Nokia Lumia 930

Nokia Lumia 930

Ten nejlepší Windows Phone
119

Je kovová, elegantní, výborně vybavená a může zářit neobvyklými barvami. Vyrovná se však nová vlajková loď s Windows Phonem nejlepším Androidům? S 5" FullHD displejem, 20,7Mpx fotoaparátem s optickou stabilizací obrazu a veškerou datovou výbavou k tomu předpoklady má. V recenzi odhalíme, jaká je Lumia 930 ve skutečnosti. Nemá nějaké slabiny?

Fotoaparát a nahrávání videa: PureView opět na scéně

Fotoaparát je samozřejmě velkým tahákem telefonu, ostatně jako u všech vlajkových Lumií, které jsou kvalitními fotoaparáty pověstné. Fotoaparát je velmi podobný tomu, který se nyní nachází v modelu Lumia 1520. Opět zde máme rozlišení 20,7 Mpx, optiku Carl Zeiss a technologii PureView pro velmi dobré noční snímky. Škoda světelnosti, clonové číslo f/2,4 už bylo i na mobilech překonáno, ale o něco větší 1/2,5" čip by to měl vynahradit. Nechybí optická stabilizace obrazu a bezztrátový zoom. Opět se můžeme těšit na čtyři mikrofony a výborné nahrávání zvuku u FullHD videí.

Nokia Lumia 930

Fotoaparát lze opět rychle spustit přidržením spouště na boku telefonu, pro fotografování opět slouží Nokia Camera s několika chytrými funkcemi a manuálním režimem, díky kterému lze nastavit i expoziční čas nebo manuálně ostřit. Vhod přijde také mód bracketingu nebo fotoaplikace, ke kterým se lze dostat klasicky rychle přímo z menu fotoaparátu.

Zaujme také mód chytrá série, ve kterém dojde automaticky k vyfocení mnoha snímků v rychlém sledu za sebou a pak lze využít svoji kreativitu ke spojení fotografií, vymazání objektů z nich a podobně. Naopak aplikace bohužel neumí například fotografovat v průběhu natáčení, což je věc, kterou konkurenční vlajkové lodě s Androidem nějaký čas již ovládají, stejně tak chybí i HDR. Spoustu funkcí si lze doplnit pomocí takzvaných fotoaplikací, ke kterým se lze rychle dostat z menu fotoaparátu.

Maximálně lze fotografovat v rozlišení 16 Mpx v širokoúhlém režimu nebo 19 Mpx v režimu 4:3. K dispozici je opět možnost uložit současně dvě fotografie – jednu v 5Mpx a druhou v 16Mpx rozlišení, k dispozici je dokonce i bezztrátový formát. Novinkou jsou takzvané obrázkové klipy. Po aktivaci tohoto režimu telefon zaznamená před každou fotografií 2vteřinové video, které se automaticky přehrává při prohlížení fotografií. Je to milý prvek, který zajímavě oživí fotografie.

Tolik k teorii. Jak si Nokia Lumia 930 vede v praxi a jak kvalitní produkuje snímky? Telefon rozhodně nezklame a opět se zařadí mezi nejlépe fotící telefony. Opakuje se ale situace, která nastala i v případě Lumií 920, 925 nebo 1520. Zatímco přes den jsou snímky spíše průměrné až mírně nadprůměrné a některé konkurenční vlajkové lodě s Androidem fotí za těchto podmínek lépe, pokud je ale méně světla a obzvláště v noci však Lumia 930 exceluje a podává velmi kvalitní výsledky.

Dobré světelné podmínky

Fotografie jsou prokreslené, s malým množstvím šumu a slušným podáním detailů. Věrné jsou také barvy, někdy ale scénu Nokia změří špatně a oproti jiným fotomobilům vyváží jinak, nepřirozeně, bílou. V porovnání s jinými vlajkovými loděmi ale nejsou snímky tak kontrastní a nemají tak živé barvy, což by ani tak nevadilo, také úroveň detailů ale není špičková, stále však velmi dobrá.

