Nokia Lumia 900

Nokia Lumia 900

Finský křižník připlouvá

Otestovali jsme nejvybavenější Nokii letošního prvního pololetí. Vyplatí si za ni připlatit oproti Lumii 800? Jakou má novinka výdrž na baterii a jak se povedl displej s velkou úhlopříčkou, průměrným rozlišením, ale maticí RGBs? Zlomit vaz jí může vysoká cena a nemožnost updatu na Windows Phone 8. Jaká tedy nová finská vlajková loď je a jak si vede v porovnání s konkurencí?

Multimediální funkce: bez Zune ani ránu

V multimediální oblasti jsem z novinky tak nějak rozpačitý. Nevím, zda v mém případě převládají pozitivní nebo negativní dojmy. S jistotou mohu tvrdit, že konkurence nabízí podstatně více muziky za stejnou cenu. Na každém rohu nás čekají kompromisy, negativa i vlastnosti, se kterými nic nezmůžeme.

Budu konkrétní a začnu u hudebního přehrávače. Ten podporuje pouze nejrozšířenější formáty mp3 a wma. Podporu bezdrátového formátu Flac či jiných formátů nemůžeme očekávat. Prostředí přehrávače je moderní a nazývá se Hudba a Video. V prostředí přehrávače mi ale vadily zbytečné velké popisky, které tak zaplňovaly místo, které mohlo být efektivněji využito. To je ale daň za prostředí Metro, které občas takto místem plýtvá.

Xbox Live je herním centrem, kde uživatelé mohou stahovat hry a poměřovat své skóre s ostatními hráči

Po funkční stránce bych uvítal například změnu vzhledu. Přes co se nepřenesu, je absence ekvalizéru nebo jiných hudebních přednastavení. Praktické naopak je, že při spuštěném přehrávači jej můžeme ovládat i při uzamčené obrazovce skrze widget. Právě přehrávanou skladbu při uzamčené obrazovce můžeme postavit, přeskočit zpět nebo na další. V průběhu přehrávání skladby se zobrazí její název a autor. Ve standardním režimu přehrávání nechybí možnost opakování jedné skladby, celého alba nebo náhodný výběr písní. Kliknutím na „srdíčko“ ji označíme jako oblíbenou. Jednotlivé skladby jsou řazeny podle ID3 tagů, ale pro nahrání hudby do telefonu budete potřebovat PC program Zune.

Videopřehrávač je velice jednoduchý a schází mu propracované možnosti a volby. Zastoupeny jsou formáty 3gp a mp4. Ostatní formáty musíme „prohnat“ programem Zune, který je automaticky převede do příslušného formátu, se kterým si telefon poradí. Uživatel se tak sice nemusí o nic starat a vždy mu bude vše fungovat, ale na druhou stranu je to nepříjemné omezení pro velkou skupinu lidí a spoustě typů souborů Zune vůbec nerozumí, tím pádem si je nelze převést ani do mobilu.

Vestavěný videopřehrávač

Veškerý přenos multimediálního obsahu musíte provádět přes PC program Zune, bez jehož „požehnání“ se totiž neobejdeme. Ano, telefon nepodporuje klasické USB MassStorage. Pokud chceme přenést fotografie, videa či hudebního obsah, musíme se vždy obrátit na tento program. Ten zrovna neexceluje v otázce svižnosti a rychlosti. Navíc ani kopírování dat s jeho pomocí není ve znamení rychlosti. K počítači lze připojit telefon přes USB kabel nebo bezdrátově přes Wi-Fi. Pokud to v Zune nastavíte, připojí se telefon automaticky, pokud se nabíjí a je připojen do stejné Wi-Fi sítě, jako počítač. Poté se zahájí automatická synchronizace a do počítače jsou staženy vyfocené snímky a videa a do telefonu nahrány například nové hudební soubory.

Xbox Live herní klient

Uložení vlastního obsahu je možné do interní 16GB paměti, ze které zůstává pro uživatele volných 13,61 GB. Paměť je sdílená jak pro aplikace a hry, tak i pro ostatní obsah. V případě Lumie 800 jsem byl ochoten tolerovat takto nízkou paměť, ale u zařízení, které v současnosti patří mezi to nejlepší, co samotný výrobce nabízí, a vzhledem k cenové nálepce, takto nízkou paměť nemohu tolerovat. Vzhledem k omezením systému Windows Phone nemohla Nokia, ani kdyby chtěla, větší paměť integrovat a chybí také slot pro paměťové karty. Pro úplnost je ale také nutno zmínit, že i řada dalších výrobců se uchyluje k používání pouze integrované paměti bez možnosti rozšíření. Například přímý konkurent HTC One S má rovněž pouze nerozšiřitelnou 16GB paměť.

Další možností pro uložení vlastního obsahu je cloudové úložiště SkyDrive o kapacitě 25 GB. Toto řešení jistě řada uživatelů ocení, ale zejména tehdy mají-li aktivní datové připojení a nejlépe bez FUP omezení. Navíc SkyDrive uplatňuje omezení, kdy při nahrávání dojde vždy ke zmenšení fotografie na necelý 1 megapixel. Používání SkyDrivu pak znepříjemňuje omezení 300 MB pro nahrání jednoho souboru. Natočíte-li si delší video v HD kvalitě, na SkyDrive jej nijak nedostanete. Naštěstí i pro Windows Phone je dostupný například zdařilý Dropbox klient, který umí také nahrávat automaticky fotky a další soubory.

Na hraní her si Microsoft velmi zakládá. Pro hráče je připraveno centrum Xbox Live, kde ke stáhnutí naleznete velké množství kvalitních 3D her. Navíc s ostatními hráči může sdílet své skóre a diskutovat a nastavit si vlastní avatar. Vše je navíc synchronizováno s vaším účtem a pokud již máte konzoli Xbox, ukáží se vám na telefonu skóre z her i vás Avatar a další věci. Hráči si navzájem mohou posílat vzkazy a také se přidávat do komunit. Nároční hráči si mohou zakoupit i zlaté členství, které jim přidá další funkce. Toto členství umožní hráčům hraní her online a další výhody.