8,1 mm, 173 g
DisplejSuper AMOLED, 6,2" (2 960 × 1 440 px)