Noc a interiér bez blesku
Fotky s LED bleskem

Silnou stránkou Lumie 930 jsou opět večerní a noční snímky. Šumu ve fotografiích je málo, barvy jsou věrné a detailů je mnoho díky optické stabilizaci obrazu. Telefon si jednoduše může dovolit použít nižší ISO a delší čas, takže na čip dopadne více světla a scéna stále není rozmazaná. Velmi silná je i dvojice LED diod produkující intenzivní krátký záblesk, který je podobný xenonovému blesku a velmi dobře osvětlí scénu do vzdálenosti 2 až 3 metrů. Xenonu se samozřejmě nevyrovná a nedokáže zmrazit scénu tak, jako právě xenon, ale mezi LED diodami podávají špičkové výkony.

Nokia Lumia 930 (testovací video) – exteriér, 1080p

Nokia Lumia 930 umí nahrát FullHD video rychlostí 30 snímků za vteřinu a ve formátu mp4. Záznam je kvalitní, plynulý a nelze k němu mít námitky. Telefon umí kontinuálně zaostřovat, ve zhoršených podmínkách se ale snaží zaostřovat celkem silně a na videu je to někdy rušivé, obraz tím pádem totiž skáče. Nahrávání 4K videa nebo zpomaleného záznamu není k dispozici. Lumie tradičně nahrávají k videu velmi dobře i zvuk, který může být díky 4 HAAC mikrofonům prostorový. Mikrofony vynikají širokým frekvenčním rozsahem, takže telefon dokáže například velmi věrně nahrát zvuk z koncertu bez tradičních zkreslení.

Přední fotoaparát má rozlišení 1,2 Mpx a Nokia tak nepodlehla bláznivému zvyšování rozlišení předních kamerek za účelem pořizování selfies. Kvalita přední kamerky je průměrná a stačí na videohovory nebo jednoduché zachycení vaší našpulené pusy, víc od ní ale nečekejte. Pomocí přední kamery můžete nahrát i video.

Snímky z předního fotoaparátu

Multimediální funkce: místo hubu samostatné aplikace

Hub Fotky ve Windows Phone 8.1 prošel radikální proměnou, která ho zjednodušila a zpřehlednila. Místo rozcestníku k hlavním složkám se nyní na úvodní stránce zobrazují všechny fotografie přehledně roztříděné podle data pořízení. Dalšími stránkami, na které se dostanete tahem do stran, jsou již jen alba a oblíbené. Na stránce s alby jsou až na konci i zástupci online alb na Facebooku, na rozdíl od Windows Phone 8 však pouze vlastní, a OneDrive. Oba odkazy zobrazí fotky přímo v hubu fotky, nespouští se samostatná aplikace, což je pozitivní. Alespoň toto propojení zůstalo zachováno.

Fotogalerie

Neméně radikální změnou prošly i přehrávače hudby a videa. Microsoft zrušil hub „Hudba+videa“ a udělal z nich samostatné aplikace, díky čemuž se dočkají častějších aktualizací přes Store. Přehrávač hudby si poradí s formáty MP4, AAC, MP3, M4A, WMA, 3G2, AMR, 3GP, ASF. Hudba je v aplikaci roztříděna podle interpretů, alb, skladeb, žánrů a seznamů stop. Součástí je i internetové rádio, které je však dostupné pouze pro přihlášené předplatitele. Jako samostatné aplikace je pak zde i FM rádio s RDS, pokud by vám vlastní hudba nestačila.

Hudební přehrávač

Videopřehrávač přehraje video ve formátech 3G2, 3GP, MP4, WMV, AVI, M4V, MOV a problémy mu nedělá samozřejmě ani FullHD video. Je přitom propojený stejně jako hudební přehrávač se službou Xbox. Zajímavé je, že by podle nastavení videa měl podporovat titulky, ale položka na zapnutí titulků byla v menu šedá a neaktivní, i když spolu s videem byly v telefonu titulky ve formátech srt i sub. Pomoci si tak musíte stažením jiného přehrávače, například již brzy dostupného VLC.

Přehrávání a střih videa